Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
IngemarE

Biltemas skiljerelä, en funktionsfråga

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej,

 

Man kan ju tro att jag borde hittat svaret bland alla de kilometer som skrivits om detta, men....

 

Jag har idag ett traditionellt relä drivet av laddlampan, men efter motorbyte häromåret har jag en "modern" generator och mer elektronik i laddregulatorn med en digital lamputgång från en transistor (som inte har ett dugg med magnetiseringslindningen att göra). Så då måste plusmatningen till ordinarie skiljerelä fixas med ett växlande mellanrelä på lamputgången som när det släpper skickar plus till skiljereläet.

Det hela är onödigt krångligt med många felkällor och jag funderar på att slänga ut alltihop och sätta in Biltemas skiljerelä.

 

Men hur snabbt är reläet på att släppa ?

Jag har nämligen solpanelladdning även på motorbatteriet, och situationen kan ju uppstå att reläet redan är sammankopplat när man vrider om startnyckeln p.g.a. att spänningen är över 13,3V. Spänningen på motorbatteriet lär dock sjunka under 12,8V omedelbums vid start, men hur snabbt släpper reläet egentligen, har det någon tidsfördröjning ?

 

De kloka säger nu att jag skall ta bort solpanelsladdningen på startbatteriet. Men dels vill jag inte det, dels kan ju samma situation uppstå i alla fall: Ponera att jag nyss kört båten och just stängt av. Inom några sekunder vrider jag om nyckeln och startar motorn igen. Och då har ju inte spänningen på motorbatteriet hunnit sjunka från sina kanske dryga 14V vid avstängningen till reläets släppspänning 12,8V - och reläet är sammankopplat. Precis som i solpanelsfallet.

Om det var ett problem borde många ha bränt sina relän, men det verkar inte så.

 

Kommentarer ?

 

 

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
49 minuter sedan skrev IngemarE:

Men hur snabbt är reläet på att släppa ?

Har inget svar på frågan men... Du kan ju alltid sätta en diod på senseledningen, som jag har gjort. Då släpper relät (slår ifrån) snabbare. 
Jag har också en (framtida) plan på en liten solpanel till startbatteriet. Tror det blir bra. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte det är ett problem att batterierna är ihopkopplade om startbatteriet är fulladdat vid start, men jag har inte 100 koll.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hittade ytterligare ett sådant skiljerelä idag i mitt elsystem, så nu har jag tre...

Två i drift, och jag vet inte riktigt hur, och ett i en kasse med elgrejer, i reserv...
Upptäckte det eftersom lysdioden lyste så fint där bakom alla sladdarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev Mackey:

Jag tror inte det är ett problem att batterierna är ihopkopplade om startbatteriet är fulladdat vid start, men jag har inte 100 koll.

Nä, säkert inget problem men...

Har man en batteritankmätare (vilket är väldigt bra!) ”tror” den att strömmen kommer från förbrukarbatterierna fast den i själva verket under en kort stund kommer från startbatteriet och blir därmed lurad. 
Man tar också onödigt med kräm från startbatteriet vilket kan vara en risk om motorn trilskas vid start. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Jag hittade ytterligare ett sådant skiljerelä idag i mitt elsystem, så nu har jag tre...

Två i drift, och jag vet inte riktigt hur, och ett i en kasse med elgrejer, i reserv...
Upptäckte det eftersom lysdioden lyste så fint där bakom alla sladdarna.

Fattar inte riktigt, men jag är väl trög...

Hur kan relät lysa om det ligger i en kasse med elgrejer? 🙄

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också undrat detta. Senast idag kom jag och tänka på det då jag märkte att spänningen över batteriets poler efter jag stängt av motorn låg på 12.9V ett bra tag.

 

Jag har inte installerat något relä än men ska göra det inom kort. Jag har antagit att strömmen tar den enklaste vägen, då från Startbatteriet iom att det förmodligen sitter klenare kablar från relät till respektive batteri än till startmotorn.

 

Eller vad har du tänkt för storlek på kablarna från relät?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mackey:

Jag tror inte det är ett problem att batterierna är ihopkopplade om startbatteriet är fulladdat vid start, men jag har inte 100 koll.

Helt rätt. Om startbatteriet är fullt så går i princip all ström till startmotorn från det enligt minsta motståndet lag. Det är annat om startbatteriet skulle vara tomt eller halvtomt, men då har ju skiljereäet redan brutit för längesen.

