Jump to content
Friday 14 May 2021
joxxe

Komptest mercruiser

Recommended Posts

Hej,

Ska ev åka och kika på en äldre båt med en mercruiser V8 5.7L. Ev en annan med en V6 4.3L.

Har meckat en heldel utombordare förut men aldrig ägt en inombordare. V8an jag ska titta på är från 89, så jag skulle gärna vilja göra ett komptest på cylindrarna.

Läst runt lite på nätet och förstått det som att jag ska göra följande:

Plocka ur alla tändstift, ta bort alla tändhattar såklart.

Koppla ur tändspolen

Ge full gas

Skruva in mätarn på en cylinder i tagt

Vrid om så startmotorn går 4-5 varv (tills mätarn inte går upp mer)

Kontrollera alla, bör inte skilja mer än 10-15% mellan cylindrarna.

 

Något jag missat? Borde jag inte koppla ur bränsletillförseln?

Är det förövrigt rimligt att be säljaren om att få göra ett test?

Edited by joxxe

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lägger in en länk så slipper jag skriva så mycket.

Lycka till med ev köp!

http://www.mestmotor.se/bilsnack/forum/showthread.php?119975-Hur-g%F6r-jag-ett-kompressionsprov

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minuter sedan skrev Wildeside:

Lägger in en länk så slipper jag skriva så mycket.

Lycka till med ev köp!

http://www.mestmotor.se/bilsnack/forum/showthread.php?119975-Hur-g%F6r-jag-ett-kompressionsprov

Tack, så delade åsikter om soppan ska stängas av eller inte.

Lika bra att göra det, enklaste sättet? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inte helt lätt att stänga av soppan, beror på hur det ser ut. Om det finns soppakran = enkelt. Är det elektrisk soppa pump koppla ur den elektriskt kan vara enkelt eller lite krångligare. Egentligen gör det inte mycket nytta då förgasaren är full med bensin.

Om det inte finns dessa möjligheter ge fan i det, kan göra mer skada än nytta. Gör i så fall  kompprovet med bränslet inkopplat. Om man öppnar spjällen fullt och inte rör gasreglaget under kompprovet för alla cylindrar så är det ingen fara. Men tänk på att köra motorrumsfläkten under hela testcykeln. Det kommer ut en hel del bensinångor ur tändstiftshålen

Edited by Gelis

Share this post


Link to post
Share on other sites

Angående om det är rimligt att be om att göra ett komp.test: ja det är 100% rimligt och något man definitivt bör göra. Om säljaren har några problem med det så är denne oseriös, gå därifrån!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoppas på kran eller någon säkring till pumpen då. Annars struntar jag i det. 
Tändspolen är väl bara att koppla loss + pol från, alternativt dra ut alla kablar om den har någon form av snabbkoppling.

 

Denna kompmätare bör funka fint va? https://www.biltema.se/bil---mc/verkstadsutrustning/testinstrument/kompressionsprovare/kompressionsprovare-bensin-2000022140

Edited by joxxe

Share this post


Link to post
Share on other sites

Håll koll på tändföljden dvs. vilken kabel som går till vilket stift. Om ni har ur alla kablar, säljaren är ovan att meka och kablarna har sådan längd att de kan kastas om är det säkrast att märka upp så det inte blir problem 😊

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 minuter sedan skrev AndreasR:

Håll koll på tändföljden dvs. vilken kabel som går till vilket stift. Om ni har ur alla kablar, säljaren är ovan att meka och kablarna har sådan längd att de kan kastas om är det säkrast att märka upp så det inte blir problem 😊

Smart 👍

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev animap:

Angående om det är rimligt att be om att göra ett komp.test: ja det är 100% rimligt och något man definitivt bör göra. Om säljaren har några problem med det så är denne oseriös, gå därifrån!

Jag skulle som säljare aldrig tillåta någon amatör börja riva i maskin. Då gör jag det själv när köparen tittar på. Kan ju bli vad som helst för fel om man inte vet vad man gör.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 7/25/2020 at 12:23 PM, Gelis said:

Jag skulle som säljare aldrig tillåta någon amatör börja riva i maskin. Då gör jag det själv när köparen tittar på. Kan ju bli vad som helst för fel om man inte vet vad man gör.

Naturligtvis något man gör tillsammans med säljaren... men om denne nekar till att deltaga i ett kompressionstest, vänd på klacken.

 

Jag gjorde det när jag köpte min nuvarande båt, inga problem var det.

Edited by animap
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy