Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Ellehbg

Svårstartad motor

Rekommendera Poster

Hejsan!

Jag har en Sea Ray med Mercrusier 4,3 inombordare som nästan alltid kräver starthjälp ( https://www.kjell.com/se/produkter/hem-kontor-fritid/fritid/bil-apparater-for-resan/noco-genius-boost-gb40-starthjalp-for-bil-p44950 ) för att starta. Utan den går inte startmotorn alls utan det bara klickar och blir spänningsfall som i videon: https://photos.app.goo.gl/e2txeGibDQHSLnYr8 Första misstanken är naturligtvis dåliga batterier men jag har provat med tre olika batterier varav ett är nytt för säsongen. Det som är nytt för säsongen kunde starta motorn på egen hand fram till för några veckor sedan. Jag misstänkte då dålig laddning/dålig generator men när jag tog hem och laddade batteriet var det fulladdat efter en minut och det visade drygt 13 volt från början. Både startrelä och startmotor är bytt nyligen. Det är väl kablage kvar att kontrollera eller finns det något annat jag missat? 

Tack på förhand!
Elias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Du kanske ska börja att titta över kablaget ( som du skriver) och tändningslåset. 

Sitter det någon huvudspänningsbrytare, kan också fallera.

Redigerad av Gelis
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klickande och ingen startmotor har i mitt fall berott på en glappande kontakt med startmotorn. Tror som föregående och du själv att kablaget och kontakterna är väl värda att kontrollera, putsa och dra åt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag mätte över startmotorn och där var det 12,8 volt, precis som batteriet. Men så fort nyckeln vreds om dök det till knappt någonting. Jag mätte också på kablarna där de fäster i kabelskorna på batteriet med samma resultat. Var kan jag tänkas hitta en huvudspänningsbrytare? @Gelis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om spänningen över batteriet sjunker mot noll när startmotorn aktiveras så tyder det på dåligt batteri.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, så kan det vara om du mötte på batteripolerna, alltså inte på batteripolskorna. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På batteripolerna var spänningen konstant kring 12,8 medan den på polskorna sjönk

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ta bort Polklämmorna och slipa ur dessa med sandpapper. Sitter kablarna klämda i polklämmorna så lossa där också ock gör rent. Dock mest troligt att du har oxid mellan batteripol och klämma (sko)

Redigerad av Gelis
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Ellehbg:

På batteripolerna var spänningen konstant kring 12,8 medan den på polskorna sjönk

OK, då är det nog som Gelis skriver.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...