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev ChristerN:

Fattar inte riktigt, men jag är väl trög...

Hur kan relät lysa om det ligger i en kasse med elgrejer? 🙄

Kassen var väl inkopplad  😇

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Löst (se sist) !

 

@ChristerN Detta Biltemarelä har ingen sensledning, den är internt inkopplad till motorbatterisidan. Och det var snabbhet i sekunder/millisekunder jag avsåg, inte nivån på spänningen (för det hjälper tyvärr inte så mycket mot beskrivna situation).

 

@Mackey Och om det gör så mycket vid starten om det är ihopkopplat - jag har en motor som egentligen borde ha dubbla startbatterier, minst 800CCA krävs. Så jo, det dippar rätt mycket i spänning även från ett friskt startbatteri av extrem sort (1000CCA) så det kommer rusa mycket ström i reläet från förbrukarbanken. Säkert inget problem på en båt med mera rimlig startmotorstorlek....

 

Ett bevis på detta är att eftersom laddlampan slocknar redan på startens första delar av sekunder (säkert beroende på den intelligenta regulatorns funktion) så även med nuvarande "laddlampstyrt" så hinner jag se någon notering på 130-160A från förbrukarbanken innan motorn startat.

 

------------------

 

Beroende på min upptäckt idag med den snabba släckningen av laddlampan och att det bevisligen kan gå ohälsosamt mycket ström (även om jag byter till Biltemareläet), så totade jag nu efter att jag startade tråden ihop en timerkrets för att driva mitt vanliga skiljerelä, som ersättning för det extrarelä som sitter mellan generatorn och skiljereläet idag. Nu ingjuten och klar i epoxi.

 

Funktionen är sådan att den släpper på 12V till skiljereläet först 4-5s efter att laddlampan slocknat.

 

Tack för bollplanket 🤞

 

Edit: @moggep

18 minuter sedan skrev moggep:

Helt rätt. Om startbatteriet är fullt så går i princip all ström till startmotorn från det enligt minsta motståndet lag. Det är annat om startbatteriet skulle vara tomt eller halvtomt, men då har ju skiljereäet redan brutit för längesen.

Det är en ideal värld du beskriver. I verkligheten finns en inre resistans i batteriet, så ett aldrig så fulladdat batteri kommer dippa i spänning i olika grad vid belastning. Då kommer förbrukarbanken att skjuta på.

Och "minsta motståndets lag"....nja det är snarast Ohms lag som gäller. Även ett litet motstånd (=batteriets inre resistans bl.a.) ger spänningsfall vid höga strömmar. Det är inte svart eller vitt så man kan säga "i princip all ström".

Betänk också att förbrukarbanken ofta har flera parallellkopplade batterier vilket ger en låg inre resistans. Dvs de kan i praktiken skjuta på mer ström  än starten utan att spänningen sjunker lika mycket.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev ChristerN:

Fattar inte riktigt, men jag är väl trög...

Hur kan relät lysa om det ligger i en kasse med elgrejer? 🙄

Ja det undrar jag också, magiskt på något vis.
 

Men det var inte det skiljrelät i påsen som lyste, det var det nyupptäckta.

Nu på morgonen kollade jag detta, den lilla 50watts panelen laddar tre batteribanker som är förbundna med två skiljerelän, nu efter en omgång med stora avbitaren och kabelskotången laddar denna panel bara förbrukarbanken och reservbatteriet.

Även ett Biltemas dubbelrelä var inblandat, det drog när skiljerelät drog, men det var ingenting anslutet till 30, 87 eller 87a. Den andra delen av dubbelrelät styr signalhornet... tänk om jag hade kopplat fel, då tutar det varje gång solen skiner... 📯

Ja det finns fler relän att undersöka. Ett vet jag är till sb och bb lanternorna.

 

Elsystem skall vara enkla, inte tillkrånglade!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag vet inte hur snabbt relät släpper men att relät är draget när man startar motorn är i allafall inget problem i praktiken. Det sker ju på varenda båt med solpanel på förbrukningsbanken. 

 

När motorn stängs av då är ju batteribankerna ihopkopplade av relät. Solpanelen på förbrukningssidan håller spänningen uppe och relät draget tills solen går ner. Alla båtägare med biltemarelä och solpaneler har säkerligen någon gång startat motorn i detta läge. Någon som hört talas om att det någonsin skulle blivit problem? 

