Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
50sman

Gasproblem/varvar inte - Mercury 90 hk - 1978

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Helloj.

 

Jag har köpt grisen i säcken :)

Båten låg på land när jag köpte den. Jag provstartade den med spolmuff och den gick igång så jag litade på säljaren att den går bra med växel i.

Nu var det premiär efter en veckas meckande med att byta all el och fixa lite annat.

Den startade fint med lite "2 takts lirkande" (har inte lärt mig hur motorn vill ha det ännu) men det var inga oväntade konstigheter.

Puttade ut mig och drog i växeln - då dog den. I med neutral och start - drog i hand gasen och det hände inte så mycket. 

Lade i backen och då gick den fint med gaspådrag men motorn hoppade upp hela tiden då man måste ha den tiltad pga av djupet.

Startade fint men ingen direkt respons när jag drar i handgasen. I med backen och den går fint men motorn hoppar upp då jag inte kan låsa den nere pga av tilten.

Så här höll det på och till slut ruttnade jag och drog på backen rejält och sedan neutral och då varvade den rejält. Drog ned handgasen och då varvade den ned men sedan när jag drog full handgas igen så hände det inget.

 

Så! Jag får känslan att det är en rejäl inställning som behövs och då till huvudfrågan. Vad är är det för olika "grejjer" jag ser på motorn? Ett växel reglage antar jag. Borde också finnas något som reglerar gasen. Chocken har jag hittat och det är en solenoid som drar choken upp och ned elektrisk och den funkar.

Men hur är det med handgasen? Hur är det med gasen och växel i?

Vilka skruvar reglerar vad? Kort och gott - var börjar jag?

OBS! Det är inte starten som är problemet utan det är att den ger ingen gas när jag rör handgas och växelreglaget med undantag när jag lägger i backen då går den upp i varv. Lyckas jag få den att gå framåt så är det bara på tomgång oavsett hur jag rör handgasen eller växelreglaget (ibland dör den om jag drar i växelreglaget fullt).

Så kan man "tuna" in det hela? Om så vad skall man justera testa?1240222569_Motorlegends.JPG.4c9958391db7e8330f936571dfe1dc7d.JPG

 

Jag har bifogat lite bilder där jag har lagt in text och siffror och mina egen kommentarer som Choke och tändspolar.

Men vad är:

1.? Reglerskruv som reglerar vad?

2.? Den verkar var den som öppnar spjället?

3.?  Reglerskruv som reglerar vad?

4.?  Reglerskruv som reglerar vad?

5.? En arm som också rör sig med en reglerskruv som sitter bakom den stora axeln.

 

Har någon eller några av dem med att göra med handgas resp växelreglaget. Jag antar det då det rör sig när drar reglagen fram och tillbaka.

Ser inget bensinfilter? Förslag på var det skulle sitta i sådana fall? Tror många skulle säga - rengör förgasarna men iom att den går "normalt" med backen så ?

 

Tacksam för hjälp hur jag skall justera (om det är det som är fel)  :).

 

//T

IMG_20200727_143715.jpg

Redigerad av 50sman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Svarar mig själv med ytterligare info.

Jag kommer senare ta loss förgasarna och ultraljudstvätta dem men om jag slipper nu då jag har sem och kan få igång det hela (om det nu är något annat fel) så gör jag det först.

Är det "meckigt" att ta loss förgasarna?

 

Känns som om det är någon "juster" sak eller är det önsketänkande?

Stiften är nya - om det hjälper.

Luftnippel på tank öppen. Provade även med att öppna locket helt på tanken. Ny soppa med lite etanol i.

Blåsan känns blir stenhård vid pumpning och sedan mjuk när jag kör - ingen "ihopsugen" blåsa.

 

Sedan - när jag drar i växel så klickar det fint. När jag drar växelväljaen i botten så känns det lite "motståndslöst" (om det nu hjälper med den infon :))

 

Jag har sökt här på forumet men inte hittat ngt direkt svar.

 

/T

Redigerad av 50sman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla att länkaget för gasen verkligen rör sig då du gasar. Med motorn avstäng och en medhjälpare. Får intryck av att kabeln sitter lös i motoränden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Du har ett reglage med en kombinerad växel /gas spak plus en lite handgasspak på sidan eller?

 

 

Innan du börjar riva bort förgasarna, det är lite halvmeckit, så kolla att spjällen öppnar fullt (i förgasarna) när du fäller fram gasreglaget, alltså inte handgasen. 

