Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
jackotto

Selco 18 Cabin penta MD21

Rekommendera Poster

Hej vart o hämtade en selco 18 cabin med en penta MD21, problemet är att ja inte får upp den i planing, vid full gas varvar den bara 3,000 varv vilket ja förstått är ca 1500 varv för lite, min fråga är om det låter som ett propeller problem elr e motorn helt enkelt för klen till denna båt, sitter ett 250 drev

 

tack på förhan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag minns från 21:orna är dom inte skall varvas mer 2600-2800 och att dom är ökänt känsliga för att gå varma. Kokar dom så kröker sig alutoppen direkt.

Om du får den att varva 4500 så blir jag förvånad (och lite rädd).

 

/B

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

MD21 är ju ett resultat av Volvo och Volvo-Pentas ”Franska äventyr”.

Det är motor designad av Peugeot, och den finns i otaliga varianter i olika fordon, personbilar, traktorer och andra motordrivna trädgårdsredskap.

 

Den var väl aldrig direkt lyckad som båtmotor. Som redan nämnts så är den känslig för varmgång och skall gå på tomgång en bra stund efter det att man kommit i hamn så att toppen kyls av.

Den var väl från början på 75hk, och jag har svårt att tänka mig att den suttit i din båt från början. Gissningsvis har det suttit en AQ 130 (B20) eller liknande som ”tagit slut” och ersatts av denna maskin.

 

Jag är ingen propellerexpert, men möjligen orkar kanske motorn att dra runt en propeller med större diameter och/eller kraftigare stigning? Och då kanske komma upp i planingsfart, men det känns osäkert.

Sedan kanske man eventuellt kan bygga om drevet och ändra utväxlingen... Men både drev och motor är gamla grejer... känns tveksamt både med tanke på ekonomi och arbetsbörda.

 

Jag gillar ju egentligen inte bensinmotorer ombord, men spontant känns det ändå som om du har en för liten båt för en tung dieselmotor, kanske en liten pigg V6:a kunde få plats och kanske matcha det drevet....??? Det blir upp till diskussion här om du vill.

 

Eller en större ombyggnad då du lyfter ut motor och drev, plastar igen hålet i akterspegeln och monterar en konsol för utombordare och kanske en 90-150hk motor... Om du nu vill åka fortare, annars kan du ju ha det som det är och ta det lugnt i deplacementfart.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

MD21 är ju ett resultat av Volvo och Volvo-Pentas ”Franska äventyr”.

Det är motor designad av Peugeot, och den finns i otaliga varianter i olika fordon, personbilar, traktorer och andra motordrivna trädgårdsredskap.

 

Den var väl aldrig direkt lyckad som båtmotor. Som redan nämnts så är den känslig för varmgång och skall gå på tomgång en bra stund efter det att man kommit i hamn så att toppen kyls av.

Den var väl från början på 75hk, och jag har svårt att tänka mig att den suttit i din båt från början. Gissningsvis har det suttit en AQ 130 (B20) eller liknande som ”tagit slut” och ersatts av denna maskin.

 

Jag är ingen propellerexpert, men möjligen orkar kanske motorn att dra runt en propeller med större diameter och/eller kraftigare stigning? Och då kanske komma upp i planingsfart, men det känns osäkert.

Sedan kanske man eventuellt kan bygga om drevet och ändra utväxlingen... Men både drev och motor är gamla grejer... känns tveksamt både med tanke på ekonomi och arbetsbörda.

 

Jag gillar ju egentligen inte bensinmotorer ombord, men spontant känns det ändå som om du har en för liten båt för en tung dieselmotor, kanske en liten pigg V6:a kunde få plats och kanske matcha det drevet....??? Det blir upp till diskussion här om du vill.

 

Eller en större ombyggnad då du lyfter ut motor och drev, plastar igen hålet i akterspegeln och monterar en konsol för utombordare och kanske en 90-150hk motor... Om du nu vill åka fortare, annars kan du ju ha det som det är och ta det lugnt i deplacementfart.

Hej och tack för kommentaren, det stämmer där har suttit en aq130 en gång i tiden. Byta motor och/eller bygga om skrovet känns inte som det är ett alternativ för mig, just nu lutar det åt en propp med lite snällare stigning så den orkar varva ut ordentligt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev jackotto:

Hej och tack för kommentaren, det stämmer där har suttit en aq130 en gång i tiden. Byta motor och/eller bygga om skrovet känns inte som det är ett alternativ för mig, just nu lutar det åt en propp med lite snällare stigning så den orkar varva ut ordentligt

Nära släktingar hade en sådan båt en gång i tiden, ansågs som något alldeles speciellt. Men vi ungdomar fick låna den och kunde dra en vattenskidåkare efter, men två vattenskidåkare orkade den inte med.

Nåväl, ja du kan ju minska utväxlingen och stigningen också, alltid värt att prova.

Men den motorn skall ju inte varvas så högt, kolla @Bosses inlägg ovan. Och det fanns väl inget övervarvningsskydd på den motorn, vill jag minnas... men jag kan minnas fel.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...