Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Quarisma

Läser inte in sjökortet Garmin 420

Rekommendera Poster

Köpte en begagnad Garmin 420 som inte vill läsa in sjökortet. har förstått att plottern kan behöva uppdateras. finns det någon som gör detta då Garmins servrar inte fungerar. har läst mig till att man skall sätta in ett tomt kort i plottern och starta upp den innan man uppdaterar men Garmin express men ser inte att något hänt med kortet efter detta. Undrar om det kan vara problem med kortläsaren i plottern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte du den utan sjökort, och har sjökort sedan tidigare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
3 timmar sedan skrev Quarisma:

..... har läst mig till att man skall sätta in ett tomt kort i plottern och starta upp den innan man uppdaterar men Garmin express men ser inte att något hänt med kortet efter detta.

Var har du läst det? Läs på rätt ställe, Garmininstruktion

 

På samma sida högre upp kan du också se att senaste mjukvara för 420 är 5.60. Vad har du i plottern nu?

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Quarisma:

har läst mig till att man skall sätta in ett tomt kort i plottern och starta upp den innan man uppdaterar men Garmin express men ser inte att något hänt med kortet efter detta. Undrar om det kan vara problem med kortläsaren i plottern.

Garmin Express används av plottrar av senare datum. Din är äldre. Du måste gå via länken som @Kane anger. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har oxå en äldre (2007) Gpsmap 420 som på senaste turen inte kunde läsa sjökortet från minneskortet. Istället fick jag navigera på världskartan.... 

Finns det ett enkelt fix? Är det värt att lämna in till Garmin? (de finns ju i alla fall i samma kommun)

Från min egna felsökning verkar SD-kortet vara intakt (se bild)

 

 

GarminSD.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Testa att radera...eller byt namn på filen GarminDevice.Xml och ploppa sedan in kortet i plottern igen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-10-02 vid 14:30 skrev Yopphedi:

Testa att radera...eller byt namn på filen GarminDevice.Xml och ploppa sedan in kortet i plottern igen.

 

Tyvärr hjälpte det inte. GPSn skrev heller ingen ny fil så kontentan verkar vara att den inte får kontakt med SD-kortet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev -Torsten-:

Tyvärr hjälpte det inte. GPSn skrev heller ingen ny fil så kontentan verkar vara att den inte får kontakt med SD-kortet.

 

Jag har en likadan plotter du skulle kunna testa minneskortet i. Nu vet jag inte var du håller till i vårt avlånga land men min båt ligger i vintervila i Trollhättan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tråkigt att det inte fungerade och hoppas att du hittar en lösning på problemet.

Jag hade samma problem när jag köpte sjökortet i butik. Personalen var bussiga nog att testa att sd-kortet funkade i en demoplotter. Tyvärr så skrev demoplottern GarminDevice.Xml filen vilket resulterade i att min plotter vägrade läsa in sjökortet. När raderat filen från kortet så funkade det dock.

 

Är det inte meningen att man ska kunna ha samma sjökort i flera apparater tro?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...