Här kan det vara lite svårt att se, men du kan kanske se reglagearmen på varje förgasare att den rör sig ca 1/4 dels varv i centrum.

Sedan gör du lika fast med spaken fullt bakåt.

Nästa steg är att ha växel/gas spak i neutral och kolla handgasen fullt, här är inte säker att det rör sig fullt 1/4 del på förgasarna men minst halva rörelsen ska det bli.

 

Om det inte rör sig så har du något galet i reglageboxen. Eller som guestsson skriver ( hann före mig) kolla wireinfästning i motorn

 

Rör inte heller några justerskruvar än.

Redigerad av Gelis
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Gelis:

Du har ett reglage med en kombinerad växel /gas spak plus en lite handgasspak på sidan eller?

 

 

Innan du börjar riva bort förgasarna, det är lite halvmeckit, så kolla att spjällen öppnar fullt (i förgasarna) när du fäller fram gasreglaget, alltså inte handgasen. 

Här kan det vara lite svårt att se, men du kan kanske se reglagearmen på varje förgasare att den rör sig ca 1/4 dels varv i centrum.

Sedan gör du lika fast med spaken fullt bakåt.

Nästa steg är att ha växel/gas spak i neutral och kolla handgasen fullt, här är inte säker att det rör sig fullt 1/4 del på förgasarna men minst halva rörelsen ska det bli.

 

Om det inte rör sig så har du något galet i reglageboxen. Eller som guestsson skriver ( hann före mig) kolla wireinfästning i motorn

 

Rör inte heller några justerskruvar än.

Hej och tack.

 

Svar ja.

Ser ut så här:

 

Gasreglage(MerControl01.thumb.jpg.9d458e85659b905831ef49cae686ff4b.jpg

 

Handgas.

Växel/gasreglage

Choke

Tändningslås.

 

Men vad är det för vred till vänster?

 

Skall iväg med sonen nu så får han "gasa" så jag kan kolla.

 

Vad menar du med  "halvmeckigt" ?

 

Nu är det många som vrider på sig - en 1978 - "köp en ny" men jag gillar gamla saker och dessutom gillar jag att mecka för då lär man sig och ju mer man lär sig desto lättare är det att hålla saker i trim - annars blir man beroende av andra meckare :)

Det finns ju också en "coolhetsfaktor" i att puttra runt med en -78 motor när man ser andra med en 2019 4 takt som strular ;) :)

 

/T

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Halvmeckigt= att det  inte är helt enkelt att komma åt, så om inte förgasarna behövs plockas bort så är det att föredra.

 

Det till vänster är en anslutning till varvräknare.

 

 

Redigerad av Gelis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar.

 

Jag börjar med kablarna och hur det rör sig.

 

/T

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Helloj.

 

Jag har nu varit vid båten och jag vet inte.

 

Jag kommer att lägga upp en film på youtube och lite bilder här men kortfattat om den "svarta" delen uppe på förgasarna skall röra sig så är svaret nej. Den rör sig icke utan den arm, nr 2 i bild ovan, rör sig men den liksom glider vid sidan om en svart arm, se nr 8.

Tar jag en skruvmejsel och puttar på den svarta armen, nr 8,  så rör den sig med ett fjädermotstånd.

Om den svarta är den arm som öppnar/stänger i förgasarna kan jag säga att det verkar som om det fattas en sak mellan den svarta och den rörliga delen nr 2 (eller 7 i den lilla bilden) i bild ovan.

I bilden nedan så handlar det om nr 7 och 8.

 

Close_Up.JPG.98f83ee503067ac317bdaf151bee82c6.JPG

Nr 7 rör sig. Mycket när man drar växelspak framåt och lite mindre när man tar den bakåt. Samma med handgasspaken - nr 7 rör sig mindre, dock mer än när man lägger i back, i jmf med växelspaken (gasen)

Nr 8 rör sig knappt ngt avd man än gör - verkar vara slumpen som avgör. Verkar mer som om det handlar om "tur" då den rör sig ytterst lite när den vita delen på 7 touchar den svarta nr 8.

Jag inbillar mig att nr 8 är gasspjället - om så så saknas det något då den inte är kopplad på ngt sätt med 7 som det ser ut nu.

Tar jag en skruvmejsel så går nr 8 att röra med "motstånd" .

 

Så återigen - det verkar som om något saknas eller har hoppat ur sitt läge. 

