Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Dava

Kostnad sy in rev i storsegel?

Rekommendera Poster

Vad kan det tänkas kosta att sy in ett rev i mitt gamla storsegel. Det är ca 17 m² stort.

 

Har ju funderat på att köpa ett nytt storsegel, men ett rev skulle kunna förlänga livet på det, samtidigt som det inte få tangera kostnaden att köpa ett nytt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Dava:

Vad kan det tänkas kosta att sy in ett rev i mitt gamla storsegel. Det är ca 17 m² stort.

 

Har ju funderat på att köpa ett nytt storsegel, men ett rev skulle kunna förlänga livet på det, samtidigt som det inte få tangera kostnaden att köpa ett nytt

Förmodligen bättre att köpa "nytt", om jag tolkar frågan rätt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ställ frågan till en segelmakare nära dig. 
Men jag fattar inte riktigt varför en revrad skulle förlänga livet på ett segel...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Peter_K:

Ställ frågan till en segelmakare nära dig. 
Men jag fattar inte riktigt varför en revrad skulle förlänga livet på ett segel...

Förmodligen för att det går att använda i revat läge. Alternativet är väl att köpa en nytt med rev, och det gamla tar då "slut".

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Peter_K:

Ställ frågan till en segelmakare nära dig. 
Men jag fattar inte riktigt varför en revrad skulle förlänga livet på ett segel...

Förmodligen för att vinden påverkar ett revat segel mindre än ett fullt hissat, gissar jag. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev ChristerN:

Förmodligen för att vinden påverkar ett revat segel mindre än ett fullt hissat, gissar jag. 

Samtidigt hamnar lasterna fel, så seglet slits hårdare...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev raol:

Förmodligen för att det går att använda i revat läge. Alternativet är väl att köpa en nytt med rev, och det gamla tar då "slut".

 

Fast seglet är väl slut när det tappat formen (eller gått sönder så det inte kan repareras), trodde jag?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
55 minuter sedan skrev Peter_K:

Fast seglet är väl slut när det tappat formen (eller gått sönder så det inte kan repareras), trodde jag?

Eller så kan folk mena nåt annat. Eftersom det aktuella seglet saknar rev, och det är rätt dumt att vara utan, så är ju det nuvarande seglet "slut" för Dava om hen köper ett nytt med rev.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev raol:

Eller så kan folk mena nåt annat. Eftersom det aktuella seglet saknar rev, och det är rätt dumt att vara utan, så är ju det nuvarande seglet "slut" för Dava om hen köper ett nytt med rev.

 

Det var därför jag undrade, och hade hoppats att Dava förklarade vad han menade 🙂 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, det var inte så genomtänkt. Men ungefär så i kombination med att det är 20 år gammalt. Det fungerar dock ganska bra, det är inte trasigt och vad jag kan se har det inte tappat formen...

 

Har fått in offerter på 10-15 k för ett nytt. Men runt 1000 kör hade det varit värt att få ett rev insytt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev Dava:

Har fått in offerter på 10-15 k för ett nytt. Men runt 1000 kör hade det varit värt att få ett rev insytt

Du får som sagt kolla med en segelmakare i din närhet vad de vill ha för jobbet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tre rev på mitt storsegel. 

 

Använder bara rev nr 2. Kvittar om man räknar uppifrån eller ned😉

 

Revar rätt ofta, ingen mening med att skutan lutar mer än dryga 20 grader. 

 

Visst, en gång i storm, använde jag översta revet. 

 

Men aldrig nedersta. 

 

Har fasta sejsningar (tampar genom seglet att binda upp duken med) och revlinor dragna ned till sittbrunnen, så det går smidigt att reva. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Hybro:

Tre rev på mitt storsegel. 

 

Använder bara rev nr 2. Kvittar om man räknar uppifrån eller ned😉

 

Revar rätt ofta, ingen mening med att skutan lutar mer än dryga 20 grader. 

 

Visst, en gång i storm, använde jag översta revet. 

 

Men aldrig nedersta. 

 

Har fasta sejsningar (tampar genom seglet att binda upp duken med) och revlinor dragna ned till sittbrunnen, så det går smidigt att reva. 

 

 

En dum fråga.. hur sitter fasta ”sejsningar” fast i seglet? Har undrat hur jag ska fästa tamp i mitt segel. Revar nu bara fram och bak på seglet men gissar att det sliter extra mycket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Nht1:

En dum fråga.. hur sitter fasta ”sejsningar” fast i seglet? Har undrat hur jag ska fästa tamp i mitt segel. Revar nu bara fram och bak på seglet men gissar att det sliter extra mycket.


I vårt storsegel är de fästa med knutar på var sida om en öljett, har jag för mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Lät segelmakare sy ett 3:dje rev på förra båten, användes aldrig under 11 år.

Kollar man sjörapporten så skall en kustseglare inte behöva ett tredje rev men jag blev influerad av anglosaxiska seglare vilket var dumt/onödigt.

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har bara en revrad i mitt segel. 
Tänkte - hur i helvete skall detta räcka, men det gör det. Man kommer rätt långt med det.
 

Sedan handlar det ju om segeltrim också, och riggtrim. Med rejält krummad mast, uthalet uppsträckt samt cunningham sträckt tillsammans med att man vagnar ner lite så det blir en bubbla i framkanten kommer man långt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En Soling revar man inte normalt utan istället planas seglet och skotvagnen släpps ut, masten trimmas samt besättningen i lovart för att burka. Fladder längs masten kan man även ha om det blåser mycket.

Men om det är en semester-Soling kan ett rev ge mer behaglig segling, kolla med segelmakaren om det är värt att sy in ett rev i ett gammalt segel. 
Om man har revsejsingar så ska dessa enbart användas för att samla in segelduken vid revning och därmed inte spänna upp seglet. Vindtrycket i seglet ska enbart tas upp i hals- och skothorn där det finns förstärkningar i seglet som fördelar kraften.

  • Tack 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...