Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

Rekommendera Poster

Har en md17 som behöver en helrenovering.. tips på ställen att lämna in i Nyköping med nån timmes resväg som max? 

 

I övrigt. Är det någon som har manual till

motorn samt vet bränsleförbrukningen? 

36C4E573-CE0A-47C5-99D7-0DEAE352ABA0.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är problemet? Varför och vad betyder helrenovering?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lyfte ur den ut båten jag köpte häromdagen. 

 

Som synes på bilden är det gravrost på svänghjulet (vridet ett halft varv efter urlyft) då den stått i en öppen båt utan dränering.. oklart hur länge och hur mycket vatten. Men den går runt. 

 

Jag vill få den i skick att montera tillbaka i båten utan att ha huvudbry över om den skall fungera :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det bara är rost på utsidan som är bekymret så är nog en så kallad "penselrenovering" som behövs. Stålborste och ett par burkar Penta-grön sprayfärg.

Kolla insidan genom att lyfta på ventilkåpor, oljesticka och inspektions luckorna på sidan. Om inte vattnet trängt in i motorn skulle jag provsnurra och provstarta.

Det är i grunden en bra motor men inte helt ny. En helrenovering kan bli hur dyr som helst.

Dessutom finns det inga motorer som skonar en från huvudbry vare sig dom är nya eller gamla. Men man kan ju inbilla sig. Tron är viktig i många sammanhang.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med @Rascal

Lyft ventilkåporna. Är det inte rost där finns det hopp. Är oljan svart och inte chokladmjölk är det ännu bättre. Provstarta motorn och se.

Tycker inte det ser ut att vara så mycket rost på svänghjulet, däremot ser startkransen lite brun ut. Men man ser ju kuggorna, så det är väl mest ytrost ?  Många av dessa motorer (MD1/MD2/MD3) gjorde tjänst i öppna båtar eller t.o.m. som reservelverk, utsatta för väder och vind. Döm inte motorn efter utsidan.

 

Den ser ju dessutom ut att ha original sötvattenkylning, och med lite tur har den sluppit det vanligaste problemet på denna motorserie - sönderrostade kylkanaler i topp och cylindrar.

 

Sedan vill du ha den helrenoverad och bli fri från huvudbry. Som redan nämnts - det första kommer kosta mer än en ny motor - om du ens hittar delar. Motorn är över 40 år gammal.

Det andra kommer du aldrig att uppnå så länge du äger en båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Jimmyst:

I övrigt. Är det någon som har manual till

motorn samt vet bränsleförbrukningen? 

Håller med föregående skrivare. Vi bytte vår MD11 (samma serie) istället för att renovera den. En renovering skulle ha kostat cirka 40 000:- kronor om jag gjorde allt jag kunde göra själv och det var lite oklart om alla delar fanns att köpa.

 

Manualer hittar man på nätet, även verkstadsmanualer. Jag har dem hemma i datorn, men inte där jag är nu.

 

Bränsleförbrukningen beror mest på i vilken båt motorn sitter och hur fort man kör. Vår tvåcylindriga MD 11 drog ungefär en liter per timme i marschfart (segelbåt) så räkna 1,5 liter per timme eller kanske 2 l/h.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi hade en båt med den snarlika MD3B. Den gick att få upp i 5-6 l/h om man pressade den hårt, men vanligen låg den på  2-3l/h i 5-6 knop. Men precis som @Mackey skriver är det beroende på vilken båt den sitter i om du ens kommer upp i dessa siffror.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med övriga om att inspektera och provstarta.

rost utvändigt är bara kosmetik.

Manualer till motorn hittar du på.

http://82ms.se/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...