Fråga: Är nr 8 gasspjället. Den borde röra sig för annars har den ingen funktion. Kollar jag sprängskisser så är det delarna inrigade i blått som inte rör sig:

Close_Up2.thumb.JPG.f5ff0b53b20f33335a423741c357a1a3.JPG

 

Close_Up3.thumb.JPG.547cfc9e63e7ff6e1f07319fca511994.JPG

 

Lite rörlig film på youtube i mörrn - länk kommer.

 

Sov gott nu alla (från en kall och trött "hjälte") :).

 

//T

 

Sov gott.

 

//T

 

Redigerad av 50sman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Dessa gamla raka 4:or är mera @Gelis område, men lite basics kan jag bidra med.

Generellt funkar 2-takt utombordare vid gaspådrag så att :

 

1. Det första som händer från tomgång är att tändförställningen ökas. Vanligen gör detta mekaninskt genom att "tändplattan" där triggers för tändningen sitter vrids moturs (motorn roterar medurs) och så är det med din motor. Varvet börjar nu öka.  

 

2. Efter att tändförställningen ökat ett antal grader börjar spjällen i förgasarna att öppna mer, samtidigt som tändförställningen fortsätter öka.

 

3. Tändförställningen når sitt max och skall inte tillåtas öka mer efter detta. Det finns en stoppskruv med låsmutter för detta justera max förställning. 

 

4. Gassjällen i förgasarna fortsätter attt öppna tills de är horisontella.

 

Rör inga inställningar utan kolla efter om det är något som inte rör sig som det skall. Ibland kan det vara så att motorn måste går för att rörelsen i länkaget för förställningen ska bli korrekt. Magneterna i svänghjulet "drar" då med sig länkaget så att det vilar mot sitt stoppläge, som kan vara reglerbart med gaspådraget eller skruven för max förställning. 

 

Jag får intrycket att ditt länkage inte hänger ihop som  det skall. Som Gelis påpekat, öppnar verkligen själlen? 

Redigerad av guestsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har lite svårt att se på dina bilder men länkaget 7 ska påverka gasspjälls actuatorn 8. Dock så sitter dessa inte ihop fysiskt utan ska glida mot varandra. Antigen så har något hoppat ur läge eller så har något gått sönder så att dessa två delar inte glider mot varandra.

Det här har att göra med vad @guestsson skrev i punkt 1 och 2.

Sedan ska väl tilläggas att jag är mera hemma på generationen före denna, dvs murclor med fördelere. Men principen är lika med länkaget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev guestsson:

Dessa gamla raka 4:or är mera @Gelis område, men lite basics kan jag bidra med.

Generellt funkar 2-takt utombordare vid gaspådrag så att :

 

1. Det första som händer från tomgång är att tändförställningen ökas. Vanligen gör detta mekaninskt genom att "tändplattan" där triggers för tändningen sitter vrids moturs (motorn roterar medurs) och så är det med din motor. Varvet börjar nu öka.  

 

2. Efter att tändförställningen ökat ett antal grader börjar spjällen i förgasarna att öppna mer, samtidigt som tändförställningen fortsätter öka.

 

3. Tändförställningen når sitt max och skall inte tillåtas öka mer efter detta. Det finns en stoppskruv med låsmutter för detta justera max förställning. 

 

4. Gassjällen i förgasarna fortsätter attt öppna tills de är horisontella.

 

Rör inga inställningar utan kolla efter om det är något som inte rör sig som det skall. Ibland kan det vara så att motorn måste går för att rörelsen i länkaget för förställningen ska bli korrekt. Magneterna i svänghjulet "drar" då med sig länkaget så att det vilar mot sitt stoppläge, som kan vara reglerbart med gaspådraget eller skruven för max förställning. 

 

Jag får intrycket att ditt länkage inte hänger ihop som  det skall. Som Gelis påpekat, öppnar verkligen själlen? 

Tackar.

 

Nu förstår jag principen (lite granna) :)

Om det är den svarta som styr spjällen så - nej den öppnar inte. Man kan se en ytterst svag rörelse när man lägger i backen, vilket också märktes när jag körde för då "gick" motorn mer "normalt".

 

/T

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Gelis:

Har lite svårt att se på dina bilder men länkaget 7 ska påverka gasspjälls actuatorn 8. Dock så sitter dessa inte ihop fysiskt utan ska glida mot varandra. Antigen så har något hoppat ur läge eller så har något gått sönder så att dessa två delar inte glider mot varandra.

