Jump to content
Tuesday 11 August 2020
Tresfjord26a

Läcker där propelleraxeln lämnar skrovet

Recommended Posts

Jag tyckte att min träbåt tog in lite väl mycket vatten så jag började min felsökning och upptäckte att det rinner in vatten där propelleraxeln går ut ur skrovet. Eftersom båten ligger i vattnet tänkte jag höra om det fanns möjlighet att fixa det utan att behöva lyfta båten? Att man kan fixa något tillfälligt på insidan där vattnet sipprar in. 
 

Vi har någon som kan hjälpa oss att fixa det på land, men eftersom det är mitt i semestern som vi spenderar på båten vore det skönt om det gick att lösa något provisoriskt utan att behöva lyfta den. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du måste nog fixa det utifrån.

Utan att veta hur det ser ut så skulle jag försöka med infettat lin  och trycka i så gott det går i den yttre packningen du har.

Eller köpa en bra länspump, plus en manuell ifall det skiter sig.

SSRS är bra att vara kompis med.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack, jag misstänkte detta starkt. Är det ett stort ingrepp som behöver göras på land tror du? Förstår att det är hur långt är ett snöre fråga, men just nu känns det som jag mentalt behöver förbereda mig på om semestern bara är förstörd eller totalförstörd 😄

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ta en myrstack i en påse under båten, öppna den vid propeller axel så sugs den in i läckan och tätar när materialet sväller.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ts skriver att det läcker där proppelleraxeln kommer ut från skrovet, det kan ju betyda att det är axeltätningen som läcker.

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 minuter sedan skrev Pentax:

Ts skriver att det läcker där proppelleraxeln kommer ut från skrovet, det kan ju betyda att det är axeltätningen som läcker.

Myrstacken tätar oavsett vart det läcker om inte läckan är för stor.

Man kan ha ett par myrstackar extra med sig.😃

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hur stora hål kan den tekniken hjälpa? Har varit inne på det själv men tänkt att läckan är för stor för det skall fungera, men kan ha helt fel! 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Allvarligt skojat nu. 
Innan du ger dig på en fridlyst myrstack och försöker täta en läcka med den, så är det rätt bra att börja med att ta reda på VAD det är som läcker.
 

Är det mellan skrovet och röret som axeln går i, är det läge att ta upp båten och fixa det. 

 

Är det istället mellan propelleraxel och röret axeln går i, så är det den tätningen som behöver åtgärdas. Fota tätningen. Finns det en fettkopp man skall fylla och vrida på..?

 

Observera - en myrstack hjälper inte mot något av dessa problem. Att myra var något man gjorde med gamla skutor och andra allmogebåtar för att få i lite material mellan bordplankorna innan de hann svälla igen springorna.
Dvs, gör det inte.

Av otroligt många skäl. 

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är mellan skrovet och röret skulle jag tror så har börjat komma till freds med att jag behöver ta upp henne. Brukar den typ av problem vara ett stort ingrepp som behöver göras dvs båtaäsongen är över eller går det att lyfta fixa (dock inte jag själv) och sen sjösätta igen? Förstår att sådant är svårt att svara på men försöker förstå vidden av ingreppet som krävs. Och eventuellt göra andra semesterplaner då :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites
30 minuter sedan skrev Tresfjord26a:

Hur stora hål kan den tekniken hjälpa? Har varit inne på det själv men tänkt att läckan är för stor för det skall fungera, men kan ha helt fel! 

Bara att prova!

Jag använde mej av myrstackar i slutet av en säsong för att slippa ta upp båten för tidigt, brukar ligga i till slutet av november.

Min läcka va mellan skrov och köl till det fungera det bra om man inte segla för långt eller för fort för då börja det läcka igen

Lyfta upp och fixa läckan va inte aktuellt eftersom det kostar någon krona att lyfta upp 12,6 meter 9 ton båt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 minuter sedan skrev Peter_K:

Allvarligt skojat nu. 
Innan du ger dig på en fridlyst myrstack och försöker täta en läcka med den, så är det rätt bra att börja med att ta reda på VAD det är som läcker.
 

