Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
vejbyudde

Sålt båt

Rekommendera Poster

För ett par veckor sedan sålde jag min Dc med utombordare årsmodell 1990 inklusive obesiktad 80km/h trailer efter annons på en köp och sälj sida på Facebook.

Efter att ha tittat på blocket hittade jag en motsvarande båt i sämre skick och som saknade trailer för 85 000:-, jag tyckte att ett rimligt pris då kunde vara 65 000:- eftersom jag inte hunnit besikta trailern.

Det tog inte lång stund innan jag fick svar på annonsen och köparen ville snabbt komma och titta på båten. Det var mycket hård vind och regn denna dagen. Vi möttes i hamnen och köparen kom ner till mig i båten. Jag erbjöd mig att visa funktioner och starta motorn men kunde inte erbjuda provtur på havet på grund av vädret. Köparen var dock snabbt tillbaka på bryggan utan att något gjordes eller testades. Efter lite prat bestämmer de sig för att köpa och vi kom överens om att jag skulle ta upp båten på trailern så snart vädret tillät.

Så gjordes 2 dagar senare då jag också körde båten i hamnen till upptagningsplatsen. Köparen skulle hämta  båten samma kväll. Jag skrev ett kontrakt som jag skickade till köparen. De bad mig ändra i kontraktet så det endast stod att de köpte trailer. Jag gjorde så och skrev även 

Köparen intygar att denne har tagit del av fordonets skick genom personlig översyn, har kontrollerat ägaruppgifter på fordonet.

Fordonet och utrustningen säljes i befintligt skick och anspråk kan inte ställas mot säljaren om inte säljaren skriftligen har utlovat att avhjälpa fel eller brister.

Köparen betalde båten och krävde även att vi skulle ta oss hem till dem (7mil enkel väg) för att visa hur båten fungerade, hur man kör båt och även sjösätter med trailer. Jag ansåg inte det var mitt åtagande och erbjöd mig skriva en instruktion samt visa båten när den hämtades.

Maken i familjen kom på kvällen och hämtar båten och jag går även igenom det muntligt med honom hur saker fungerar. (1h) Frågar speciellt så han är med på allt och om han vill att jag visar något mer. Han är nöjd och åker iväg.

Några dagar senare får jag mail från kvinnan i familjen. De har besiktat trailern och fått anmärkningar på hjullager. Inget jag visste om eftersom jag endast använt den som upptagningsvagn. Hjullager är ju för övrigt vanligt fel på båttrailer. Jag upplyste henne om det och samma besked hade bilprovning gett henne.

Några dagar passerar och jag får ett meddelande från kvinnan igen på Messenger denna gången.

De kan inte starta motorn. Eller den startar bara ibland får jag reda på.

Jag försöker ge dem råd och tips och följa instruktionerna. Återigen kräver hon att jag ska komma dit och starta motorn.

Det kommer även ekonomiska krav på 5000:- för att de har fått reparera trailern för 9500:-. Sedan skulle hon skicka ytterligare krav på ersättning när motorn var kollad. Jag erbjöd henne 3000:- i kompensation för att vara tillmötesgående och en god säljare. Jag swishade henne det direkt. Hon fortsatte under ett dygn att kräva sina 5000:- och att jag skulle komma dit och starta motorn för jag hade lurat dem. Mer och mer otrevlig ton.

Jag fick nog till slut och skrev att jag bestrider ytterligare krav och att de redan blivit ekonomiskt kompenserade samt att jag gått igenom båten med dem. Skrev även att jag inte kommer att besvara fler meddelanden. Blockerade därefter personen. Hur hade ni andra agerat i samma situation?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen till MG!

Trist att du kom hit i ett tråkigt ärende...

 

18 minuter sedan skrev vejbyudde:

Hur hade ni andra agerat i samma situation?

Ungefär som du, fast jag hade nog inte lämnat tillbaks några 3 000:- kronor, fast det vet man ju inte. Det kan kännas bra att vara lite generös om det kan vara så att det kanske var något missförstånd ang. trailern.