Det här har att göra med vad @guestsson skrev i punkt 1 och 2.

Sedan ska väl tilläggas att jag är mera hemma på generationen före denna, dvs murclor med fördelere. Men principen är lika med länkaget.

Jag förstår att det är svårt att se det är många detaljer i vägen och mörkt. JAg filmade dessutom med en GoPro så jag kan inte gå in i macro.

Kolla in filmen här:

 

Oavsett så åker jag dit nu och skruvar av det locket som ligger ovanpå (det som svänghjulet sticker upp ur) så kan man se rakt ned vad som händer (tror jag).

 

I'll be back och tack för att Ni engagerar Er - det sker alltför sällan numera på forum tyvärr.

 

/T

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Å nu med länk till filmen :)

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är fortfarande svårt att säga vad som är fel. 

 

Koppla bort gaswiren från motorn ( är snabbkopplingar + en ev mutter) så du kan röra den stora reglagearmen på sidan av motorn manuellt. Då kan du stå vid motorn och se vad som händer.

 

Tycker mig se att det blir för liten rörelse på stora reglagearmen ibland, men kan vara filmen som luras. För spjällaxeln rör sig ju fullt ibland.

Om det är så då är felet i reglageboxen vid förarplatsen

Vilket fall som helst är det lättare att se vad som är fel om du står vid motorn och rör armen så länkaget följer med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hmmm! 

Tog bort den övre kåpan och nu får jag full rörelse dvs spjällarmen rör sig fullt. 

Nu var det sonen som drog i spakarna i går. Kan ju vara som så att han inte riktigt vågade trycka fullt? 

Dock så ser jag att när jag drar handgasen i botten så går den för "kort". 

Kan man justera det? Om så gör man det i control boxen? 

 

/T

Redigerad av 50sman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den ska inte ge fullgas på handsgasen, kan tänka mig runt halvgas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den ger ingen gas alls. Den rör inte spjället (den svarta) 

Jag har tagit loss control boxen men där fanns det ingen justermån. 

Så jag tror att det borde gå att justera bak. 

Frågan är var och hur. 

Förstår att om jag ändrar på "kabelförspänning" måste jag också ändra stoppskruvar så man inte kan dra för långt eller? 

Om man nu vill "spänna" upp kabel mer hur gör man då? 

Nu kan man dra gasreglaget mycket innan man nuddar gasspjället och det slacket gör att handgasen inte kommer tillräckligt långt. 

Jag förstår som sagt att om jag ändrar slacket måste jag justera stoppskruvar också så jag inte drar spjället för långt eller tänker jag fel? 

Några tips på hur jag skall gå tillväga? 

 

/T

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det verkar som om du har general-knas och bör utgå ifrån att något lossnat eller gått sönder, inte att problemet kan justeras bor. Men, om du ställer om något så dokumentera vad du gjort, så att du kan återställa.

 

Här kan du hitta sprängskisser, men någon 90 hk 1976 verkar inte finnas.

https://www.boats.net/catalog/mercury/outboard-by-year/mercury-outboard

 

kanske skall du försöka här istället om du har modellbeteckningen:

https://www.boats.net/catalog/mercury/outboard-by-hp

 

Om du vill veta mer exakt hur en detalj ser ut kan du Googla reservdelsnumret och välja att se bilder i Google. Det har alltid funnits bra bilder på allt jag letat efter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rör inga justerskruvar, jag lovar att du skruvar bort dig så problemet blir ännu värre.

Men igen ta bort gaswiren från motorn så du kan röra länkaget manuellt direkt på motorn, skit i controlboxen så länge.

Nu kommer jag inte ihåg men går inte gaswiren att justera om du tar bort den från motorn, har precis för mig det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl det jag är ute efter dvs ta in lite slack. 

Nu måste jag dra gasreglaget från kl 1200 till 0900 innan spjället börjar öppna. Fullt öppet är kl 0845 - är inte det lite väl mycket? 

Handgasen har ett stopp så det går inte längre än kl 1100 och om då vajern är lite "slapp" förstår jag att inte handgasen funkar. 

Det borde finnas ngn form av justering för hur skulle man annars kunna installera en ny kontrollbox? 

