Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
skippeer

Enkel Sidomonterad skotavlastare - bygga om / byta ut?

Rekommendera Poster

Till 12 mm genuaskot har jag enkla sidomonterade avlastare som inte klarar av att låsa skotet, troligen är avlastarna designade för klenare skot.

 

Har förgäves sökt på nätet efter fabrikat, modellnamn, info om de går att bygga om tex mindre trissor.

Någon som har tips hur det går att få avlastare som låser 12 mm skot.

Vill helst inte borra nya hål😔

AFA77C7C-DCE8-46D2-886A-1D0753BA53FB.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

I semestertider består båtbutikernas personal ofta av sommararbetande ungdomar som inte har samma koll som de gamle i branschen.

 

Joel på Viking har inte semester vilket var tur för mig, han hade 2 förslag som jag får kolla upp:

  • Seldens Kind Block med Quick Lock (utan arm)
    Quick Lock funktionen är endast avsedd för temporär linlåsning och skall inte ersätta en normal avlastare eller knap.
    image.png.143b3097efc21f78bc60bf15d64a1186.png
  • Rutgersons fotblock
    image.png.6709f5ca951fab4502d796e32fd246f4.png

 Nu när jag fått lära mig vad den här typen av block/avlastare heter fann jag en gammal MG tråd som lärde mig ytterligare lite mer

 

 

Rutgersons fotblock/avlastare verkar mest lovande eftersom den har arm och då borde den fungera som avlastare till skillnad mot Seldens motsvarighet.

 

När jag googlade friskt fann jag även att Harken har footblock, får kolla och jämföra med Rutgersons.

 

Harken Black Magic footblock hade varit snyggt men det är nog overkill till genuaskotet till min genua på 43 kvm...

 

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

En avlastare måste man kunna lita på att den låser skotet. 

Spinlock har tex avlastare som kan sidomonteras.

Spinlock XAS Side Mount Kit:

https://www.spinlock.co.uk/en/categories/clutches-1/product_groups/xas-smnt

som passar till till avlastaren "XAS clutch":

https://www.spinlock.co.uk/en/categories/clutches-1/product_groups/xas

 

Eller kan man tänka sig någon annan lösning med montering på annan plats, kanske med ett extra brytblock? Vad är det för båt?

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

@per_62Tack för tipset om kit till Spinlock avlastare.
Frågan är hur många grader avvikelse på skotet som en Spinlock avlastare tål mtp friktion och sidokraft när skotet tvingas från en rät linje mellan skotskenan på däck och det rejäla fotblocket.

 

Jag har 2 Furlexar en för självslående fock och en med genua, kör ibland oxå med gennaker på rulle.

 

Genuaskotet går via block på däckskena, genom befintligt kindblock med avlastare (som låser dåligt), till ett rejält fotblock.

Fockskot går via linlöpare på ruffsidan till ett rejält fotblock.

Storskotet går via linlöpare på ruffsidan till ett rejält fotblock.

 

Skoten för "aktiva" segel  löper från de rejäla fotblocken till selftailing winchar.

Skoten som inte används (under segling och i hamn/motorgång) behöver låsas på något sätt.

Mellan wincharna på SB och BB sitter det en liten knape som jag använder idag efter bästa förmåga.

 

Finner inget foto på vår båt, nedanstående är från en båt vi kikade på 2017 som visar wincharna och den lilla knapen mitt emellan.image.png.6a078c4ba2a3581b6ace44d2c7a9120f.png

 

Får fundera lite nu under augustisemestern hur olika modeller av avlastare skulle kunna användas för att låsa obelastade skot.

 

# # #
Seldens definition
"Ett kindblock är ett enkelt brytblock som monteras på en vertikal och välvd yta, exempelvis en mast- eller bomprofil, till skillnad från ett fotblock som monteras på däck eller annan plan yta. ... "

 

Undrar vad man skall kalla ett brytblock som sitter på en plan vertikal yta🤔
 

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett mynt har 2 sidor en avlastare likaså...kollade avlastaren på styrbord sida och då kunde jag läsa ett namn.

De gamla avlastarna heter "Sophus Berendsen Marine A/S Easy Locke Clutch", tillverkade i Danmark.

 

Är fortfarande i analysfasen (har lite andra mer prioriterade förbättringar på gång) , har kollat upp vilka innertakdelar som behöver tas ned vid eventuellt byte eller renovering.
Den på styrbordsidan griper bra men inte inte den på babord....nytt är ju alltid kul och vi avser ju segla söderut under några felfria år😉

 

Sophus_Berendsen_-_Easy_Locke_Clutch.PNG

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade sådana på min båt för att köra spinnaker igenom, förmodligen original från 1980 eller strax efter det. De demonterades och kanske t o m kastades, var inte så impad. Spacklade igen hålen och monterade vanliga block samt knipknapar för linlåsningen; billigt och enkelt att hantera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...