Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
50sman

Nybörjare - Kabelanarki

Rekommendera Poster

Hej.

 

Köpte äntligen en liten båt (Finnark 500). Den behöver lite TLC (Tender, Love and Care) inom de flesta områdena förutom skrov/däck (där är den i superfint skick då förra ägaren har slipat, lagat och lackat hela båten).

 

Jag har 4 "områden" som jag vill fixa till.

 

1. El och försörjning.

2. Motorn (80 hk Mercury från -78)

3. Smart anpassning (fixa med smarta lösningar som passar till båda syftena - familjeglida och fiske)

4. Kapellet.

 

2, 3 och 4 tar jag i andra delforum medan 1. får bli här.

 

Från tidigare erfarenheter (medåkare på kompisars båtar) har jag lärt mig att el och ffa försörjning är A och O för det är inte kul att "hoppas" varje gång man skall starta motorn.

Dessutom gillar jag ordning och reda och givetvis säkerhet. Mina erfarenheter inom el är vääääldigt begränsade och sträcker sig till typ byta glödlampa. Dock så är jag av naturen "tänkande/resonerande", vetgirig, lättlärd och nyfiken. Det är 4 egenskaper som är ett krav i min yrkesroll :)

 

Jag var nere i båten i går och tog en bild på hur det ser ut vid batteriet och så vill jag (vi) absolut inte ha det.

Jag vill ju givetvis snygga upp det hela för att få det säkert, "cleant" och ordningsamt.

 

Vad behöver då el i båten och vad finns just nu.

 

Nuvarande "set-up":

 

- 3 Lanternor.

- 2 st LED lampor inne för "mysbelysning" (Obs! Fruns uttryck).

- 1 st stereo med 4 högtalare.

- 1 st Ekolod.

- 1 Cigarett-laddar uttag.

- 1 st knopmätare.

- 1 panel med knappar (för lanternor, lampor)

- 1 Manuell läns

 

Framtida tillkommande:

 

- 2 st USB uttag (ett för min padda (som också är "plotter"/"Sjökort" och ett för att ladda telefonen)

- Tuta

- Lite mer  belysning i fören under hardtopen (då jag och sonen kommer sova över ibland på våra fiskeäventyr)

 

Så till saken!

 

Jag har tänkt mig följande scenario (obs kom ihåg att jag är helt torsk på el)

 

- Byta kabelskor till nya med någon form av skydd så polerna inte är exponerade (om någon "obehörig skulle få för sig att sticka in handen där). Kan man ha snabbspännen?

- Addera en ytterligare + och - kabel som skall fungera som en "förlängning" av + och - kabel till en plint (täckt med skyddslock) med inbyggda säkringar längre fram i båten. Hit drar jag all nuvarande el som behöver 12 V som lanternor, LED lampor, länspump, stereo, Ekolod osv. Går det? Lite som i min bil där jag har ett + uttag i  motorutrymmet då batteriet ligger i skuffen.

- Byta batteri :)

- Jag vill även installera en volt/batteristatusmätare (men den får jag nog dra direkt till batteriet eller kan man även den dra till plinten?)

 

Alla eventuella kabel->kabelsko och annan koppling kommer att förses med krympfilm

 

Tänker jag rätt? Kom gärna med "ajja bajja" och/eller andra förslag.

 

Hau det sau brau

 

//T

 

båtbatteri.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till MG!

Det finns väldigt mycket skrivet här om liknande installationer som din. Sök så kommer din vetgirighet att bli tillfredsställt. 
Några principer:

1. Säkringar sätts i olika led. Närmast batteriet och när man grenar av och deras syfte är att skydda kabeln. Sätts med fördel på ett lättåtkomligt ställe. Sedan säkrar man ofta av elektronik, tex ekolod, med en egen säkring som skyddar prylen. 

2. Undvik att sätta en massa kablar direkt på batteriet. Sätt en till plus och en till minus och efter det en plint på varje dit kablarna går till förbrukarna. 
3. Fundera på om du ska ha ett start och ett/flera förbrukarbatterier istf ett enda kombinerat. Säkerhet. 

Att skydda kabelskor är en god tanke men a) polerna är inte så nära varandra att en obehörig hand kan kortsluta dem och b) huvudanledningen är arr förhindra korrosion.
Det finns mycket mer och det liksom det ovan finner du vid sökning. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Denna sida har säkert varit länkad till tidigare men här kan finnas en del nyttigt El ombord

Hälsningar Ove

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sweet och tackar.

 

Jag har varit iväg nu och "klippt" upp alla kablar nu och sorterat ut dem. Har skaffat en plint. Har även satt in en voltmätare och den visade 12.0 V och samma visade multimetern. Provar och laddar upp det så får jag se om det är slut eller ej.

Att skaffa ett till batteri till förbrukarna är en bra ide och då tänkte jag ha batteriet i fören så jag får lite mer tyngd framme. På to-do (nästa år eller senare i höst) koppla in ett par solcellspaneler som kan underhållsladda det hela (är det en god ide?)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
59 minuter sedan skrev 50sman:

då tänkte jag ha batteriet i fören så jag får lite mer tyngd framme.

Då bör det vara ett AGM-batteri då dessa tål stötar bättre än traditionella batterier. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men visst tänkte du komplettera med ytterligare ett förbrukningsbatteri? 

Alltså i parallell med det som du har. 

 

Då bör dessa två batterier varav samma sort ev två AGM, och även lika gamla och med samma antal Ah. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev Hybro:

Men visst tänkte du komplettera med ytterligare ett förbrukningsbatteri? 

Alltså i parallell med det som du har. 

 

Då bör dessa två batterier varav samma sort ev två AGM, och även lika gamla och med samma antal Ah. 

Tackar.

 

Jag har en elmotor med mig som reserv in case jag inte får igång motorn. Det får bli ett till likadant. Då är de lika gamla och av samma sort.

 

Såg att det batteriet som sitter i är ett gammalt mercedes batteri och är då troligtvis ett batteri avsett för en bil? De batterierna är inte optimala har jag förstått.

 

/T

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...