Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Hagman1000

Nollställs motortimmar efter renovering?

Rekommendera Poster

Jag har köpt en båt som har gått ca 1500 timmar och motorerna renoverades 2008. Nollställer man motortimmarna efter renovering eller behåller man dom?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev Hagman1000:

Jag har köpt en båt som har gått ca 1500 timmar och motorerna renoverades 2008. Nollställer man motortimmarna efter renovering eller behåller man dom?

Finns två variabler här. 
”man”

”renovering”

Eftersom vi inte vet vem ”man” är och hur denne ”man” utförde ”renovering” går det inte att svara på frågan. 
:-) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att du ska få ett rakt svar, nej.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Pentax:

För att du ska få ett rakt svar, nej.

Hållet med, det är säkert brukligt. 

Fast vi vet ju inte om ”man” passade på att nolla timräknarna på just den här båten i samband med utförd ”renovering”..?

Och vad var ”renovering”..?

Justering av spridare eller nya motorblock..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
50 minuter sedan skrev Hagman1000:

Jag har köpt en båt som har gått ca 1500 timmar och motorerna renoverades 2008. Nollställer man motortimmarna efter renovering eller behåller man dom?

I en genomgripande renovering kan man säga som du anför, att motorn börjar om på noll. Genomgripande renovering innebär att man byter allt som rör sig och är mekaniskt. Allt från ventiler, foder kolvar lager packningar slangar mm mm, då kan man räkna motorn på nytt. Många renoverar inte sina motorer så. Utan man byter någon packning målar om byter lite slangar något lager och i bästa fall någon kolvring. Så du förstår det finns väldigt mycket olika syn på vad en renovering innebär. Beroende på vad du har för motor en större diesel så är 1500 timmar inte mycket strax över inkörd motor skulle jag vilja säga. En renovering på en av världens vanligaste dieselbåtmotorer volvo penta aq 41 6 cylindrar hamnar i kostnad för en total renovering i runda slängar på 100 - 150 tusen, men då är allt bytt nytt och fräscht. Vad gäller bensin från andra sidan atlanten så börjar det bli dags för en rejäl översyn. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Våra två D16 750 blev överhalade enligt Pentas serviceschema vid 8000 timmar. Då byttes foder, kolvar, alla lager och packningar samt topplock och turbo. Topplocken var ju då kompletta med spridare, kammar osv. 
Materialkostnaden var ca, 350k, per maskin. 
De nollades inte. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vi "fick" ett nytt långblock (D4) där  timmarna ej nollställdes. 

Redigerad av micke_102

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vi kanske först ska utreda i hur TS menar att motorn nollas, för mig som köpare så är ju motorn i slitagemässig styrka att likställa med ny motor, för försäkringsbolaget kan en motor som är tillverkad 10 -20 år senare ej nollställas och i försäkringsärende ej anses som ny. Där styr tiden från nytillverkning till slut på försäkringsperiod. Men det finns säkert dealar man kan göra med bolaget angående maskinförsäkring om en riktig renovering kan styrkas, däremot tror jag det blir svårt.

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...