Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Georg_Ohm

”Sockerbitar” ombord.

Rekommendera Poster

Kopplingslister, typ ”sockerbit” gör sig dåligt ombord.
Jag sanerande denna efter förre ägaren, det var en tvåledarkabel som inte var kopplad någonting. Dock låg det spänning på, så det blev kortis när jag klippte sladden. Någon kanske kan förklara varför korrosionen var värst på plussidan.

16D29D48-BE14-4A64-8A6D-5ECD3529143D.thumb.jpeg.e78d36d64cb2cb14ebe67cf024e445a1.jpeg

 

Kopplingslister typ ”sockerbit” är inte bra ombord.

Nu satt denna monterad i ett stuvfack, eller snarare en kistbänk på akterdäck där det förvaras blöta korta linor och ett resevankare. Miljön är alltså fuktig, jag vet inte hur länge den suttit där, men båten kom till västerhavet i aug 2015.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

P.g.a. elektrolytisk korrosion.

Material vandrar från ena polen till den andra (ungefär som en offeranod som bryts ner), därför kommer den ena att ätas upp värst. Dock krävs en ström, men med den blöta omgivningen var ju ledningsförmågan fixad.

 

Med kontaktfett och/eller annan täckning av de nakna ledarna (tätt don eller gjutning) kan det förhindras. Men en sockerbit med sina nakna skruvar så blir det svårt....

 

(F.ö. är det ofta liknande principer man använder för att försilvra eller belägga metall med annan metall - man spänningssätter objekt + lösning/offermaterial).

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan skrev Brunnsviken:

Se där! Min fråga var inte helt obefogad då 🙂 

 

Just det, isolera ordentligt!

 

32 minuter sedan skrev IngemarE:

P.g.a. elektrolytisk korrosion.

Material vandrar från ena polen till den andra (ungefär som en offeranod som bryts ner), därför kommer den ena att ätas upp värst. Dock krävs en ström, men med den blöta omgivningen var ju ledningsförmågan fixad.

 

(F.ö. är det ofta liknande principer man använder för att försilvra eller belägga metall med annan metall - man spänningssätter objekt + lösning/offermaterial).

Jag förstår inte varför den förre ägaren gjorde en sådan kass installation.

Jag klippte ju tvåledarkablen, försökte vara försiktig och klippa en kabel i taget, men jag nöp tydligen i båda, så det gnistrade litet, en säkring gick, den var märkt ”akterlanterna”.... kabeln var spänningsatt hela tiden, bryts inte ens av batterifrånskiljaren. Här har jag haft en konstant förlust.

Det finns/fanns spår av en akterlanterna på akterspegeln som denna kabel kan ha försörjt. Den satt strax ovanför fotsteget till badbryggan, har senare flyttats av förre ägaren upp på masten/radarbågen. Den installationen har jag gjort om, det var en blandning av Hella och AquaSignal bland lanternorna, nu är det bara AquaSignal.
Jag inser nu att det finns ett och annat att ändra på i det elsystemet...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker inte att man ska skylla korrosionen på sockerbiten utan på förvaringen av blöta tampar i oventilerade stuvfack. Jag tror att vad som helst rostar under sådana förhållanden.

Jag tog häromdagen av annan anledning bort en sockerbit i båten som jag själv satte dit för 35 år sedan (som provisorium). Den var helt opåverkad av korrosion, däremot hade solen tärt på plasthöljet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Använder sockerbitar som ubåtar och då funkar de bra.  ang varför plus oxiderar och inte minus så var detta något engelsmännen heller inte förstod och plusjordade sina fordon. ang varför så har det med atomernas rörelse  att göra. 

 

 

Redigerad av Eile

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
59 minuter sedan skrev Rascal:

Jag tycker inte att man ska skylla korrosionen på sockerbiten utan på förvaringen av blöta tampar i oventilerade stuvfack. Jag tror att vad som helst rostar under sådana förhållanden.

Jag tog häromdagen av annan anledning bort en sockerbit i båten som jag själv satte dit för 35 år sedan (som provisorium). Den var helt opåverkad av korrosion, däremot hade solen tärt på plasthöljet.

Både och!

Både den yttre miljön och materialet i ”sockerbiten” jag har ju bytt ut likadana inne i båten också, dom är ju naturligtvis inte lika anfrätta, men rätt kassa i metallen och plasthöljet smular sönder sig. Såklart finns det väl olika kvaliteter även när det gäller sådana kopplingslister.

51 minuter sedan skrev Eile:

Använder sockerbitar som ubåtar och då funkar de bra.  ang varför plus oxiderar och inte minus så var detta något engelsmännen heller inte förstod och plusjordade sina fordon. ang varför så har det med atomernas rörelse  att göra. 

 

 

Ubåtar?

Den gode Joseph Lucas lärde sig väl ett och annat under resans gång. Nu tillhör Lucas electronics Boschkoncernen.

