Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
50sman

Gasproblem/varvar inte - Mercury 90 hk - 1978

Rekommendera Poster

Det brukar vara ingjutet med texten "Idle stop"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Gelis:

Det brukar vara ingjutet med texten "Idle stop"

Tack Gelis.

 

Skall titta i morgon då det verkar, enligt rapporten, kan bli premiär (äntligen - keep my fingers x-ed).

 

//T

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Startade upp idag och skulle ge mig ut då jag trodde att det hela var OK dvs nu har jag handgas OK och att spjällhusen öppnar vid gas men likväl dog den så fort som jag lade i en växel.

Det slog mig att det luktade mycket bensin också och att den verkar inte gå på alla cylindrar.

 

Tips? Tänkte i morgon kompmäta alla 4 cylindrar och sedan testa om jag har "gnista" på alla 4 men iom att jag kände bensinlukt vid tomgång och att den "skakar" så misstänker jag att den inte förbränner på alla cylindrar.

Orsak då kan vara (tror jag) ingen gnista eller dåligt komp.

 

Några tips på hur jag skall felsöka? Skall jag dra loss tändhatt för tändhatt och se om de blir värre eller ingen skillnad och därigenom se vilken cylinder det handlar om?

 

Bensin får den. Jag har kollat pumpen idag och det kommer fram soppa. Skulle det vara bränslerelaterat så tror jag inte att det skulle lukta bensin när den går på tomgång.

 

Kan den dö pga att den bara går på 3 cyl när man lägger i växel?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den är troligtvis feljusterad på lågfartsnålarna ev kanske en förgasare flödar över. Det kan även vara så att membranet i pumpen har en skada, då öser den in soppa i vevhuset.

 

Om allt övrigt är ok så ska den inte stanna om en cylinder faller bort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK - intressant. Lågfartsnålarna - var sitter de?

 

När jag startar den och den dör så under nästa startförsök så kan startmotor snurra men så låter det precis som om motorn får ett "motstånd" och jag får vrida av tändning och försöka igen. Det känns som om motorn försöker "komprimera" vätska. Lite som om du har en cykelpump och fyller lite vatten i den - först går det bra men sedan du har pumpat ut luften och kommer till vattnet så blir det ett motstånd - om du förstår vad jag menar?

Kan det vara typ samma "princip" när det flödar över i vevhuset?

Gör jag ett nytt försök så stompar den igång men "ruskar" lite dvs den spinner inte fullt ut. Ökar jag med handgas så börjar båten att vibrera och man "känner" att den inte går 100 plus att det börjar lukta bensin.

 

På agendan idag :

 

- Mäta komp - så jag vet status.

- Kolla gnista. Samma här.

- Kolla tändspolar. Samma här.

- Kolla tändstift (färg och gnista)

- Öppna upp bensinpump och kolla membranet (om allt ovan är OK så beställer jag nytt membran oavsett om jag ser ett hål eller inte. Tror iofs inte att man kan se ett hål om det nu är ett hål)

 

Tack Gelis för att du engagerar dig - det är mycket uppskattat från min sida.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lågfartsnålen sitter i bakkant  på förgasarna., Hur nålarna ska justeras har jag skrivit om i andra trådar.

 

Men kolla först att du inte har vattnen i någon cylinder. Är ju inte helt ovanligt att skiljeplåten på avgassidan rostar sönder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu när du säger det så "sprutar"/"skvätter" det vatten ur motorn därbak och inte enbart skvallerstrålen.

Går avgaserna ut bak vid motorn och inte längre ner på riggen?

Vilken del på bilderna är "plåten" som du talar om. Är det nr 10 på bild 3?

 

Bild nr 1

Exhaust02.JPG.e8e92769e7245726f51cef7c5177e56f.JPG

 

Bild nr 2

Exhaust.JPG.3d5f207615e48c953259eff883fbbda6.JPG

 

Bild nr 3

Exhaust03.JPG.8c9add06ee5da2c406b1a1bfc0102704.JPG

 

Om det nu är plåten - är det ett hästjobb att fixa?

