Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Petsa

Jabsco toalett spolar inte in vatten

Rekommendera Poster

Hej!
 

Min jabsco toalett tar inte in vatten när jag försöker spola, dvs den pumpar inte in vatten när vredet är ställt på vänster sida/inpumpning. Jag har läst trådarna här på forumet, och köpt ny packning med fjäder till pumpen. Det löste INTE problemet. 

 

Innan jag bytte packning så lyckades jag få toaletten att suga in vatten om jag först fyllde toalettskålen med vatten. Men om toaletten var tom så sög den inte in vatten när jag pumpade. Nu med den nya ventilen så kommer det inte ens in vatten om jag fyller toalettskålen. 
 

Ska det finnas en backventil till invattnet? Var ska den i så fall sitta, vid vattenintaget eller uppe vid toaletten? Jag undrar om problemet skulle kunna vara att vattnet inte kommer hela vägen fram när jag pumpar. 
 

Eller kan problemet vara att det inte blir tillräckligt mycket undertryck när jag pumpar? Är det i så fall o-ringen som inte håller tätt?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om någon har en sprängskiss så tas det tacksamt emot! Lyckades inte få länkarna i en av de tidigare trådarna att fungera. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter att ha smort o-ringen med lite rapsolja fungerar det hyfsat. Den pumpar in vatten om toalettskålen är fylld, och om  skålen är tom så börjar den pumpa in vatten om jag pumpar väldigt snabbt på handtaget några gånger. Så det verkar som att o-ringen inte håller riktigt tätt. Det blir till att försöka få tag i en ny o-ring. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är en beskrivning av funktionen

Här är hur du byter ventilerna/packningen

Du har definitivt missat något vid hopsättningen...

"Ska det finnas en backventil till invattnet? Var ska den i så fall sitta"

Backventilen är just det du bytt (den högra på del 21). Inga andra ventiler skall appliceras på slangen mellan bottenventil och toalettens vattenintag utom att slangen skall ha en svanhals som går över vattenlinjen med 20-30 cm marginal (beroende på placering). Svanhalsens högsta punkt skall ha ett anti-sifon hål...

29090-3exp.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
47 minuter sedan skrev Petsa:

Efter att ha smort o-ringen med lite rapsolja fungerar det hyfsat. Den pumpar in vatten om toalettskålen är fylld, och om  skålen är tom så börjar den pumpa in vatten om jag pumpar väldigt snabbt på handtaget några gånger. Så det verkar som att o-ringen inte håller riktigt tätt. Det blir till att försöka få tag i en ny o-ring. 

Så var det för mig också, när jag hade en sådan toa. För mig berodde det på att om man lämnar pumpen med vredet i urpumpnings/tömningsläge så vill backventilen "limma" fast i pumphuset och funktionen blir samma som om vredet stod i tömningsläge. Ett antal snabba pumptag löste problemet, men bäst är att lämna i spolläge. Numer glad eltoaägare 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har samma problem ibland. En temporär lösning är att ta av ena änden av nr 4 på skissen (den som ansluts i sitsen), täppa till hålet med handflatan och pumpa tills det kommer vatten. Sedan snabbt föra tillbaka slangen. Därefter finns det ett slags undertryck tror jag. Funkar ett tag. Inte så kul lösning, men i nödfall så 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Petsa:

Efter att ha smort o-ringen med lite rapsolja fungerar det hyfsat. Den pumpar in vatten om toalettskålen är fylld, och om  skålen är tom så börjar den pumpa in vatten om jag pumpar väldigt snabbt på handtaget några gånger. Så det verkar som att o-ringen inte håller riktigt tätt. Det blir till att försöka få tag i en ny o-ring. 

Att smörja O-ringen gör bara att pumpslagen blir snabbare vilket förlåter läckande ventiler (21 höger och vänster) något. Gissar att det egentliga felet hittas runt 21:ans ventiler.

Kolla att fjädern trycker p den vänstra ventilen.

Kolla att 19 sitter där den skall.

Kolla att ventilernas vikters låsbrickor (på undre sidan av 21) faller ner i mitten och inte bär så att ventilerna inte kan sluta sig.

Kolla att kombinationen 23, 24, 22 och 20 är rätt ihopsatt så att den inte lyfter den vänstra ventilen när den är vänd åt vänster.

Kolla att 21 ligger plant och riktigt innan du spänner locket 27. Överspänn inte skruvarna 27...

MinbusNimbus trick fungerar bara för att han på detta sätt får ett förhöjt kompressibelt lufttryck på övre sidan av 21 vilket hjälper att sluta dåligt fungerande ventiler. Luften ersätts med vatten vars vikt tjänar samma ändamål men efter en tid har vattnet dränerats genom den felande ventilen och problemet kvarstår.

En ny O-ring kommer inte att hjälpa dig!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Sådan toalett har jag mycket erfarenhet av... 

Är jokerventilen 33 utbytt eller kontrollerad?

Om ”någonting” fastnar i den blir det inget undertryck i spolningen och du får vare sig in eller ut spolvatten, ja ut kan fungera om toaletten är befinner sig högre än tanken.

 

Sedan kan det fastna ”biologiskt skräp” som kommer utifrån med spolvattnet, jag hade många gånger problem med dom där långa bruna algerna som ser ut som ”Malacos kolasnören” dom sögs in med spolvattnet och täppte till först i pumpen sedan om dom passerade den, i skålens spolmunstycke. Jag monterade en enkel sil mellan bordsgenomföringen och pumpen, då löste sig det problemet.

 

Nummer 21 kan monteras fel, visserligen är det rätt självklart hur den skall sitta, men det går iallafall på en av modellerna, den med röd text att då den fel. Sedan måste den delen vara i fas med vredet 23 vid monteringen, men även det är rätt självklart.

 

Även jag tröttnade och slängde ut pumpen, behöll skålen och monterade den på en elektrisk konverteringssats.

Nästa båt hade återigen en likadan toalettstol som din, den byttes ut den också....

Gissa varför, jo dessa toaletter fungerar bra så länge man hela tiden pysslar om dem, man får inte spola ned för mycket papper och man får inte producera hårda ”harlortar” (Som fastnar i jokerventilen)...

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade problem med saltavlagring under backventilen (21an), efter avsaltning/bortskrapning fungerade spolningen ok.

Muggen stått oanvänd i 2 år.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns/fanns tre olika renoveringssatser till tre generationers pumpar. Det är textens färg på etiketten som sitter på pumpen som avgör vilken renoveringssats du skall ha.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...