Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
joxxe

Komptest mercruiser

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej,

Ska ev åka och kika på en äldre båt med en mercruiser V8 5.7L. Ev en annan med en V6 4.3L.

Har meckat en heldel utombordare förut men aldrig ägt en inombordare. V8an jag ska titta på är från 89, så jag skulle gärna vilja göra ett komptest på cylindrarna.

Läst runt lite på nätet och förstått det som att jag ska göra följande:

Plocka ur alla tändstift, ta bort alla tändhattar såklart.

Koppla ur tändspolen

Ge full gas

Skruva in mätarn på en cylinder i tagt

Vrid om så startmotorn går 4-5 varv (tills mätarn inte går upp mer)

Kontrollera alla, bör inte skilja mer än 10-15% mellan cylindrarna.

 

Något jag missat? Borde jag inte koppla ur bränsletillförseln?

Är det förövrigt rimligt att be säljaren om att få göra ett test?

Redigerad av joxxe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lägger in en länk så slipper jag skriva så mycket.

Lycka till med ev köp!

http://www.mestmotor.se/bilsnack/forum/showthread.php?119975-Hur-g%F6r-jag-ett-kompressionsprov

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Wildeside:

Lägger in en länk så slipper jag skriva så mycket.

Lycka till med ev köp!

http://www.mestmotor.se/bilsnack/forum/showthread.php?119975-Hur-g%F6r-jag-ett-kompressionsprov

Tack, så delade åsikter om soppan ska stängas av eller inte.

Lika bra att göra det, enklaste sättet? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Inte helt lätt att stänga av soppan, beror på hur det ser ut. Om det finns soppakran = enkelt. Är det elektrisk soppa pump koppla ur den elektriskt kan vara enkelt eller lite krångligare. Egentligen gör det inte mycket nytta då förgasaren är full med bensin.

Om det inte finns dessa möjligheter ge fan i det, kan göra mer skada än nytta. Gör i så fall  kompprovet med bränslet inkopplat. Om man öppnar spjällen fullt och inte rör gasreglaget under kompprovet för alla cylindrar så är det ingen fara. Men tänk på att köra motorrumsfläkten under hela testcykeln. Det kommer ut en hel del bensinångor ur tändstiftshålen

Redigerad av Gelis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående om det är rimligt att be om att göra ett komp.test: ja det är 100% rimligt och något man definitivt bör göra. Om säljaren har några problem med det så är denne oseriös, gå därifrån!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hoppas på kran eller någon säkring till pumpen då. Annars struntar jag i det. 
Tändspolen är väl bara att koppla loss + pol från, alternativt dra ut alla kablar om den har någon form av snabbkoppling.

 

Denna kompmätare bör funka fint va? https://www.biltema.se/bil---mc/verkstadsutrustning/testinstrument/kompressionsprovare/kompressionsprovare-bensin-2000022140

Redigerad av joxxe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håll koll på tändföljden dvs. vilken kabel som går till vilket stift. Om ni har ur alla kablar, säljaren är ovan att meka och kablarna har sådan längd att de kan kastas om är det säkrast att märka upp så det inte blir problem 😊

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev AndreasR:

Håll koll på tändföljden dvs. vilken kabel som går till vilket stift. Om ni har ur alla kablar, säljaren är ovan att meka och kablarna har sådan längd att de kan kastas om är det säkrast att märka upp så det inte blir problem 😊

Smart 👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev animap:

Angående om det är rimligt att be om att göra ett komp.test: ja det är 100% rimligt och något man definitivt bör göra. Om säljaren har några problem med det så är denne oseriös, gå därifrån!

Jag skulle som säljare aldrig tillåta någon amatör börja riva i maskin. Då gör jag det själv när köparen tittar på. Kan ju bli vad som helst för fel om man inte vet vad man gör.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
On 7/25/2020 at 12:23 PM, Gelis said:

Jag skulle som säljare aldrig tillåta någon amatör börja riva i maskin. Då gör jag det själv när köparen tittar på. Kan ju bli vad som helst för fel om man inte vet vad man gör.

Naturligtvis något man gör tillsammans med säljaren... men om denne nekar till att deltaga i ett kompressionstest, vänd på klacken.

 

Jag gjorde det när jag köpte min nuvarande båt, inga problem var det.

Redigerad av animap
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...