Är det mellan skrovet och röret som axeln går i, är det läge att ta upp båten och fixa det. 

 

Är det istället mellan propelleraxel och röret axeln går i, så är det den tätningen som behöver åtgärdas. Fota tätningen. Finns det en fettkopp man skall fylla och vrida på..?

 

Observera - en myrstack hjälper inte mot något av dessa problem. Att myra var något man gjorde med gamla skutor och andra allmogebåtar för att få i lite material mellan bordplankorna innan de hann svälla igen springorna.
Dvs, gör det inte.

Av otroligt många skäl. 

När blev röd skogsmyra fridlyst?

Naturvårdsverkets lista.

https://www.naturvardsverket.se/upload/var-natur/djur-och-vaxter/fridlyst/fridlysta-blomvaxter/artlista-alla-fridlysta-djurarter.pdf

 

Nä jag skojar inte lärde mig det av en gammal fiskare.

 

Ups måste ha misstagit mej på mitt skrov materialet på min båt trodde den va av glasfiber tur att lagningen jag gjorde med glasfiber höll i 10 år om den gjordes på ett träskrov😉

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ber om ursäkt om jag trampa någon på tårna med förslaget om att myra med myrstack.

Går att "myra" med sågspån sägs det men vet inte hur effektivt det är. 

Självklart är det bästa att lyfta upp båten och laga läckan men en del av frågeställningen va om det gick att fixa tillfälligt med båten kvar i vattnet, så svara jag efter min erfarenhet.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 timmar sedan skrev Wildeside:

När blev röd skogsmyra fridlyst?

Naturvårdsverkets lista.

https://www.naturvardsverket.se/upload/var-natur/djur-och-vaxter/fridlyst/fridlysta-blomvaxter/artlista-alla-fridlysta-djurarter.pdf

 

Nä jag skojar inte lärde mig det av en gammal fiskare.

 

Ups måste ha misstagit mej på mitt skrov materialet på min båt trodde den va av glasfiber tur att lagningen jag gjorde med glasfiber höll i 10 år om den gjordes på ett träskrov😉

 

Nu skrev jag inte att rödmyror är fridlysta, men jag har fått lära mig att man inte får skada själva stacken. 
Oavsett - om läckaget är mellan rör och skrov, är risken ju att röret släppt. Då hjälper ju inte en myrstack. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
8 minuter sedan skrev Peter_K:

Nu skrev jag inte att rödmyror är fridlysta, men jag har fått lära mig att man inte får skada själva stacken. 
Oavsett - om läckaget är mellan rör och skrov, är risken ju att röret släppt. Då hjälper ju inte en myrstack. 

Kan du hitta något som bekräftar din lärdom om myrstackar är fridlysta?

Vad man inte får göra eller inte bör göra skiljer sig en aning.

Ja vad som är anledningen till läcka kan man fundera och diskutera om hur länge som helst, självklart är det bättre att ta reda på varför som jag skrivit i tidigare inlägg.

"Självklart är det bästa att lyfta upp båten och laga läckan men en del av frågeställningen va om det gick att fixa tillfälligt med båten kvar i vattnet, så svara jag efter min erfarenhet."

Edited by Wildeside
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 minuter sedan skrev Wildeside:

Kan du hitta något som bekräftar din lärdom om myrstackar är fridlysta?

Vad man inte får göra eller inte bör göra skiljer sig en aning.

Ja vad som är anledningen till läcka kan man fundera och diskutera om hur länge som helst, självklart är det bättre att ta reda på varför som jag skrivit i tidigare inlägg.

"Självklart är det bästa att lyfta upp båten och laga läckan men en del av frågeställningen va om det gick att fixa tillfälligt med båten kvar i vattnet, så svara jag efter min erfarenhet."

Helt ärligt har jag aldrig kollat det - på träbåtsforum angavs det ofta att myrstackar är fridlysta, och jag har utgått från det. 
 

Jag är medveten om att man kan täta med myrstack eller spån om man har en springa, men om detta rör sig om ett rör som släppt, ett rör där det går en axel som roterar och där motorn vibrerar är jag väldigt tveksam till om det är en bra lösning ens provisoriskt. 