 

Hoppas du slipper höra av köparen igen och att köparen får kläm på hur man startar motorn och därmed blir nöjd.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
27 minutes ago, vejbyudde said:

Hur hade ni andra agerat i samma situation?

Det här är anledningen till att jag sålde min förra genom en båthandlare, trots att den inte var värd mer än din. Och att jag tog in en besiktningsman när jag köpte den, förresten.

 

Det här med ”i befintligt skick” friskriver inte en säljare helt från ansvar: https://www.bjornlunden.se/ordlista/2013/5/befintligt-skick__5913. Men köper man en båt från 1990 bör man vänta sig en del problem. Allt handlar om vad köparen bör kunna har förväntat sig vid köpet, dvs vilka fel som fanns vid köpet och inte. Väldigt svårt att bevisa och det här är också anledningen till att jag aldrig skulle köpa en dyrare båt av en privatperson, eftersom Köplagen är så mycket svagare för en konsument än Konsumentköplagen.

 

TS, du kan nog fortsätta blocka dem och hoppas att de inte stämmer dig, men det lär de inte göra för en båt för 65000.

 

Edit: såg att motorn visst startats med köparen, redigerade lite.

Redigerad av Brunnsviken
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utan att veta riktigt hur, så luktar benämningen av objektet någon form av ljusskygg skatteplanering, som köparen nog inte vill ha upp till ytan.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här kan det gå när man säljer till Landkrabbor som tror att allt ska fungera och vara perfekt. På en 30 år gammal båt och motor så måste man förvänta sig att det finns fel. Men speciellt denna corona-sommar så köper folk båt hur som helst och tror att det bara är att vrida på nyckeln.

 

Jag hade nog blockat dem tidigare än du, och inte swishat de 3000. Men du kan vara helt lugn med gott samvete.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minutes ago, trewq said:

Utan att veta riktigt hur, så luktar benämningen av objektet någon form av ljusskygg skatteplanering, som köparen nog inte vill ha upp till ytan.

Verkligen. Om nu bara trailern stod med i kontraktet så finns ju inget kvitto på att båten faktiskt sålts. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har alltid haft god nytta av att läsa på Maringuiden under mina år som båtägare. Stort tack för era svar och att ni har er tagit er tid att svara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minutes ago, Brunnsviken said:

Verkligen. Om nu bara trailern stod med i kontraktet så finns ju inget kvitto på att båten faktiskt sålts. 

Å andra sidan säger väl köpekontraktet att trailern kostade ca 65000 då? En riktigt ful köpare skulle med det kunna hävda att för 65000 kan man förvänta sig att trailern fungerar perfekt. Hoppas annonsen var tydlig på det obesiktigade i så fall?

Men kan inte förstå varför det bara skulle stå trailer på kvittot, fick du någon klarhet i det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Fattiglapp_:

Men kan inte förstå varför det bara skulle stå trailer på kvittot, fick du någon klarhet i det?

Verkar skumt hur som helst.

 

Spara allt som skrivits/mailats och teckna ned exakt vad som hänt med datum ock även klockslag om du vet.

 

Det skulle ju faktiskt kunna vara så att de vill blåsa dig på båten genom att häva köpet på trailern de köpt av dig.

Anledning att häva köpet skulle ju då kunna vara att trailern inte motsvarar förväntningarna på en trailer för 65 papp.

 

Jag hoppas jag målar fan på väggen, men man vet ju aldrig...

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I annonsen var jag tydlig med att trailern var obesiktigad. 
Jag fick heller  aldrig klarhet varför det bara skulle stå trailer på avtalet. Fick dock reda på att kvinnan hade ett företag som sålde hästar så trailern ska kanske in i företaget  som inventarie som någon var inne på.

Bra för skatten att köpa en dyr trailer kan jag tänka.

Även om det var en bra trailer så var den ju även den 30år gammal.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
58 minuter sedan skrev Fattiglapp_:

Å andra sidan säger väl köpekontraktet att trailern kostade ca 65000 då? En riktigt ful köpare skulle med det kunna hävda att för 65000 kan man förvänta sig att trailern fungerar perfekt. Hoppas annonsen var tydlig på det obesiktigade i så fall?