Redigerad av Eld-
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev Eld-:

Jag vet inte hur snabbt relät släpper men att relät är draget när man startar motorn är i allafall inget problem i praktiken.

- - - - -

Någon som hört talas om att det någonsin skulle blivit problem? 

Jo, om man har en väldigt kraftig startmotor (som i mitt fall) tror jag det kan bli problem. I vart fall är man långt utanför specen på reläet.

Jag såg idag innan jag installerade min tidsfördröjda historia att det gick c:a -200A från förbrukarsidan vid start (och lika mycket från det enda startbatteriet). Dvs 200A genom reläet. Även om det kanske klarar dessa överbelastningar så är min princip att inte köra saker utanför sina specifikationer ("125A").

 

Min ursprungsfråga var just lite av den du också ställer - har någon upplevt problem ?  Eftersom det dessutom är Biltema så borde man ju i så fall hört talas om dem fortare än vinden....  Kanske klarar detta relä väldigt höga toppströmmar, även om det inte är specat.

 

Hursomhelst sitter timerlösningen på plats nu, och allt fungerar klockrent och förutsägbart. Det befintliga reläet sluter batterikretsarna väl efter att motorn startat, lampan slocknat och starten släppt för längesedan.

 

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev IngemarE:

Detta Biltemarelä har ingen sensledning, den är internt inkopplad till motorbatterisidan. Och det var snabbhet i sekunder/millisekunder jag avsåg, inte nivån på spänningen (för det hjälper tyvärr inte så mycket mot beskrivna situation).

Ok, trodde det var det ”vanliga” Biltema relät, det som de flesta använder som skiljerelä.

Som jag har kopplat, med Schottky-diod på senseledningen, så slår relät ifrån på någon minut efter att jag slagit av motorn, trots solpanelsladdning. Strömmen kan ju inte ”backa” in i startbatteriet pga dioden, om jag har tänkt rätt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev ChristerN:

Ok, trodde det var det ”vanliga” Biltema relät, det som de flesta använder som skiljerelä.

Det är det. Fast nuvarande är snarlik men kanske inte exakt likadan modell som den de sålde för 5-6 år sedan. Den nuvarande har bara anslutningar för motorbatteri, förbrukarbatteri och jord/minus. Alltså ingen sensorledning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite OT men berör tråden.

 

Jag köpte ett BTs allra första skiljerelä, mest för att prova, hade aldrig hört talas om det tidigare.

Detta relä som för övrigt sitter kvar i båten och gör sitt arbete utan att göra något väsen av sig, detta har ingen senseledning utan som Ingmar påpekar två plussanslutningar och en jord/minus till startbatteriet.

 

Jag monterade ett dylikt i fredags på en kunds båt, detta var något mindre än min gamla burk och fyllt med något silikonliknande material, till skillnad mot mitt som om jag minns rätt var fyllt med något hårt plastmaterial, dock ingen senseledning på det heller.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Eld-:

Någon som hört talas om att det någonsin skulle blivit problem? 

För ett antal år sedan köpte jag en båt som en elektriker hade haft i ett par decennier. Jisses Amalia vilka problem han hade löst, problem som inte fanns ens innan han hade löst dem. Sedan den saneringen aktar jag mig för att köpa båtar som har "fixade" elsystem...🙂

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev IngemarE:

Det är det. Fast nuvarande är snarlik men kanske inte exakt likadan modell som den de sålde för 5-6 år sedan. Den nuvarande har bara anslutningar för motorbatteri, förbrukarbatteri och jord/minus. Alltså ingen sensorledning.

Ah...! Sorry, menade minuskabeln 😔

Pudlar

Det är ju minuskabeln som "känner av" spänningen (på start-batteriet om man kopplar det så).

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Volvo_Penta:

För ett antal år sedan köpte jag en båt som en elektriker hade haft i ett par decennier. Jisses Amalia vilka problem han hade löst, problem som inte fanns ens innan han hade löst dem. Sedan den saneringen aktar jag mig för att köpa båtar som har "fixade" elsystem...🙂

Ja det har varit två elektriker som ägt min båt innan mig... 

