Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Rikard71

Flipper 470 GT

Rekommendera Poster

Hej.

Jag har en flipper 470 GT och gillar båten men tycker den är väldigt stötig även i lite sjö, köra rakt genom vågor från andra större båtar är bara att glömma, eller kan trim av motor hjälpa till? Någon som har erfarenheter kring detta och kanske även förslag påtandes båtar med liknande storlek som är stabilare i sjö/vågor?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla in en Flipper Flash utombordar versionen då inombodaren är oftast en slutkörd volvo eller 535 GT även kallad Fame. Priser startar väl runt 70000:- för Flashen beroende på bestyckning och Fame runt 35000:- och uppåt. De klarar sjön bättre men kan ge stötig gång, men ger inte alla båtar det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Flipprarna, åtminstone de äldre vet inte hur de modernaste ser ut, har en ganska platt botten. Det ger en stötig gång i sjö. Det man kan vinna på det är fart, bränsleförbrukning och att de blir relativt stadiga i hamn.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men vad jag kan läsa mig till så har den djup v-botten? 
http://flipperbat.se/modellarkiv/flipper-470-gt-s/

Den är ju stabil både till sjöss och i hamn men möter man bara lite mindre vågor så slår det så passagerarna börjar oja sig.

Kan det vara så att jag behöver tilta motorn för att få upp båten i vattnet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr så är 470 lite för kort och lätt för att det ska bli trivsamt i lite sjö.

 

Vad har du för motor? Och vad har du för fart när det känns otrevligt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

En liten båt i 20 knop när det blåser runt 8 m/s blir stötig är i alla fall min erfarenhet. Sedan kan det vara mer eller mindre otrevlig pga båtens egenskaper.

Kommer man upp till runt 6 meter och lite tyngd i båten + skaplig V-botten blir det genast lite trevligare.

 

Är det powertrim på motorn?

Redigerad av Gelis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte powertrim på den som är på nu men har en i garaget som skall fixas till. Du tänker trimma ut motorn under färd?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...