Jag vet också att metoden anses tveksam numer då materialet (spån, myr-bös) anses kunna bidra till röta. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 minuter sedan skrev Peter_K:

Helt ärligt har jag aldrig kollat det - på träbåtsforum angavs det ofta att myrstackar är fridlysta, och jag har utgått från det. 
 

Jag är medveten om att man kan täta med myrstack eller spån om man har en springa, men om detta rör sig om ett rör som släppt, ett rör där det går en axel som roterar och där motorn vibrerar är jag väldigt tveksam till om det är en bra lösning ens provisoriskt. 

Jag vet också att metoden anses tveksam numer då materialet (spån, myr-bös) anses kunna bidra till röta. 

Nu vet vi ju inte om det är rör/hylsa eller vad det är som läcker.

Provar man att täta så kommer det visa sig ganska snart om det fungera eller inte.

Som sagt min erfarenhet att myra va på en plastbåt och risken att få röta i plasten är minimal.

Nu är det färdig tjatat från min sida i den här tråden😉

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Om det nu är propellertrumma och rak axel. 

Varför inte linda infettat grafitsnöre, kanske fem varv runt axeln och putta in lindan med en trälist eller liknande. 

Om man lindar åt rätt håll, så håller axeln lindan samlad. 

Grafitsnöret ska ha sådan dimension, så att det nätt går att trycka in. 

 

Nu är det ingen åtgärd, som håller dryptätt, men det minskar vattenflödet. 

 

Såvida det inte är läck mellan trumma och skrovet. 

Detta får TS försöka att ta reda på först. 

Edited by Hybro

Share this post


Link to post
Share on other sites

"Jag tyckte att min träbåt tog in lite väl mycket vatten så jag började min felsökning och upptäckte att det rinner in vatten där propelleraxeln går ut ur skrovet." 

 

Du kanske menar att det läcker mellan trumma skrov. 

 

Jag har googlat lite och har en plan ifall något liknande skulle hända min båt. 

Borrar ett hål i plasten, ned mot trumman, så långt bak som möjligt. Absolut inte genom trumman. 

Plasta fast ett rör, som nästan bottnar mot trumman. 

I änden på röret en smörjnippel. 

Laddar en helt och rengjord på olja o fett, sen tillverkning en ny billig smörjspruta. 

Laddar sprutan med Sikaflex och trycker in genom röret. 

 

OBS röret måste vara ordentlig fastplastad.

 

Sikaflex är trögflytande och härdar i både luft och vatten. 

 

Så är det bara att släng smörjspruta. 

 

OBS. Detta är min plan, ifall jag får läck. Har inte praktiserat ännu. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Polaren har en Bison 31, med rak axel och trumma. Så en axelbock med Cutless-lager. 

 

Läckte rätt mycket, när han gick för motor. 

Det blev allt värre. 

En dag stod båten på botten, mellan y-bommarna. 40 cm vatten ovan kölsvinet. 

 

Vi länsade och kollade var det verkligen rann in vatten. 

 

Mitt för axelbocken!

 

Tydligen hade någon tidigare lyft båten, endera med  det aktre slinget på axeln eller bocken. 

Därefter plastat inifrån, typ en stor tätande klump. 

 

Det blev att slipa upp rätt rejält runt bocken. Och bända bort klumpen. 

 

Hårdlödde fast "vingar" av mässing på lagerbocken. De måttades först in rejält, så att vingarna hamnade mot skrovet insida. 

Stora hål Borrade i vingarna. Genom hålet trädde glasfiberremsor o s v. 

 

Egentligen inget svårt jobb, men dammigt. 

Och noggrann inriktning av axeln. Bl a kilning av axeln i bakre ä den av trumman. 

Fram fick axeln sitta kvar mot bakslaget, efter kontroll så att den låg mitt i trumman framände. 

 

Resultatet blev lyckat och mycket starkt. 

 

Använde Epoxi. Inte polyester. 

 

 

Edited by Hybro
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.









×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy