Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
johan_sjobjorn

Rusta upp VP 5.0 GXi 2003

Rekommendera Poster

Hejsan 

 

Jag köpte en båt där det sitter en VP 5.0 GXI 270 hk med DPS drev från 2003. Motorn är ca 900h på mätaren. Historiken på motorn är lite oklar och jag vet inte vilka slitdelar som är bytta under åren.

 

Den har tyvärr krånglat och skall åtgärdas på säljarens bekostnad. Det verkar vara bränslerelaterat och så här långt är högtryckspumpen bytt, bränsleregulatorn och nästa steg är att se över spridarna.

 

Limpor och knän är troligen aldrig bytta (den är sötvattenkyld). Man kan se lite rost  runt packningen mellan limpa och knä. 


Oljetryck och temp är bra.
 

Min plan är att ge motor och drev en genomgång under hösten.

 

Det beslut jag måste ta är om jag skall lägga 10 tusentals kronor på att renovera denna maskin - vad isåfall kan tänkas behöva åtgärdas för att undvikna problem i framtiden och få en maskin jag kan lita på. (Utöver de vanliga service delarna såsom filter, stift, bälgar etc).
 

Dvs. förutsättningen är att föregående ägare endast gjort vanliga årsservice men inte bytt mer än filter, stift och kanske nån anod här och där.

 

Motorn är f.ö komptestad och skall ha bra/ jämna värden. 
 

Spontant tänker att de komponenter som har kontakt med sjövatten kan behöva skruvad isär / renoverad (värmeväxlare / oljekylare?

 

Bör man skruva av topparna, kontrollera och sätta dit ny packning?

 

Vad tror ni om generator, styrservo, vattenpump?

 

Vad jag vill komma fram till är vilka delar på motorn som kan tänkas börja krångla givet motorns ålder och timmar ?

 

Förstår att frågan är lite ”hur långt är ett snöre. Men skall jag lägga pengar på att gå igenom motorn vill jag skapa mig en uppfattning av var jag skall lägga fokus.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börja att riva isär motorn "bara för att" finns det ingen anledning till. River du av topparna/toppen på en bil som gått ca 20000 mil?

900 timmar är inget om man tittar på innanmätet i motorn, under förutsättning att den servats någorlunda ok. Och komp.provet var ju bra.

Men något som kan inträffa är att det börjar läcka lite olja genom packningar och packboxar. Inget som stör driften, men kanske inte så kul

 

Däremot så kan ju sjövattenpump, (bränslepumpar, spridare dessa blir ju nya vad jag förstår) servopump, generator börja ge sig, inte säkert men kan bli så.

 

Avgasdelar behöver bytas. värmeväxlare rengöras. Oljekylaren kan ju vara ide att byta, inte troligt att den ger sig på 17 år men är ju en känslig del.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev johan_sjobjorn:

Den har tyvärr krånglat och skall åtgärdas på säljarens bekostnad. 

 

8 timmar sedan skrev johan_sjobjorn:

Men skall jag lägga pengar på att gå igenom motorn vill jag skapa mig en uppfattning av var jag skall lägga fokus.

Du säger två olika saker, vad har säljaren lovat att stå för? För allt som du listar upp kommer att kosta en hel del.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för ovan svar!

 

Motorn gick fint när jag fick båten men har börjar krångla. Säljaren skall åtgärda så motorn går som den ska igen, VP verkstaden bedömer att det är bränslerelaterat och har börjar byta / fixa vissa delar. Nästa steg är spridarna som jag hoppas löser problemet.

 

 

Övriga åtgärder jag frågade om är mer av preventiv åtgärder som jag isåfall själv får stå för (ex. Limpor o knän). Dvs jag vill undvika allvarliga följdskador pga överhettning etc. eller bli stående med båt på verkstad nästa säsong. Och sist men inte minst vill jag känna mig trygg att motorn är i bra skick.

 

Finns ju olika skolar här, en del kör tills det rasar och andra åtgärdar helst innan så sker. Jag får nog anse mig tillhöra den senare gruppen.