 

Lågfartsnålen - är det nr 7 på bilden nedan?

 

1425079847_Frgasare01.JPG.94b1715bd93a4b0ed09f4b5ca32e806d.JPG

 

/T

Redigerad av 50sman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ska komma vatten och avgaser bak på riggen när motorn går på tomgång, och även nät man gasar utan växel i.

Nej det är inte plåten jag pratar om, det är nr 20 på bild 1. 

Rätt det är nr 7 som är lågfartjust.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Gelis:

Det ska komma vatten och avgaser bak på riggen när motorn går på tomgång, och även nät man gasar utan växel i.

Nej det är inte plåten jag pratar om, det är nr 20 på bild 1. 

Rätt det är nr 7 som är lågfartjust.

 

Tackar.

 

Nr 20 - OK. ser ut att vara en nightmare att ta bort :(

 

/T

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Updatering.

 

Drog upp båten på land och köpte en tunna så jag kan köra på land.

 

Har gjort följande idag:

 

1) Kollat tändstift - alla såg likadana ut

 

Före avtorkning:

 

458439389_Tndstift02.thumb.jpg.5c64b252a7c55ee43c1bd7d57629ea5e.jpg

 

Efter avtorkning: Cyl 1-> 4 vänster till höger. 4 ser lite "sämre ut"

 

955006998_Tndstift01.thumb.jpg.76a8a77407a96f5ca24860ffa64cf62f.jpg

 

Dock så är det BUHW och inte BUHW2 som rekomenderas - vad är skillnaden mellan de 2?

 

2) Mätt kompressionen:

- Cylinder 1 = 121 PSI (8,6 bar)

- Cylinder 2 = 131 psi (9 bar)

- Cylinder 3 = 130 psi (9 bar)

- Cylinder 4 = 127 psi (8.8 bar)

 

3) Mätt upp alla tändspolar och tändkablar - såg ok ut. Mätt gnistan utanpå kabel och alla gav gnista.

 

4) Vridit in lågfartsnålarna:

- Nål 1 gick att vrida in 1.65 varv (den övre)

- Nål 2 gick att vrida in 0.75 varv (den nedre)

Finns det flera eller är det bara 2?

 

491733266_Lgfart.JPG.42f5c2e6deb19c82233fd716c250c9da.JPG

 

Vred ut båda 1 1/2 varv. Lade i växel - den dog.

Lekte fram och tillbaka med 1/4 varv åt gången på båda men ingen skillnad. Den dog när jag lade i växel.

Motorn startar lätt och går ganska "rent", ibland bluddrar den men sedan går den bra igen men lägger jag i växel så ....... dör den. Propellern snurrar kanske 1-3 varv innan den dör.

 

5) Tog bort bensinpumpen och membranet ser väl inte 100 ut tycker jag. Det är hårt och oelastiskt. Innan jag skruvade bort det kunde jag se att skruvarna verkar inte har varit lossade på den här sidan istiden.

 

"Insidan"

 

Memb01.thumb.jpg.f0863a8db85bdc8d064f404048e6217f.jpg

 

"Utsidan":

 

Memb02.thumb.jpg.dc85263b6f223911f753f8ba9bd9480b.jpg

 

Där slutade mina försök för nu för jag tror inte det är ngn ide att sätta tillbaka det gamla membranet så jag får vänta på det nya.

 

Så här såg det ut på insidan av pumpen - massa med avlagringar och om inte förgasarna är rengjorda så lär de behöva det men jag avvaktar membranet och packningar.

 

806694797_Frg04.thumb.jpg.21d917f810090a6b01ce974fbf5410f5.jpg

 

Fråga?

 

Från den nedre förgasaren så rinner/har det runnit ut typ "olja" (det känns så och luktar bensin). Tittar jag ned i "pottan" nedanför/under så ligger det en hel del där.