Men kan inte förstå varför det bara skulle stå trailer på kvittot, fick du någon klarhet i det?

Visserligen, men en ful säljare kan då å andra sidan säga att någon båt inte ingick och kräva att få tillbaka den omedelbart.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev vejbyudde:

I annonsen var jag tydlig med att trailern var obesiktigad. 
Jag fick heller  aldrig klarhet varför det bara skulle stå trailer på avtalet. Fick dock reda på att kvinnan hade ett företag som sålde hästar så trailern ska kanske in i företaget  som inventarie som någon var inne på.

Bra för skatten att köpa en dyr trailer kan jag tänka.

Även om det var en bra trailer så var den ju även den 30år gammal.

 

Exakt. Det är så man gör. Dra kostnaden för trailern i företaget så är båten tämligen gratis.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minutes ago, trewq said:

Exakt. Det är så man gör. Dra kostnaden för trailern i företaget så är båten tämligen gratis.

Fult, ja. Då vore det poetisk rättvisa om båten kostar så mycket i underhåll för dem att de jämnar ut sig i slutet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev vejbyudde:

Hur hade ni andra agerat i samma situation?

Jag hade gjort ungefär som du. (Jag förstår dock inte din prissättning, men det är ju inte det du frågar om.) Har du sålt ett bra objekt som funkar ua så kan du inte göra så mycket om det är handhavandefel hos köparna. Visst kan det vara så att det finns motorer där det "behövs rätta knycken" för att starta en riktigt seg motor, dvs den behöver 200 drag på dragsnöret, och då kanske man skulle agerat annorlunda. Du kanske har en motor som trilskas men som du lärt dig hantera på känn. Svårt att säga härifrån, men utifrån det du skrivit så tycker jag att du har gjort tillräckligt och är förtjänt av att få släppa båten och köparna helt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skrev du att det var båttrailer eller stod det bara trailer? I så fall  är det uppenbart att han fifflar i bolaget och skall dra hela kostnaden där. Du har varit behjälplig med att föra Skatteverket bakom ljuset i och med att du utelämnade båten på kvittot. Det är straffbart men händer säkert inte något i detta fall, men ha det i tankarna.

I och med att han själv är en bluffare så lär han inte driva detta ärende vidare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Jorgen01:

Skrev du att det var båttrailer eller stod det bara trailer? I så fall  är det uppenbart att han fifflar i bolaget och skall dra hela kostnaden där. Du har varit behjälplig med att föra Skatteverket bakom ljuset i och med att du utelämnade båten på kvittot. Det är straffbart men händer säkert inte något i detta fall, men ha det i tankarna.

I och med att han själv är en bluffare så lär han inte driva detta ärende vidare.

Jag skrev transportvagn och Brenderup 1202 så det är ingen tvekan om man läser kontraktet vad det är som de har köpt. Även reg nr är med för säkerhets skull.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men varför utlämnades ordet båttrailer när det var en sådan?

Uttryckte sig köparen tydligt med att det inte skulle framgå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dina 3000 gick förstås rätt ner i fickan, men gissa var räkningen på lagerbytet hamnar. Så du har nog fullt ut kompenserat köparen redan.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köplagen eller konsumentköplagen tror jag inte är riktigt rät lagar vid inköp av saker från privatperson till företag.

Begär ett kvitto på dom 3000 tusen du återbetalade till dom.

Tror inte i min vildaste fantasi att dom driver ärendet vidare om dom nu fifflat med bokföringen.

Dom kan knappast begära någon återbetalning eller ersättning för en båt dom inte köpt.

Har du lite fantasi och vill jävlas kan du anmäla dom för att ha stulit din båt eftersom dom inte har något kvitto på den, inget jag rekommenderar det kommer att bli en komplicerad historia och utgången är oviss.