Av vad jag förstår på svaren är det onödigt att lyfta på toppar / börjar skruva med motorblocket på en frisk motor.

 

Däremot bör jag främst titta på de delar som är i kontakt med sjövatten (vv, sjövattenpump, oljekylare).

 

Är det värt att byta / renovera generator och servopump ifall man lyfter ur motorn och på så sätt har enkel access till alla delar ?
 

 

Jag har en gångvärmare i båten som är inkopplad till motorn. Någon här som vet om dessa brukar värmas av färskvatten eller sjövattendelen i kylkretsen. Dvs finns risk att den kan ”sätta igen”. 
 

/J

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev johan_sjobjorn:

Jag har en gångvärmare i båten som är inkopplad till motorn. Någon här som vet om dessa brukar värmas av färskvatten eller sjövattendelen i kylkretsen. Dvs finns risk att den kan ”sätta igen”. 

Den skall gå på färskvattendelen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Kane:

Den skall gå på färskvattendelen.

Tack, borde va en huvudvärk mindre då.

 

kan uppdaterad tråden när jag fått av vv och oljekylare och visa skicket.
 

Vad gäller värmeväxlaren, är dess fullt renoverbara eller rostar de sönder likt avgasknän?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själva värmeväxlaren till kylvattnet  behöver du inte bry dig om i avseende sönderrostad, Dessa är gjorda i koppar. Det som tar död på växlaren är en dåligt utförd vinterkonservering så det blir en frost (spräng) skada. En kylarspecialist kan nog löda om en skadad växlare. Däremot så kan den behövas göra ren i tuberna, snäckor och pålagringar. Offeranoderna bör bytas ut.

 

Oljekylaren finns i två funktioner en till servooljan och en till motoroljan. Det är nog vanligast att det sitter en kylare till servooljan på en standardmotor. Den tror jag är billigare att köpa ny än att reparera.

Är inte speciellt vanlig att dessa fallerar, men visst det händer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
38 minuter sedan skrev Gelis:

Själva värmeväxlaren till kylvattnet  behöver du inte bry dig om i avseende sönderrostad, Dessa är gjorda i koppar. Det som tar död på växlaren är en dåligt utförd vinterkonservering så det blir en frost (spräng) skada. En kylarspecialist kan nog löda om en skadad växlare. Däremot så kan den behövas göra ren i tuberna, snäckor och pålagringar. Offeranoderna bör bytas ut.

 

Oljekylaren finns i två funktioner en till servooljan och en till motoroljan. Det är nog vanligast att det sitter en kylare till servooljan på en standardmotor. Den tror jag är billigare att köpa ny än att reparera.

Är inte speciellt vanlig att dessa fallerar, men visst det händer.

Toppen, så rengöring av insatsen, tuben samt omlackering plus nya anoder låter som det borde kunna gå att göra till en relativ låg kostnad. En ny kostar ju 15k så det kan jag gärna undvika.


Ifall jag hade en frostskada på växlaren borde jag väl ha läckage och kylproblem med motorn ?

 

tänkte ta av oljekylare om det inte är för mycket jobb för att kontrollera. Då borde jag väl gått igenom hela sjövattenkretsen? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som händer om värmeväxlaren gett sig är att den blandar sjövatten och glykolvatten, kan ge upphov till varmgång, inte säkert men glykolvattnet späs ut.  Nya gavelpackningar måste till om du delar på växlaren. Finns på Martec.se

 

Du har kvar sjövattenpumpen (impellerpumpen)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, packningar kan jag nog kosta på mig!

 

yes, givetvis. Den får jag kolla skick på, kanske också kan renoveras vid behov ifall det inte är för mkt rost.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev johan_sjobjorn:

Ok, packningar kan jag nog kosta på mig!

 

yes, givetvis. Den får jag kolla skick på, kanske också kan renoveras vid behov ifall det inte är för mkt rost.

Sjövattenpumpen rostar inte, den är gjord i brons/mässing. Den slits så flödet blir dåligt eller så börjar den läcka. Läckage fixar man med nya packboxar men är den slitet i pumphus/lock så är det en ny som gäller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...