Ngn som vet vad det beror på?

 

1001789593_Frg03.thumb.jpg.d83f07a4afe70ac4dd7d42b8a5cdd01e.jpg

 

744050626_Frg02.thumb.jpg.121f6aff15ea3bb6c3f007692cd5ca51.jpg

 

Fråga?

 

Är det som är inringat i rött också justerskruvar?

 

2126747899_Frgall.JPG.4709c6655ba8c43e5106c2064b3df682.JPG

 

Så frågan är om jag skall i väntan på membranet ändå ge mig på och ta loss förgasarna? Jag antar att det bara är att lossa alla skruvar. Ngt som man bör tänka på?

 

En fråga till - vilken skruv (siffra) är det som reglerar tomgången?

 

1748927855_Motorlegends.JPG.52f065ad1df1ab47bdfb8a9133c9c6b8.JPG

 

Det var det hele för nu :)

 

/T

 

Redigerad av 50sman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dom blåa är lågfartsnålarna

Dom röda är fasta munstycken, ej justerbara.

Membranet ser skit ut, sätt inte tillbaka det. Men inte säkert att det är felet.

Verkar som det flödar över lite. Allternativt att en reedventil inte är helt ok

Jag vet inte vilken skruv det är på din maskin, men bör stå idle stop.

Men du kan leta reda på din maskin här, så kan du läsa i verkstadsmanualen själv

https://www.boatinfo.no/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev Gelis:

Dom blåa är lågfartsnålarna

Dom röda är fasta munstycken, ej justerbara.

Membranet ser skit ut, sätt inte tillbaka det. Men inte säkert att det är felet.

Verkar som det flödar över lite. Allternativt att en reedventil inte är helt ok

Jag vet inte vilken skruv det är på din maskin, men bör stå idle stop.

Men du kan leta reda på din maskin här, så kan du läsa i verkstadsmanualen själv

https://www.boatinfo.no/

Tackar. 

 

Ngn kommentar gällande stiften? Går det lika bra med hw som hw2? 

 

Reedventil. Får hoppas på membranet :)

 

/T

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man nu vill ta loss förgasarna. Är det bara att skruva av alla muttrar? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev 50sman:

Om man nu vill ta loss förgasarna. Är det bara att skruva av alla muttrar? 

Svårt att veta vad du menar med alla muttrar. Tänk på att gaslänkaget måste bort och ev synkning av förgasarna efter montering, så om man kan undvika att ta bort förgasarna så är det att rekommendera. 

Sedan att den dör när du lägger i växel, vad har du för varvtal på tomgången? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet ej.

Jag skall köpa en lasermätare i morgon som kan mäta varvtal men jag kan inte göra något innan jag får det nya membranet.

 

Frågan gällande tändstiften? Ngn skrev i en annan tråd att man kan bränna spolarna om man byter till BUHW2 men det verkar konstigt tycker jag då Mercury har specat dem.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bägge är ytgniststift, det som skiljer är elektrodavståndet, BUHW har 1,3 mm och BUHW-2 har 1,8 mm.

Nu vet jag inte vad specen säger för din maskin, men du ska anv. det Mercury rekommenderar för din motor. Det lär stå i vekstadsmanualen vilket stift som ska användas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Gelis:

Dom blåa är lågfartsnålarna

Dom röda är fasta munstycken, ej justerbara.

Membranet ser skit ut, sätt inte tillbaka det. Men inte säkert att det är felet.

Verkar som det flödar över lite. Allternativt att en reedventil inte är helt ok

Jag vet inte vilken skruv det är på din maskin, men bör stå idle stop.

Men du kan leta reda på din maskin här, så kan du läsa i verkstadsmanualen själv

https://www.boatinfo.no/

Jag blir inte riktigt klok.

Så här ser det ut nu:

 

IMG_20200802_194428.thumb.jpg.4a75e40deec5f1fcc4f550ee7aad70af.jpg

 

Dvs det finns ingen justermån då skruven går i luften.

