Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
MarkusF

Följer inte kustlinjen

Rekommendera Poster

Jag har köpt en båt där jag fick med en Garmin echomap 50s med sjökort bluechart g2. Kustlinjerna syns men gränsen mellan bruna (land) och vit/blå ligger inte rätt. I sund och andra trängre passager är det helt brunt. Och det är brunt utanför öarnas strandlinje. Hur fixar man detta? Är det en inställning någonstans som är fel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett långskott. Hade en gång ett liknande problem och då fanns det en världskarta (som man uppdaterar plottern med) på samma kort. Fick rådet att radera den filen men kommer tyvärr inte ihåg vad den hette.

Du kan testa att ladda ner en uppdatering av världskartan till ett tomt kort så ser du vad den heter. 
Var försiktig när du raderar på originalkortet!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Täcker sjökortet den platsen du är på? Enklare att förstå om du kan skicka en bild.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Worldwide Basemap heter Garmins världskarta som följer med en del modeller. Har du gått in i menyerna och under "Sjökort" valt "Navigationssjökort"?

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ett bluechart G2 kort på SIM-kort, så det borde inte påverkas av Garmins världskarta. Eller kan det vara så att han inte läser in mitt SIM-kort. Det fanns med i plottern när jag köpte båten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev ABC:

Täcker sjökortet den platsen du är på? Enklare att förstå om du kan skicka en bild.

Området stämmer fint när jag kör och plottern hänger med bra. 

Men när jag pillade lite så gjorde jag en fabriksåterställning. Efter det så har den vänt kortet uppochner, trots att det står inställt på att följa båtens riktning. Eller hur det nu formuleras i plottern. Lite svårt att komma ihåg detaljerna när jag sitter hemma.

 

Borde jag sätta i SIM-kortet efter att jag har satt på plottern?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Kane:

Worldwide Basemap heter Garmins världskarta som följer med en del modeller. Har du gått in i menyerna och under "Sjökort" valt "Navigationssjökort"?

Ja, jag har valt Navigationskort. Det har sett bra ut förutom att det bruna inte följer strandlinjerna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev MarkusF:

Ja, jag har valt Navigationskort. Det har sett bra ut förutom att det bruna inte följer strandlinjerna.

Lägg in lite bilder på det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här kommer två bilder, ett från Garmin där färgen inte följer kustlinjen och ett från Enrio på sjön. Bilderna är över samma område, Gullholmen med söder uppåt.

Garmin_50s.jpg

Eniro på sjön.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har fått tipset att göra en uppdatering. Är det i så fall kortet eller GPS´n som jag ska uppdatera?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan inte riktigt se ditt fel men jag hade en överlappande kustlinje på en ny GPS. Supporten sa då att jag förmodligen hade en global uppdateringskarta på samma kort som sjökortet och sa att jag skulle ta bort den från kortet (den var uppdaterad på plottern). Om du ger dig på detta så försäkra dig om att du gör rätt så du inte står utan ditt köpta kort. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev MarkusF:

Jag har fått tipset att göra en uppdatering. Är det i så fall kortet eller GPS´n som jag ska uppdatera?

Varifrån kommer tipset?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Kane:

Varifrån kommer tipset?

Från förra ägaren och en bryggranne.

Om du tittar på bilderna så ser du på nedre bilden hur ön ser ut med den gula färgen. På den övre  bilden sträcker sig den brungula färgen över ett större område.

Men det låter lite som att det skulle kunna vara "överlappande".  Jag ska se om jag kan få tag på Garminsupporten i Sverige,  eller gå in på någon seasea-butik.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hm, det konstiga är att den gör en ny linje på kartan. Som inte finns i kartmaterialet som den följer. Inte rätt detta. Så uppdatera SW i plotter och kartor... Detta är lite konstigt att den gör en ny linje som den hittar på själva. Jag trodde innan att det var 5 knops linjen som den gjorde/tolkade till linjen för land, men det stämmer hellre inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...