Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
bgaa

Tjuvlarm med dold sensor?

Rekommendera Poster

Tjuvlarm!

Jag har letat efter larm att installera i min öppna båt.

Vill gömma larmet, men ha ett ”öga” som kollar omgivningen- alltså montera sensorn i relingen så dolt som möjligt och en sladd till larmenheten.

Tror att det är ett vanligt garageuppfartslarm som helst styrs via app, men PIR (?) ögat kan monteras remote.

Någon som har tips?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår inte vad du menar med "PIR (?) ögat kan monteras remote" men GeoSafe verkar uppfylla dina krav och till den kan du koppla en IR-sensor.

 

Vad är det för garageuppfartslarm med app du tänker på?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk på att det i en öppen båt kan komma in djur o.s.v. En PIR-sensor reagerar på när något minst 5° varmare än omgivningen rör sig, och jag är rädd för att många djur (även fåglar) kommer kvala in på triggvillkoren.

 

Inte kul/populärt med en massa falsklarm....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar!

Båten ligger ensam i en å. Bevakas i dag med en åtelkamera  ( monterad på båthus 10 meter från båten)  som skickar fina bilder till våra telefoner med några minuters försening, men larmar ju inte (ljudligt). Larmet vill jag ju mest  ha för att skrämma bort tjuvar som försöker stjäla nya utombordaren - har skett tidigare.

Motorn har Tracker och DNA märkning.

Familjen har sommarstuga 80 meter från båten, men det är ju inte alltid vi är hemma där och de förslagna ligorna ligger ju o spanar hur folk o bilar rör sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minutes ago, bgaa said:

Tack för era svar!

Båten ligger ensam i en å. Bevakas i dag med en åtelkamera  ( monterad på båthus 10 meter från båten)  som skickar fina bilder till våra telefoner med några minuters försening, men larmar ju inte (ljudligt). Larmet vill jag ju mest  ha för att skrämma bort tjuvar som försöker stjäla nya utombordaren - har skett tidigare.

Motorn har Tracker och DNA märkning.

Familjen har sommarstuga 80 meter från båten, men det är ju inte alltid vi är hemma där och de förslagna ligorna ligger ju o spanar hur folk o bilar rör sig.

Kanske överkurs, men om du har tillgång till Internet och el i båthuset och kan du ju ha en IP-kamera som har siren också? T ex denna (har inte provat själv, googlade snabbt bara): https://www.kjell.com/se/produkter/hem-kontor-fritid/larm-sakerhet/kameraovervakning/natverkskameror/d-link-dcs-8627lh-tradlos-utomhuskamera-p62756

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev bgaa:

Larmet vill jag ju mest  ha för att skrämma bort tjuvar som försöker stjäla nya utombordaren - har skett tidigare.

Men risken är stor att du skrämmer bort annat också, som IngemarE skriver.

 

Jag förordar att lacka motorn snyggt i avvikande färger tex. anpassat till båtens färger. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minutes ago, Mackey said:

Men risken är stor att du skrämmer bort annat också, som IngemarE skriver.

 

Jag förordar att lacka motorn snyggt i avvikande färger tex. anpassat till båtens färger. 

Om man har kamera som reagerar ”smart” på rörelser/människor istället för PIR så funkar det. Jag har en sådan själv. Då slipper man lacka, om man nu inte vill det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-07-28 vid 11:36 skrev Brunnsviken:

Om man har kamera som reagerar ”smart” på rörelser/människor istället för PIR så funkar det. Jag har en sådan själv. Då slipper man lacka, om man nu inte vill det.

Vad är en "smart" kamera? exempel tack.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 hours ago, bgaa said:

Vad är en "smart" kamera? exempel tack.

T ex alla från Dahua och Hikvision som har IVS/Smart Event. De kan man ställa in för att bara ta upp rörelser från människor respektive bilar på en radda olika sätt.

 

Det är dock en hel vetenskap att välja rätt kamera från dem och de är lite knepiga att konfigurera, eftersom de är till för den professionella marknaden. Är man teknikintresserad på den nivån bör man kolla runt på ett forum som ipcamtalk.com för att kunna välja rätt modell. Men får man till det är de extremt prisvärda jämfört med D-Link och andra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...