Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Danielsundin

MD17 tomgång

Rekommendera Poster

Hej

 

Har problem med tomgången på min MD17. Ställt tomgången på ca 800 varv/min som är något över vad manualen säger. Ändå så dyker varvtalet titt som tätt när den går på tomgång. Motorn dör inte men den vibrerar ganska mycket då den går ner såpass lågt. 

Det är ingen luft i systemet, nya filter och fräsch diesel. Den går dessutom hur bra som helst på varv högre än tomgång.

Vad bör jag börja med att kontrollera? Spridare, varvtalsregulator, bränslepump?? Eller kan varvräknarn visa för låga varvtal? 

Tidigare så läckte det diesel från anslutningsrören på insprutningspumpen men jag har bytt packningar och o-ringar där så nu är läckaget borta, tyvärr kvarstår problemet. Jag har inte kunnat hitta några andra läckage där den kan dra tjuvluft.

 

Tacksam för alla tips och råd!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Min Yanmar YSM, uppvisar samma symptom när jag kör första turerna varje vår. 

 

Lossar dieselröret lite vid själva spridaren, när motorn är igång. 

Inte så mycket att motorn stannar. Låter motorn gå så någon minut, så är systemet

garanterat luftat och tomgången blir lugn o stabil, resten av säsongen. 

 

Det kan också vara dålig strålbild av diesel från spridaren. 

När kollade du detta senast? 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då ska jag börja med att testa ditt tips att lossa rören från spridarpumpen och se om det ger någon effekt. Jag köpte båten förra sommaren och har aldrig haft spridarna inne för provtryckning, fick till mig att jag skulle undvika att pilla med spridarna så länge som möjligt.

 

Tar tacksamt emot fler tips!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev Danielsundin:

Då ska jag börja med att testa ditt tips att lossa rören från spridarpumpen

Observera att @Hybro skrev att du skulle lossa vid spridaren. Om det ligger luft där (vilket jag också varit med om på VP-dieslar) så hjälper det inte att lossa röret i dess andra ände (vid pumpen) - det är precis vid slutpunkten du skall "lätta" lite på det. Men du kanske menade rätt, fast det kunde tolkas fel.

 

Sedan håller jag också med om att det kan vara läge att få spridarna kollade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

30 minuter sedan skrev IngemarE:

Observera att @Hybro skrev att du skulle lossa vid spridaren. Om det ligger luft där (vilket jag också varit med om på VP-dieslar) så hjälper det inte att lossa röret i dess andra ände (vid pumpen) - det är precis vid slutpunkten du skall "lätta" lite på det. Men du kanske menade rätt, fast det kunde tolkas fel.

 

Sedan håller jag också med om att det kan vara läge att få spridarna kollade.

 

Jag både skrev konstigt och tänkte fel. Givetvis ska de lossas vid spridarna ☺️

Men borde den inte gå dåligt vid alla varvtal om det är luft i systemet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Då är Yanmar undantaget, detta😊

 

En diesels "gaspådrag" är helt enkelt hur mycket bränsle som sprutas in i cylindrarna i form av dimma. Inte ett luftspjäll. 

 

På tomgång, räcker tydligen inte bränslemängden till, även om typ varvttalsregulatorn vill något annat, om det finns luft i systemet efter högtryckspumpen. 

 

Vätska/bränsle är stumt, men varje liten luftblåsa s a s fjädrar. 

Därav inte tillräckligt med bränsle på tomgång. 

Vid tillräckligt tryck, så öppnar spridaren och skickar iväg en dusch. 

Mängden bestäms av pumpen volym som är variabel. 

Men det blir ju fel om det finns luft, som tar upp en del av utrymmet, fram till spridaren fjäderbelastade utlopp, dysa. 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Hybro:

Då är Yanmar undantaget, detta😊

 

En diesels "gaspådrag" är helt enkelt hur mycket bränsle som sprutas in i cylindrarna i form av dimma. Inte ett luftspjäll. 

 

På tomgång, räcker tydligen inte bränslemängden till, även om typ varvttalsregulatorn vill något annat, om det finns luft i systemet efter högtryckspumpen. 

 

Vätska/bränsle är stumt, men varje liten luftblåsa s a s fjädrar. 

Därav inte tillräckligt med bränsle på tomgång. 

Vid tillräckligt tryck, så öppnar spridaren och skickar iväg en dusch. 

Mängden bestäms av pumpen volym som är variabel. 

Men det blir ju fel om det finns luft, som tar upp en del av utrymmet, fram till spridaren fjäderbelastade utlopp, dysa. 

Låter rimligt! Ska kolla på detta på onsdag. Men som jag tolkar det då så startar jag motorn, lossar rören litegrann vid spridarna och låter motorn gå en liten stund innan jag drar åt rören igen. Hur mycket behöver jag lossa och hur länge behöver motorn gå? Känns som att det kommer spruta en del diesel 😕

Håller tummarna för att detta löser problemet!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då har jag varit nere i båten och testat att lossa bränslerören vid spridarna. Lossade ett åt gången och lät motorn gå ca 10 sek med röret lossat. Omöjligt att se om det pös ut någon luft men diesel kom det en del ☺️

Märkte en marginal förbättring efteråt. Tyvärr blåste det för mycket för att gå ut och testa mer men ska förhoppningsvis ut en sväng på fredag så fortsättning följer. 

 

Och som sagt tidigare. Jag tar tacksamt emot fler tips!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var ute i fredags och samma problem kvarstår. När motorn blivit riktigt varm och man drar ner gasen till tomgång så droppar varvtalet ner till botten av varvräknaren (ca 200 rpm) och det känns som att motorn ska dö. 

Om det var spridarna som behöver justeras borde den ju gå lika dåligt när motorn är kall eller?

Verkar som att det är något som påverkas av värmen men jag vet inte vad?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2020-08-02 vid 19:37 skrev Danielsundin:

Var ute i fredags och samma problem kvarstår. När motorn blivit riktigt varm och man drar ner gasen till tomgång så droppar varvtalet ner till botten av varvräknaren (ca 200 rpm) och det känns som att motorn ska dö. 

Om det var spridarna som behöver justeras borde den ju gå lika dåligt när motorn är kall eller?

Verkar som att det är något som påverkas av värmen men jag vet inte vad?

 

Hur går det med tomgången? Har liknande fenomen och vet att spridarna är OK på min.

Redigerad av gramse133

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...