 

Jag skall dit igen i morgon bitti med sonen så I'll be back //T

 

 

IMG_20200728_124703.jpg

IMG_20200728_124653.jpg

IMG_20200728_124641.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Normalt är att gasreglaget gör att växel går i runt 11.30-11.00 och varvtalet börjar öka runt 11.00-10.45 när man för reglaget framåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok. Tack. 

 

Så är inte fallet för mig :) so the plot thickens. 

Jag får se i morgon när jag är där med sonen hur det ser ut. 

 

Nu är det dags för ett glas calvados innan bok. 

Återkommer i morgon. 

 

/T

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Update. 

 

Jag tog loss gaswire och justerade längden några varv kortare. 

Nu har jag bra handgas :)

Spjäll och växelförare går som innan. 

Dock så kan jag inte ge fullgas utan den "fastnar" vid 0900 och då åker handgashanstaget upp lite grann. Trycker jag ned det så kan jag få full gas. 

Kanske det är en safety feature så du inte av misstag kan ge full gas?? 

Om jag drar i reglagen bak så går allt smidigt och fint. 

Jag öppnade reglaget och det sade mig inte så mycket annat än att det var ett kilo gammal fett däri. 

Gjorde rent och fettade in med nytt fast normalt på glidytor men det gjorde ingen skillnad. 

Kan en Kontrolbox "gå sönder". Det känns def som att den inte är 100.

Har inte varit ute och kört då det blåser rejält härnere idag. 

 

//T

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Handgasen ska man inte använda ihop med stora reglage,vet att stoppet kan bli slitet och då använder du underarmen din som mothåll när du gasar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Reglageboxen kan bli sliten så det inte lirar som det ska. 

Men som trucker1 skriver, handgasen ska inte användas ihop med stora spaken och bara i friläge. Den ska inte heller ge fullgas.

Att den åker upp när du fäller stora spaken tyder på att något är feljusterat eller utslitet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev trucker1:

Handgasen ska man inte använda ihop med stora reglage,vet att stoppet kan bli slitet och då använder du underarmen din som mothåll när du gasar.

Ahh. 

Ok :)

Underarmsgasning - nytt ord. 

 

//T

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Gelis:

Reglageboxen kan bli sliten så det inte lirar som det ska. 

Men som trucker1 skriver, handgasen ska inte användas ihop med stora spaken och bara i friläge. Den ska inte heller ge fullgas.

Att den åker upp när du fäller stora spaken tyder på att något är feljusterat eller utslitet.

Ok. 

Jag förstår. Tror också att själva boxen är knas. 

Om man nu köper en annan box - är det bara att "koppla" in den? 

Kan man ha vilken box som helst? 

 

/T

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Reglage byts sällan, kablar betydligt oftsre. Men börja med att justera gaskabel och kolla om det blir bättre. På motorn sitter en stoppskruv med låsmutter som begränsar ändläget för gasens rörelse vid tomgång så att gasen inte kan bli lägre. Skruven har oftast en rundad topp av plast och kan användas för att justera tomgångsvarvtalet. Rör den inte om du är nöjd med tomgången. Men, längden på gasvajern som du justerat/skruvat på enligt tidigare inlägg, skall justeras så att en bit papper som sticks in mellan skruvänden och den arm vars rörelse skruven stoppar, ska gå att dra ut utan att gå sönder då växel ligger i neutral och ingen handgas, dvs vid normal tomgång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev guestsson:

Reglage byts sällan, kablar betydligt oftsre. Men börja med att justera gaskabel och kolla om det blir bättre. På motorn sitter en stoppskruv med låsmutter som begränsar ändläget för gasens rörelse vid tomgång så att gasen inte kan bli lägre. Skruven har oftast en rundad topp av plast och kan användas för att justera tomgångsvarvtalet. Rör den inte om du är nöjd med tomgången. Men, längden på gasvajern som du justerat/skruvat på enligt tidigare inlägg, skall justeras så att en bit papper som sticks in mellan skruvänden och den arm vars rörelse skruven stoppar, ska gå att dra ut utan att gå sönder då växel ligger i neutral och ingen handgas, dvs vid normal tomgång.

Tackar.

Om du ref till bilden i mitt första inlägg vilken av 1,3,4 eller 5 menar du? 

 

Är på väg dit igen :) och nu blåser det inte så mycket så idag skall jag försöka ge mig ut och provköra rejält.

 

/T

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte men jag tycker jag beskrev det så noga att du bör kunna hitta skruven själv då du har motor framför dig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...