Suveräna lösningar på tekniska problem som knappast existerar, kallas även för ”Citroën-lösningar”.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev IngemarE:

Jo, om man har en väldigt kraftig startmotor (som i mitt fall) tror jag det kan bli problem. I vart fall är man långt utanför specen på reläet.

Jag såg idag innan jag installerade min tidsfördröjda historia att det gick c:a -200A från förbrukarsidan vid start (och lika mycket från det enda startbatteriet). Dvs 200A genom reläet. Även om det kanske klarar dessa överbelastningar så är min princip att inte köra saker utanför sina specifikationer ("125A").

 

Min ursprungsfråga var just lite av den du också ställer - har någon upplevt problem ?  Eftersom det dessutom är Biltema så borde man ju i så fall hört talas om dem fortare än vinden....  Kanske klarar detta relä väldigt höga toppströmmar, även om det inte är specat.

 

Hursomhelst sitter timerlösningen på plats nu, och allt fungerar klockrent och förutsägbart. Det befintliga reläet sluter batterikretsarna väl efter att motorn startat, lampan slocknat och starten släppt för längesedan.

 

Nu har jag inte läst specen men 125 A är väl kontinuerligt? Då lär inte 200A under den tiden det tar relät att att slå av vara något problem alls. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
8 timmar sedan skrev Eld-:

Nu har jag inte läst specen men 125 A är väl kontinuerligt? Då lär inte 200A under den tiden det tar relät att att slå av vara något problem alls. 

Jo, databladet säger "kontinuerligt: Max 125A" men inget om peakström. Dessutom är ju det mest ohälsosamma för ett relä att bryta med hög ström över kontakterna (i detta fall överström) och dessutom från en induktiv last. Det kände jag nog inte var hälsosamt för det reläet.

Men sannolikt är det rejält dimensionerat och klarar detta, annars hade vi nog hört talas om problem. Har själv monterat det i flera båtar utan något problem, men ingen med lika tokstor startmotor som i min egen.

 

Fast ibland mår man kanske bäst av att inte bry sig om detaljer, bara koppla in och se glad ut...Hursomhelst sover jag bättre nu, med tidsstyrningen (väl dokumenterad, dessutom ;)) .

 

Tack för bollplanket.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får man inte ett spänningsfall i startbatteriet när man kör startmotorn så att reläet kopplar ifrån..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minuter sedan skrev Peter_K:

Får man inte ett spänningsfall i startbatteriet när man kör startmotorn så att reläet kopplar ifrån..?

Jo, men frågan är hur lång tid det tar innan relät känner av det, och det var nog det Ingemar menade från början fast jag inte fattade.  

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev ChristerN:

Jo, men frågan är hur lång tid det tar innan relät känner av det, och det var nog det Ingemar menade från början fast jag inte fattade.  

Aha, det fattade inte jag heller. Min bild baserat sig på hur mitt relä funkar är att det rör sig om "noll komma någonting..."-sekunder, dvs det blir i praktiken ingen fråga. 🙂

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
16 minuter sedan skrev Peter_K:

Aha, det fattade inte jag heller. Min bild baserat sig på hur mitt relä funkar är att det rör sig om "noll komma någonting..."-sekunder, dvs det blir i praktiken ingen fråga. 🙂

Jo, för ett aldrig så snabbt relä hinner inte släppa innan första strömspiken drar igenom reläet. Och den är stor ("svetskaraktär"), beroende på typen av last som kopplas in (stillastående elmotor). Då inser jag också att min fråga är en icke-fråga, fast p.g.a. tvärtom....😮

 

Ja, ja. Vi kan nog dra slutsatsen att detta relä är dimensionerat att klara tämligen höga strömpeakar, långt över de 125A det är specat för, och att man nog kan tro att det klarar rätt mycket misshandel och inte är så kinkigt om det råkar vara tillslaget vid start ens med höga startströmmar. Annars hade det nog återspeglats i kommentarerna, särskilt eftersom reläet kommer från Biltema 🤔

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev IngemarE:

Jo, för ett aldrig så snabbt relä hinner inte släppa innan första strömspiken drar igenom reläet. Och den är stor ("svetskaraktär"), beroende på typen av last som kopplas in (stillastående elmotor). Då inser jag också att min fråga är en icke-fråga, fast p.g.a. tvärtom....😮

 

Jag har å andra sidan en motor på 7,5 hk bara, samt en huvudsäkring på 100 A...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...