Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Tresfjord26a

Läcker där propelleraxeln lämnar skrovet

Rekommendera Poster

Jag tyckte att min träbåt tog in lite väl mycket vatten så jag började min felsökning och upptäckte att det rinner in vatten där propelleraxeln går ut ur skrovet. Eftersom båten ligger i vattnet tänkte jag höra om det fanns möjlighet att fixa det utan att behöva lyfta båten? Att man kan fixa något tillfälligt på insidan där vattnet sipprar in. 
 

Vi har någon som kan hjälpa oss att fixa det på land, men eftersom det är mitt i semestern som vi spenderar på båten vore det skönt om det gick att lösa något provisoriskt utan att behöva lyfta den. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du måste nog fixa det utifrån.

Utan att veta hur det ser ut så skulle jag försöka med infettat lin  och trycka i så gott det går i den yttre packningen du har.

Eller köpa en bra länspump, plus en manuell ifall det skiter sig.

SSRS är bra att vara kompis med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, jag misstänkte detta starkt. Är det ett stort ingrepp som behöver göras på land tror du? Förstår att det är hur långt är ett snöre fråga, men just nu känns det som jag mentalt behöver förbereda mig på om semestern bara är förstörd eller totalförstörd 😄

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta en myrstack i en påse under båten, öppna den vid propeller axel så sugs den in i läckan och tätar när materialet sväller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ts skriver att det läcker där proppelleraxeln kommer ut från skrovet, det kan ju betyda att det är axeltätningen som läcker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Pentax:

Ts skriver att det läcker där proppelleraxeln kommer ut från skrovet, det kan ju betyda att det är axeltätningen som läcker.

Myrstacken tätar oavsett vart det läcker om inte läckan är för stor.

Man kan ha ett par myrstackar extra med sig.😃

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur stora hål kan den tekniken hjälpa? Har varit inne på det själv men tänkt att läckan är för stor för det skall fungera, men kan ha helt fel! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allvarligt skojat nu. 
Innan du ger dig på en fridlyst myrstack och försöker täta en läcka med den, så är det rätt bra att börja med att ta reda på VAD det är som läcker.
 

Är det mellan skrovet och röret som axeln går i, är det läge att ta upp båten och fixa det. 

 

Är det istället mellan propelleraxel och röret axeln går i, så är det den tätningen som behöver åtgärdas. Fota tätningen. Finns det en fettkopp man skall fylla och vrida på..?

 

Observera - en myrstack hjälper inte mot något av dessa problem. Att myra var något man gjorde med gamla skutor och andra allmogebåtar för att få i lite material mellan bordplankorna innan de hann svälla igen springorna.
Dvs, gör det inte.

Av otroligt många skäl. 

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är mellan skrovet och röret skulle jag tror så har börjat komma till freds med att jag behöver ta upp henne. Brukar den typ av problem vara ett stort ingrepp som behöver göras dvs båtaäsongen är över eller går det att lyfta fixa (dock inte jag själv) och sen sjösätta igen? Förstår att sådant är svårt att svara på men försöker förstå vidden av ingreppet som krävs. Och eventuellt göra andra semesterplaner då :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev Tresfjord26a:

Hur stora hål kan den tekniken hjälpa? Har varit inne på det själv men tänkt att läckan är för stor för det skall fungera, men kan ha helt fel! 

Bara att prova!

Jag använde mej av myrstackar i slutet av en säsong för att slippa ta upp båten för tidigt, brukar ligga i till slutet av november.

Min läcka va mellan skrov och köl till det fungera det bra om man inte segla för långt eller för fort för då börja det läcka igen

Lyfta upp och fixa läckan va inte aktuellt eftersom det kostar någon krona att lyfta upp 12,6 meter 9 ton båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev Peter_K:

Allvarligt skojat nu. 
Innan du ger dig på en fridlyst myrstack och försöker täta en läcka med den, så är det rätt bra att börja med att ta reda på VAD det är som läcker.
 

Är det mellan skrovet och röret som axeln går i, är det läge att ta upp båten och fixa det. 

 

Är det istället mellan propelleraxel och röret axeln går i, så är det den tätningen som behöver åtgärdas. Fota tätningen. Finns det en fettkopp man skall fylla och vrida på..?

