Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Mackey

Förankra husbåt (flytande villa) i naturhamn - Vilka regler gäller?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Det har dykt upp några husbåtar- eller snarare flytande villor på ca. 150 till 200 m2 - i tidigare fina vikar i skärgården. Det gör att jag börjar fundera på vilka regler som gäller.

 

Här är ett exempel jag såg för någon vecka sedan som fortfarande ligger kvar.

20200727_181442.jpg.59c0b3aa5057822d16a4461339fa8f00.jpg

 

En har inte så stor betydelse, men när det blir flera känns det sådär.

 

Vad tycker ni här på MG om flytande villor i naturhamnar?

Bajs eller godis?

 

Är det bara att förankra husbåten i en trevlig vik?

 

Har det någon betydelse om man äger vattnet eller inte?

 

Går det ens att få tillstånd att förankra en flytande villa i en naturhamn?

 

Mm, mm.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om nu inte allemansrätten är omarbetad, så stod det att man bara fick lägga upp husbåt i ett dygn, men Här är en länk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Som jag förstår det, så gäller samma regler för dessa som för båtar:

 

https://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Allemansratten/Det-har-galler/Bad-bat-och-is/

 

Man får ligga något dygn på samma plats, kanske ett par dygn kan man sträcka sig till om det inte stör någon. Precis som man får med sin fritidsbåt. Däremot är det inte tillåtet att "permanent" förankra sin husbåt i någon fin vik under lång tid.

 

För att ha en husbåt liggande vid stranden (även den egna stranden) längre tid kan det vara nödvändigt med dispens från strandskyddet. Du kan ansöka om dispens hos kommunen.

 

Så om den som du såg ligger kvar på samma plats efter en vecka, så skulle man vänligt men bestämt kunna upplysa dem om att detta inte är tillåtet. Då blockerar de användningen av en fin vik för andra. Kan tänka mig att en och annan missbrukar allemansrätten genom att ankra upp permanent och använda en jolle för att åka och handla.

 

Själva husbåten som sådan har jag ingen synpunkt på, jag recenserar inte andras smak. Naturligtvis är de inte lika vackra som en smäcker båt, men tiderna och smakerna förändras och om de håller sig till gällande regler så måste det vara OK anser jag.

Redigerad av animap

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Exemplet är väl i princip en vanlig båt med husbåtdesign. Har för mig att det är två dygn som är max

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
53 minuter sedan skrev trewq:

Exemplet är väl i princip en vanlig båt med husbåtdesign. Har för mig att det är två dygn som är max

De jag sett har varit flytande villor/sommarstugor på en rätt stor plattform, bort mot 15 x 20 meter.

 

Huset är som ett vanligt tvåplanshus, något i stil med det https://aquavilla.se har.

1010746419_Skrmavbild-2019-11-12-kl.-08_53.36-1400x931.thumb.png.e3e46b6d94122f7d64a20faffa4fdf59.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Bäst vore om någon höststorm kunde få villan att flyta iväg - eller krossas mot stranden - så att viken blir tillgänglig nästa säsong. 👹

 

Framför allt får man hoppas att det inte blir en trend att lägga ut husbåtar i fina vikar.

 

Har någon annan sett husbåtar ute i skärgården?

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan ju alltid kontakta miljöenheten i kommunen och tips om att husbåten släpper avlopp rätt ut i vattnet så borde det hända grejer :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/363172.html

Husbåtar kan under nedan angivna förutsättningar betraktas som byggnader vid fastighetstaxeringen.

Bygglov måste ha beviljats.

Bygglovet får inte avse kortare tid än fem år.

Husbåten ska vara avsedd för stadigvarande bruk på den plats bygglovet avser, samt vara konstruerad så att den endast svårligen kan flyttas till annan plats.

Husbåten ska vara fast förankrad vid kaj eller liknande och den bör ha permanent förbindelse med land genom ledning för elektricitet. Om det är fråga om bostad bör vatten och avlopp vara anslutet till kommunal eller liknande anläggning.

 

 

https://www.naturvardsverket.se/Stod-i-miljoarbetet/Vagledningar/Skyddad-natur/Strandskydd/Forklaring-till-strandskyddets-forbudsregler/

"Inom ett strandskyddsområde får inte nya byggnader uppföras" (7 kap,15 §, 1).

Även flyttbara konstruktioner kan anses som byggnader, till exempel husvagnar och husbåtar som står uppställda betydligt längre än en normal semesterperiod.

Redigerad av Eile

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åh....å jag som tänkte att när jag blir gammal skaffar en liten katamaranponton som typ en bastudäck å sätter upp en liten Friggebo på den å en 20 hästars diesel å sen låtar landskapet glida förbi när jag tröttnat på utsikten. Får jag då bara en natt per vik?

 

Annars får man ankra nästan var som helst utom på vatten som är "tomt". Det finns faktiskt sådana. Men tyvärr ser man inte gunnebostängslet i vattnet. Finns bla i Arkösund.

 

Däremot hörni, byter ämne lite, det påstås att man får visste lägga till vid andras brygga tillfälligt en kort tid om det är utom synhåll å inte tomtmark. Ja, åsså militär då.

Äre så?

På riktigt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...