Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
farn

En epok i graven - evinrude slutar göra utombordare

Rekommendera Poster

Evinrude slutar tydligen tillverka utombordare. För mig är det en signifikant händelse. Evinrude har gjort utombordare i över 100 år. men finner det för gott att avveckla utombordartillverkningen av sina e-tec, dvs de enda motorer de tillverkar. De nämner att de haft utmaningar över tid, men att coronapandemin fick bägaren att rinna över.

 

Lite oklart för mig vad de ska syssla med framöver, de nämner något om nästa generations motorteknik som de kallar "project ghost", men jag vet inte vad det är.

http://news.brp.com/news-releases/news-release-details/brp-advances-marine-strategy-focusing-boats-and-new-technologies

 

Jag som har en Johnson från 1977 behöver kanske inte tänka så mycket på vad det innebär, men jag skulle tro att de i köpartagen kanske funderar litet över vilken motor de ska ha.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag säger som Kane tidigare sagt... 

gamla nyheter är också nyheter.😉

 

 

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Norsk-Amerikanen Ola Evinrude har kanske tagit fram sina åror igen.

Enligt sägen var det ju han som uppfann utombordsmotorn då han tröttnat på att ro...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

BRP gör ju motorer till en massa olika åkdon och säkert delar utombordsmotorerna komponenter med den övriga produktionen så reservdelar kommer antagligen att finnas fortsättningsvis. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har för mig att det redan fanns hela tre trådar om detta eftersom det är en urgammal nyhet:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om evinrude försvinner så lär väl johnsson också följa med för det är väl evinrude som även tillverkar  dem?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
22 minuter sedan skrev kossor:

Om evinrude försvinner så lär väl johnsson också följa med för det är väl evinrude som även tillverkar  dem?

Johnson slutade ca 2003 att tillverka utombordare och inombordarna de försvann väl på 90 talet tror jag? De sista som lämnade bandet var Suzuki motorer med Johnson emblem de trodde att den dåliga kvalitetsstämpeln kunde tas bort iom detta. 

1995 Ficht Fuel injection (direktinsprutad 2-taktsteknik) introduceras på alla Evinrude/Johnson V6.

2000 OMC ansöker om konkurs

2001 Evinrude och Johnson återuppstår inom Bombardier Recreational Products

2003 En vidareutvecklad version av Ficht direktinsprutning, E-TEC introduceras på 2 och 3-cylindriga motorer.

2004 Evinrudes introducerar E-TEC på de större 4-cylindriga samt V6-motorerna.

2008 Evinrude har E-TEC på alla motorer från 25 till 300 hkr

2019 Evinrude lägger ned sin tillverkning av båtmoter och satsar enbart på sina båtmärken samt ett samarbete med ärkerivalen Mercury om leverans av MC och Utombordare.

 

2022 Evinrude gör elutombordare/elinombordare!!

Redigerad av Pilletant447

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ojoj, det var visst andra som redan pratat om det... För min heder vill jag nämna att jag faktiskt gjorde en sökning i forumet först, men hittade inget. Jag tror att jag är lika dålig på att hitta forumtrådar som jag är att hänga med i det senaste på motorfabrikantfronten.

 

1 timme sedan skrev Pilletant447:

2022 Evinrude gör elutombordare/elinombordare!!

Ja det där låter ju inte helt orimligt. Väntar med spänning på lösningar med elmotorer som kan passa mina behov. Hittills finns väl Candela som en intressant lösning, men skulle någon gammal jätte som Evinrude vore det väldigt spännande.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev farn:

Ojoj, det var visst andra som redan pratat om det... För min heder vill jag nämna att jag faktiskt gjorde en sökning i forumet först, men hittade inget. Jag tror att jag är lika dålig på att hitta forumtrådar som jag är att hänga med i det senaste på motorfabrikantfronten.

Ässcchh det gör inget ............din heder är i behåll😅

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev farn:

Ja det där låter ju inte helt orimligt. Väntar med spänning på lösningar med elmotorer som kan passa mina behov. Hittills finns väl Candela som en intressant lösning, men skulle någon gammal jätte som Evinrude vore det väldigt spännande.

Nja jag väntar på en tvåtaktare som släpper ut 0 co2 med andra ord ett grönare T2 alternativ och som inte läcker bensin såklart. Sound matters!!!!:D

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Pilletant447:

Nja jag väntar på en tvåtaktare som släpper ut 0 co2 med andra ord ett grönare T2 alternativ och som inte läcker bensin såklart. Sound matters!!!!:D

Kanske en el-utombordare med inbyggd högtalare och rökmaskin så man får den rätta känslan😁

  • Haha 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev Pilletant447:

Nja jag väntar på en tvåtaktare som släpper ut 0 co2 med andra ord ett grönare T2 alternativ och som inte läcker bensin såklart. Sound matters!!!!:D

Jo, men du tankar väl redan 100 %  alkylatbensin då? Miljönyttan ska väl vara uppemot 90% jämfört med vanlig 95an. Eller är det de sista 10 procenten du jagar...

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev YamaHans:

Kanske en el-utombordare med inbyggd högtalare och rökmaskin så man får den rätta känslan😁

Plus wunderbaum med avgaslukt...

  • Gilla 1
  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vissa ord triggar igång minnet.

Ett sånt är "Evinrud"

I Gravarne, eller rättare sagt Bäckevik (För de som inte är lokalkända Kungshamn) köpte en ryskfödd operasångare - Leonid Sibirzeff, som varit verksam i Stockholm - ett hus och flyttade hit på sin ålders höst. 

Sibirzeff gick förbi min morfars hus ett par gånger varje dag och de blev kompisar.

Sibirzeff hade en jule typ J10 eller kanske J14, som han var mycket ute och seglade med. Han talade om att barna var orolig för honom när han var ute och seglade och köpte en aktersnurra av fabrikatet Evinrud till honom.

Vid ett tillfälle strök Siberzeff sig över sitt silvergrå hår och sa;"Alla de grå håren ni ser här - dem har jag fått av Evinrud"

Redigerad av toaen
  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
17 timmar sedan skrev Mackey:

Plus wunderbaum med avgaslukt...

Indränkt förgasare i 95a mmmmm och ljudet av 250 ston i två takts ton ännu mera mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm..............................hrrrm ja just det vi behöver icke fyrtakt så det så!!!!.......... Bara en massa onödigt vinande och öhh.....

Redigerad av Pilletant447

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...