 

Observera - en myrstack hjälper inte mot något av dessa problem. Att myra var något man gjorde med gamla skutor och andra allmogebåtar för att få i lite material mellan bordplankorna innan de hann svälla igen springorna.
Dvs, gör det inte.

Av otroligt många skäl. 

När blev röd skogsmyra fridlyst?

Naturvårdsverkets lista.

https://www.naturvardsverket.se/upload/var-natur/djur-och-vaxter/fridlyst/fridlysta-blomvaxter/artlista-alla-fridlysta-djurarter.pdf

 

Nä jag skojar inte lärde mig det av en gammal fiskare.

 

Ups måste ha misstagit mej på mitt skrov materialet på min båt trodde den va av glasfiber tur att lagningen jag gjorde med glasfiber höll i 10 år om den gjordes på ett träskrov😉

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ber om ursäkt om jag trampa någon på tårna med förslaget om att myra med myrstack.

Går att "myra" med sågspån sägs det men vet inte hur effektivt det är. 

Självklart är det bästa att lyfta upp båten och laga läckan men en del av frågeställningen va om det gick att fixa tillfälligt med båten kvar i vattnet, så svara jag efter min erfarenhet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Wildeside:

När blev röd skogsmyra fridlyst?

Naturvårdsverkets lista.

https://www.naturvardsverket.se/upload/var-natur/djur-och-vaxter/fridlyst/fridlysta-blomvaxter/artlista-alla-fridlysta-djurarter.pdf

 

Nä jag skojar inte lärde mig det av en gammal fiskare.

 

Ups måste ha misstagit mej på mitt skrov materialet på min båt trodde den va av glasfiber tur att lagningen jag gjorde med glasfiber höll i 10 år om den gjordes på ett träskrov😉

 

Nu skrev jag inte att rödmyror är fridlysta, men jag har fått lära mig att man inte får skada själva stacken. 
Oavsett - om läckaget är mellan rör och skrov, är risken ju att röret släppt. Då hjälper ju inte en myrstack. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
8 minuter sedan skrev Peter_K:

Nu skrev jag inte att rödmyror är fridlysta, men jag har fått lära mig att man inte får skada själva stacken. 
Oavsett - om läckaget är mellan rör och skrov, är risken ju att röret släppt. Då hjälper ju inte en myrstack. 

Kan du hitta något som bekräftar din lärdom om myrstackar är fridlysta?

Vad man inte får göra eller inte bör göra skiljer sig en aning.

Ja vad som är anledningen till läcka kan man fundera och diskutera om hur länge som helst, självklart är det bättre att ta reda på varför som jag skrivit i tidigare inlägg.

"Självklart är det bästa att lyfta upp båten och laga läckan men en del av frågeställningen va om det gick att fixa tillfälligt med båten kvar i vattnet, så svara jag efter min erfarenhet."

Redigerad av Wildeside
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Wildeside:

Kan du hitta något som bekräftar din lärdom om myrstackar är fridlysta?

Vad man inte får göra eller inte bör göra skiljer sig en aning.

Ja vad som är anledningen till läcka kan man fundera och diskutera om hur länge som helst, självklart är det bättre att ta reda på varför som jag skrivit i tidigare inlägg.

"Självklart är det bästa att lyfta upp båten och laga läckan men en del av frågeställningen va om det gick att fixa tillfälligt med båten kvar i vattnet, så svara jag efter min erfarenhet."

Helt ärligt har jag aldrig kollat det - på träbåtsforum angavs det ofta att myrstackar är fridlysta, och jag har utgått från det. 
 

Jag är medveten om att man kan täta med myrstack eller spån om man har en springa, men om detta rör sig om ett rör som släppt, ett rör där det går en axel som roterar och där motorn vibrerar är jag väldigt tveksam till om det är en bra lösning ens provisoriskt. 

Jag vet också att metoden anses tveksam numer då materialet (spån, myr-bös) anses kunna bidra till röta. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Peter_K:

Helt ärligt har jag aldrig kollat det - på träbåtsforum angavs det ofta att myrstackar är fridlysta, och jag har utgått från det. 
 

Jag är medveten om att man kan täta med myrstack eller spån om man har en springa, men om detta rör sig om ett rör som släppt, ett rör där det går en axel som roterar och där motorn vibrerar är jag väldigt tveksam till om det är en bra lösning ens provisoriskt. 