 

Sedan är det en annan grej med dessa kopplingslister. Man måste dra skruvarna så hårt för att få bra kontakt att man drar sönder se små skruvarna eller krossar kabelns kardeler.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Någon kanske kan förklara varför korrosionen var värst på plussidan

Ingen förklaring men en vild gissning. PANK positiv anod negativ katod, offeranod?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

sockerbit som ubåt/topklämma , du kör in båda kablar från samma håll men på sockerbit möjligheten till dubbel låsning.https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/elinstallation/koppling-dosor-lister/toppklammor-skruv-10-pack-p37526?gclid=EAIaIQobChMI5K_Q3tXm6gIVFc53Ch3KSAJ4EAQYAiABEgLBO_D_BwE&gclsrc=aw.ds Toppklämmor som sammankopplar elkablar med max. 2x2,5 mm²- eller 3x4 mm²-ledare. Kallas även ubåt. 

 

image.png.550a5a987fdaa945ff95c0c67138cb45.png

Redigerad av Eile
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

"Sockerbitar" ska inte användas i båt. Såvida inte man ser till följande:

 

- Innerdelen skall vara av gulmetall, helst brons. Kolla med stark magnet, med borttagna skruvar.

 

- Skruvarna skall helst vara av korrosionsbeständigt material, men detta är svårt att få tag i. Förzinkade kan duga om man sprayar med vaselinspray eller möjligen 5-56.

 

- Ledarna skall förses med s.k. "Ändhylsor" så att de inte krossas då man drar skruvarna rejält, och så att ledarens ytterhölje kan stickas in i dem och avlastas vid böjning. Dessutom kan man lossa och återansluta ledarna utan att de förstörs.

https://www.electrokit.com/?s=ändhylsa&post_type=product&lang=sv

 

Fördelen med "sockerbitar" är att man får en väldigt kompakt installation.

 

Redigerad av Seawolf
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Seawolf:

Förzinkade kan duga om man sprayar med vaselinspray eller möjligen 5-56.

Inte 5-56. Den löser upp, rengör och gör det istället på sikt kliniskt rent och gör det snarare mycket lättare för angrepp. Den är nämligen långt ifrån det dundermedel till allt, men varit föremål för en av de mest lyckade reklamkampanjerna genom tiderna.

 

Men absolut vaselinspray eller kontaktfett !

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var hittar man ”sockerbitar” med brons? 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min båt är torrare miljö än bilen, så i mitt fall går det bra, men kan förstå problemet för de som har lite kluckande under durken. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Å ena sidan så kan man ju inte överdriva en jäkla skarv. Å andra sidan så är båtens system ett högströmssystem som behöver god kontakt.

 

jag tycker nog sockerbitar är ungefär som wago 221, eller? Funkar i ruffen. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev AndW:

Å ena sidan så kan man ju inte överdriva en jäkla skarv. Å andra sidan så är båtens system ett högströmssystem som behöver god kontakt.

 

jag tycker nog sockerbitar är ungefär som wago 221, eller? Funkar i ruffen. 

Jag brukar säga att dom duger till en nödreparation.

Jag såg att ruffens snygga läslampor av mässing har en sockerbit bakom sockeln där dessa ansluts till elsystemet. Den sockerbiten får ju sitta kvar, det är svårt att fixa det på annat sätt.

Men om man skall göra en nyinstallation tycker inte jag att man skall satsa på sockerbitar. Bättre då med skruvningar eller säkringsdosor med skruvanslutningar och ringkabelskor med krympslang på kablarna.

 

Jag har en litet kufisk installation nära durken ingen på toaletten, Biltemas Marina säkringsbox, den med lysdioder som indikerar trasig säkring. Samt en öppen minusplint. Här ansluts nu tre pumpar, toan, nödtömningspump och däckspolningspump. Alltihop anslutet med skruv och ringkabelskor, inte helt torrt men inte fuktigt i ordets betydelse heller, det är litet kondens kring pumparna. Men det håller och ingen dålig kontakt någonstans. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade tidigare en Albin Ballad och gjorde en del kopplingar med sockerbitar (får erkännas) i "elskåpet" under nedgångstrappan. På 10 år blev det iallafall ingen som helst synlig påverkan på dem och det funkade hur bra som helst.

 

Men det är givets inte fackmannamässigt, och beror säkert på vilken miljö det är i :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-07-24 vid 18:23 skrev Georg_Ohm:

... ”sockerbit” är inte bra ombord.

Vanligt bitsocker är bättre än snabbitsocker. 

 

Sprutar man på lite vaselinsprej brukar de hålla rätt länge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
51 minuter sedan skrev Mackey:

Vanligt bitsocker är bättre än snabbitsocker. 

 

Sprutar man på lite vaselinsprej brukar de hålla rätt länge.

 

51 minuter sedan skrev Mackey:

Vanligt bitsocker är bättre än snabbitsocker. 

 

Sprutar man på lite vaselinsprej brukar de hålla rätt länge.

Det vanliga eller snabbitsockret?

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mackey:

Vanligt bitsocker är bättre än snabbitsocker. 

 

Sprutar man på lite vaselinsprej brukar de hålla rätt länge.

 

59 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

 

Det vanliga eller snabbitsockret?