Men kul tanke iaf.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köparen hävdade att det stod så på transportstyrelsen att det var en släpvagn och då skulle det stå att det var det som de köpte. Dumt av mig att inte argumentera vidare att allt skulle stå med helt klart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minutes ago, Wildeside said:

Köplagen eller konsumentköplagen tror jag inte är riktigt rät lagar vid inköp av saker från privatperson till företag.

Jo, Köplagen gäller för alla köp förutom de där näringsidkare säljer till konsument, då gäller Konsumentköplagen.

 

14 minutes ago, Wildeside said:

Har du lite fantasi och vill jävlas kan du anmäla dom för att ha stulit din båt eftersom dom inte har något kvitto på den, inget jag rekommenderar det kommer att bli en komplicerad historia och utgången är oviss.

Haha, tänkte också på det! Vill man vara elak går det också att anonymt tipsa Skatteverket om att bokföringen nog inte går rätt till i tantens bolag. Det är så Skatteverket får reda på många fifflare, för övrigt. Jag tycker inte det här är angiveri eftersom det är dina och mina skattepengar de här personerna stoppar i egen ficka.

 

https://www.skatteverket.se/omoss/kontaktaoss/mejla/tipsaommisstanktfusk.4.7afdf8a313d3421e9a9561.html

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev vejbyudde:

Dumt av mig att inte argumentera vidare att allt skulle stå med helt klart.

Nja... Du skrev ju tillverkare, modell och regnummer och det är ju en kärra för transport. Av båtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev vejbyudde:

 Dumt av mig att inte argumentera vidare att allt skulle stå med helt klart.

Äsch, du har sålt och fått betalt, glöm hela saken i stället för att gå och oroa dig för ingenting. Resten är köparens problem

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Somliga har det där sättet att liksom pruta i efterhand. Sålde en äldre bil. I annonsen framgick det att ena bakre bromscylindern läckte och att bromsarna bör ses över som helhet innan bilen börjar användas. Jag nämnde det också för köparen före under och efter provturen. Ett par veckor senare ringde köparen och klagade. Han hade tappat bromsförmågan när han bromsade in för ett trafikljus och nu krävde han att jag skulle betala halva kostnaden av reparationerna. Jag påminde om annonstexten och att jag nämnde om problemen vid köptillfället och därmed inte tänker betala något. Då hotade han med sin jurist och skickade också några SMS med mera hotelser om rättsliga påföljder. Det är nu tio år sedan och jag väntar tålmodigt på att juristen skall höra av sig... Har senare hört att samme man gjort samma trick vid ett flertal tillfällen när han köpt begagnade grejer.

Redigerad av Faderullan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utan att på något vis referera till fallet i denna tråd så gör en del som säljer något privat misstaget att tro att man kan sälja varor behäftade med fel och komma undan med det. Då glömmer man att köplagen gäller och det kan bli fråga om ekonomisk kompensation eller rent av hävande av köp. Har man dessutom fått bra betalt så har köparen än större anledning att inte acceptera fel på varan.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev segelbagaren:

sälja varor behäftade med fel och komma undan med det.

Stämmer, som säljare har man upplysningsplikt, man skall upplysa om fel man känner till.

Som köpare har man undersökningsplikt, man skall kolla så att saker man köper fungerar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
Just nu skrev StyrmanKarlsson:

Stämmer, som säljare har man upplysningsplikt, man skall upplysa om fel man känner till.

Som köpare har man undersökningsplikt, man skall kolla så att saker man köper fungerar.

Vilket innebär att man vid köptillfället bara kan undersöka så mycket som kan anses vara rimligt medan säljaren måste upplysa om alla fel som denne känner till eller borde känt till, inte bara de köparen frågar om.

Redigerad av segelbagaren

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minutes ago, StyrmanKarlsson said:

Precis, som jag skrev, eller åtminstone menade.

Det knepiga i sådana situationer är att bevisa vad som sades och inte. Kontrakt och besiktningsprotokoll är att rekommendera. Personligen fattar jag knappt hur folk vågar köpa båtar av andra privatpersoner för en miljon eller mer, med bara Köplagen i ryggen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...