Om jag skruvar in gaswiren så den tar emot stoppet så har jag ingen handgas.

Det känns som om gaswiren är för "lång" men det borde man väl kunna justera genom att minska spelet men om jag gör det så ökar bara längden till stoppet och skruven är då alldeles för kort och gör ingen skillnad.

Som jag nämnde tidigare så om jag drar handgasen i botten så rör sig inte gasspjället då den del som skall träffa gasspjället inte "når" fram.

Samma om jag drar full gas med växelreglaget.

Däremot om jag justerar längden på wiren genom att snurra på anslutningen dvs gör den "kortare" så kommer den del som skall träffa gasspjället "fram" och kan dra gasspäll i botten och handgasen fungerar men då blir det det glappet som syns på bilden plus att själva Mercontrol reglaget börjar att strula genom att när jag fäller fram spaken till kl 0900 så fastnar den där och handgasen åker upp lite.Trycker jag ned handgasen så kan jag trycka ned gasreglaget lite till och spjällen är fullt öppna.

Snurrigt värre.

/T

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men går inte skruven att gänga ut så den påverkar reglage armen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Gelis:

Men går inte skruven att gänga ut så den påverkar reglage armen?

Får prova i mörrn.

 

/T

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev Gelis:

Bägge är ytgniststift, det som skiljer är elektrodavståndet, BUHW har 1,3 mm och BUHW-2 har 1,8 mm.

Nu vet jag inte vad specen säger för din maskin, men du ska anv. det Mercury rekommenderar för din motor. Det lär stå i vekstadsmanualen vilket stift som ska användas.

Manual säger BUHW-2 så jag köper 4 sådana men i en annan tråd sade guestsson ( https://www.maringuiden.se/forum/topic/42572-tändstifft-buhw-eller-buhw-2/?do=findComment&comment=269869 ) att man kunde bränna tändspolar om man byter till de eller missuppfattade jag det hela?

 

/T

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu när jag sitter här och blickar ut över åkern och filosoferar med en cragganmore i näven så slår det mig en sak.

När man rör växelspaken så styrs växelpositionen av en stoppskruv. Därefter handlar det bara om gasreglagets rörelse.

Så det jag skall göra är att justera längden på växelwiren och sedan gaswiren med tomgångsskruven i botten tills jag nästan når spjällaxeln. Då har jag rätt position och då kan jag justera tomgång med justerskruven.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om BUHW-2 rekommenderas för den aktuella motorn så skall det inte vara några problem. Jag skulle nog testa med B8HS med 0,9 mm gap som proffset Wanmar en gång rekommenderat som ett bättre alternativ. Du har ju ingen fördelare, så Gelis kanske håller med om att det kan vara ett alternativ.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
39 minuter sedan skrev 50sman:

Nu när jag sitter här och blickar ut över åkern och filosoferar med en cragganmore i näven så slår det mig en sak.

När man rör växelspaken så styrs växelpositionen av en stoppskruv. Därefter handlar det bara om gasreglagets rörelse.

Så det jag skall göra är att justera längden på växelwiren och sedan gaswiren med tomgångsskruven i botten tills jag nästan når spjällaxeln. Då har jag rätt position och då kan jag justera tomgång med justerskruven.

 

Se bara till att växelarmen på motorn står i mitten vid neutral. Dvs lika rörelse från neutral till fram o back

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
37 minuter sedan skrev guestsson:

Om BUHW-2 rekommenderas för den aktuella motorn så skall det inte vara några problem. Jag skulle nog testa med B8HS med 0,9 mm gap som proffset Wanmar en gång rekommenderat som ett bättre alternativ. Du har ju ingen fördelare, så Gelis kanske håller med om att det kan vara ett alternativ.