Jag vet också att metoden anses tveksam numer då materialet (spån, myr-bös) anses kunna bidra till röta. 

Nu vet vi ju inte om det är rör/hylsa eller vad det är som läcker.

Provar man att täta så kommer det visa sig ganska snart om det fungera eller inte.

Som sagt min erfarenhet att myra va på en plastbåt och risken att få röta i plasten är minimal.

Nu är det färdig tjatat från min sida i den här tråden😉

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Om det nu är propellertrumma och rak axel. 

Varför inte linda infettat grafitsnöre, kanske fem varv runt axeln och putta in lindan med en trälist eller liknande. 

Om man lindar åt rätt håll, så håller axeln lindan samlad. 

Grafitsnöret ska ha sådan dimension, så att det nätt går att trycka in. 

 

Nu är det ingen åtgärd, som håller dryptätt, men det minskar vattenflödet. 

 

Såvida det inte är läck mellan trumma och skrovet. 

Detta får TS försöka att ta reda på först. 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Jag tyckte att min träbåt tog in lite väl mycket vatten så jag började min felsökning och upptäckte att det rinner in vatten där propelleraxeln går ut ur skrovet." 

 

Du kanske menar att det läcker mellan trumma skrov. 

 

Jag har googlat lite och har en plan ifall något liknande skulle hända min båt. 

Borrar ett hål i plasten, ned mot trumman, så långt bak som möjligt. Absolut inte genom trumman. 

Plasta fast ett rör, som nästan bottnar mot trumman. 

I änden på röret en smörjnippel. 

Laddar en helt och rengjord på olja o fett, sen tillverkning en ny billig smörjspruta. 

Laddar sprutan med Sikaflex och trycker in genom röret. 

 

OBS röret måste vara ordentlig fastplastad.

 

Sikaflex är trögflytande och härdar i både luft och vatten. 

 

Så är det bara att släng smörjspruta. 

 

OBS. Detta är min plan, ifall jag får läck. Har inte praktiserat ännu. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Polaren har en Bison 31, med rak axel och trumma. Så en axelbock med Cutless-lager. 

 

Läckte rätt mycket, när han gick för motor. 

Det blev allt värre. 

En dag stod båten på botten, mellan y-bommarna. 40 cm vatten ovan kölsvinet. 

 

Vi länsade och kollade var det verkligen rann in vatten. 

 

Mitt för axelbocken!

 

Tydligen hade någon tidigare lyft båten, endera med  det aktre slinget på axeln eller bocken. 

Därefter plastat inifrån, typ en stor tätande klump. 

 

Det blev att slipa upp rätt rejält runt bocken. Och bända bort klumpen. 

 

Hårdlödde fast "vingar" av mässing på lagerbocken. De måttades först in rejält, så att vingarna hamnade mot skrovet insida. 

Stora hål Borrade i vingarna. Genom hålet trädde glasfiberremsor o s v. 

 

Egentligen inget svårt jobb, men dammigt. 

Och noggrann inriktning av axeln. Bl a kilning av axeln i bakre ä den av trumman. 

Fram fick axeln sitta kvar mot bakslaget, efter kontroll så att den låg mitt i trumman framände. 

 

Resultatet blev lyckat och mycket starkt. 

 

Använde Epoxi. Inte polyester. 

 

 

Redigerad av Hybro
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blev intresserad av Hybros Bison 31 lösning. Jag har en Omega 36 där det läcker vatten som det verkar under där propeller axeln går in genom skrovet. Det verkar inte som det är själva axeltätningen utan jag misstänker att det är röret där axeln som problement är. Undrar vad som är bästa sätt att åtgärda problemet? Det läcker när man kör men inte ligger still. Ju fortare man kör desto mer läcker det. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev CBM:

Undrar vad som är bästa sätt att åtgärda problemet?

Just nu har du väl båten på land?

Om det är som du beskriver har röret släppt från båten, det borde finnas sprickor mm. 
Börja med att felsöka - är röret löst?

Är plasten runt röret hel?

Annars är det nog tätningarna (som det låter som, annars hade det läckt hela tiden), eller något helt annat än propelleraxeln, t ex vattenpumpen.  

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...