Hur det blir på TS maskin har jag ingen kunnighet om med det stiftet, men dom Murclor jag skruvat med både mina egna och andras, med fördelare, har det inte fungerat  i längden med  B8HS. Men som sagt jag slutade att hålla på med dessa maskiner när jag skaffade båt med inombordare. Men egentligen borde det inte vara någon större skillnad på en spole och fördelare eller fyra spolar och trigger under svänghjulet, tändspänningen borde vara nästan densamma på thunderbolt systemen, men jag kan ha fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Gelis:

Hur det blir på TS maskin har jag ingen kunnighet om med det stiftet, men dom Murclor jag skruvat med både mina egna och andras, med fördelare, har det inte fungerat  i längden med  B8HS. Men som sagt jag slutade att hålla på med dessa maskiner när jag skaffade båt med inombordare. Men egentligen borde det inte vara någon större skillnad på en spole och fördelare eller fyra spolar och trigger under svänghjulet, tändspänningen borde vara nästan densamma på thunderbolt systemen, men jag kan ha fel.

4 st BUHW-2 är beställda så jag testar om inget annat så har jag 4 stift ireserv om alla 4 mot förmodan skulle pajja ute på sjön (om jag nu får i gång skrället).

 

/T

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev Gelis:

Svårt att veta vad du menar med alla muttrar. Tänk på att gaslänkaget måste bort och ev synkning av förgasarna efter montering, så om man kan undvika att ta bort förgasarna så är det att rekommendera. 

Sedan att den dör när du lägger i växel, vad har du för varvtal på tomgången? 

Jag börjar med att ta bort "plåten". Verkar vara 3 st "bultar (inringade i rött). Jag vet inte vad den har för funktion men den borde man kunna ta bort utan att sabba synken mellan förgasarna.

1693553507_Frg05.jpg.5e6daeb8a7ae9cacfdbae4831781df20.jpg

 

Finns det inga luftfilter på de här motorerna?

 

Delar 4 cylindrar på 2 förgasare?

 

/T

Redigerad av 50sman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en insugdämpre så den påverkar inte synken. Borde sitta en Ytterdel också, men den kanske är integrerad i motorkåpan. 

Luftfilter finns inte. Inte dammigt på sjön

Ja 1 förgasare till 2 cylindrar 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Gelis:

Det är en insugdämpre så den påverkar inte synken. Borde sitta en Ytterdel också, men den kanske är integrerad i motorkåpan. 

Luftfilter finns inte. Inte dammigt på sjön

Ja 1 förgasare till 2 cylindrar 

:) 

 

Nu har har jag "rivit" ned så mycket som hår utan att öppna upp topplock och dyl. 

Bensinslangarna är torra och fulla med torrsprickor:

IMG_20200803_185649.thumb.jpg.2c9af887c0f8326e8c44ddc4648bc6cb.jpg

Så alla slangar kommer att bytas. 

Membran kommer i morgon så.... Jag hoppas. 

 

Fråga - vad är det här för slang? Är det ngn form av ventilation? 

IMG_20200803_185508.thumb.jpg.df2b0df57371fd73ea3832184f383771.jpg

 

En annan sak. Alla slangar är fastsatta med buntband - jag är inte förtjust i det när det gäller bensinslangar. Jag föredrar enörade klämmor typ:

1.jpeg.895f223b29b4013f2e0f20be1b928b9e.jpeg

 

Vad föredrar Ni? 

/T

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grova buntband ok om slangen passar bra och även klämmor med metallsvep som spänns med maskinskruv men den vanliga typen av slangklämma med "gänga/kugg" på bandet ska inte användas. Syns en sådan i bild.

Redigerad av guestsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

:)

 

Den sitter där sedan tidigare "ägare" - inte jag som är boven - den kommer att bytas  :)

Menar du sådana här:

 

1.jpeg.9c433f392129adbc24f81257272217e0.jpeg

Ngn input gällande slangens syfte? Är det ngn form av "vevhusventilation"?

 

/T

 

 

Redigerad av 50sman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...