Funkar det på okylda ägg lär det väl även funka på sockerbitar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev McLasse:

Funkar det på okylda ägg lär det väl även funka på sockerbitar.

Vi har förvarat ägg utan kylning och utan vaselin i tre månader helt problemfritt. Hur länge håller de med vaselin?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minutes ago, Mackey said:

Vi har förvarat ägg utan kylning och utan vaselin i tre månader helt problemfritt. Hur länge håller de med vaselin?

Vet inte hur länge äggen håller med vaselin, men 5-56 tog jag alltid på äggen innan vi hade kyl ombord. En rejäl dusch, sen håller de sig hela sommaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Mackey:

Vi har förvarat ägg utan kylning och utan vaselin i tre månader helt problemfritt. Hur länge håller de med vaselin?

Ett gäng månader. Får man äggytan lufttät håller äggen längre. Fast det är ju som du säger, de håller rätt länge ändå. Spetsiga änden neråt så går det lite bättre. En del vänder äggen med jämna mellanrum men det har jag aldrig brytt mig om.

 

Vattenglas är ett annat knep de använde förr för att förlänga förvaringstiden på ägg. Vattenglas verkar vara lite som 5-56 (om man nu skall tro reklamen för 5-56) bra till lite ditt och datt. Vi använde vattenglas som en del av ytbehandlingen på vår köksbänk efter att vi gjutit den. Ytan blev stenhård (fast betong är ju iofs redan hyffsat stenhårt i sig).

 

Kan tänka mig att om man får en lufttät yta på en sockerbit håller nog biten till många koppar kaffe. Kaffet kanske inte blir så sött, men biten räcker länge. Precis som Yes, om man nu skall tro på deras reklam.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-07-25 vid 09:03 skrev IngemarE:

Inte 5-56. Den löser upp, rengör och gör det istället på sikt kliniskt rent och gör det snarare mycket lättare för angrepp. Den är nämligen långt ifrån det dundermedel till allt, men varit föremål för en av de mest lyckade reklamkampanjerna genom tiderna.

 

Men absolut vaselinspray eller kontaktfett !

Intressant. Vad finns det för källor på att 5-56 ökar korrosionsangrepp? Jag har sökt lite på nätet utan att finna sådana, och har själv heller inte erfarit sådan effekt av 5-56.
Däremot har jag ibland använt kedjespray (kedjeolja i sprayburk) i stället för vaselinspray. Denna olja sitter på oskyddade kedjor och både smörjet och korrosionsskyddar, samt är då lösningsmedlet avdunstat tillräckligt klibbigt för att sitta kvar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
24 minuter sedan skrev Seawolf:

Intressant. Vad finns det för källor på att 5-56 ökar korrosionsangrepp? Jag har sökt lite på nätet utan att finna sådana, och har själv heller inte erfarit sådan effekt av 5-56.
Däremot har jag ibland använt kedjespray (kedjeolja i sprayburk) i stället för vaselinspray. Denna olja sitter på oskyddade kedjor och både smörjet och korrosionsskyddar, samt är då lösningsmedlet avdunstat tillräckligt klibbigt för att sitta kvar.

Det är att 5-56 rengör och löser så effektivt, vilket det är bra på. Och om man då använder sunt förnuft - en spray kan ju inte rengöra effektivt och samtidigt vara återsmörjande. Dvs lämna kvar det den är gjord för att lösa upp.

 

Har gott om egen erfarenhet. På jobbet har vi i ett labb t ex friktionsytor på vissa dörrar (berylliumkopparfingrar för jordning) som blir smutsiga och går trögt. 5-56 (som i strid mot leverantörens rekommendationer användes av en glad kollega) gjorde att de blev skinande fina och gick smidigt. Ett tag. Men efter att 5-56 torkat ett par veckor senare var de visserligen fortfarande skinande blanka men dörren nästa omöjlig att öppna, och då med ett kusligt gnissel. WD40 eller ännu bättre - olja typ kedjespray som du nämner - är vad som skall användas för smörjning och långtidsskydd.

 

En ljudteknikerkollega gjorde samma sak i ett mixerbord i en studio en gång, som fått lite skrap i en regel. Inspirerad av hur bra och tyst det blev med 5-56 tog han dagen efter i förebyggande syfte och "smorde" alla reglarna. Två veckor senare är det istället ett mekaniskt gnissel och varenda regel går trögt. Innan det hann smörjas upp med "rätt" saker hade kontaktytorna tyvärr hunnit slitas ner/skadas bortom räddning, så bordet fick in på renovering med byte av samtliga reglar.

 

Summeringen är alltså att 5-56 genom att det är så effektivt att rengöra och lösa upp allt möjligt, på sikt gör ytan oskyddad och mer utsatt för angrepp. Bra bara så länge den är kvar.

Om man bara skall skydda/smörja - använd något annat. Sitter det fast eller behöver rengöras - använd gärna 5-56 först, men återsmörj sedan med något annat när det blivit "fint".

 

I alla fall min erfarenhet....

 

Edit:

Innehåller mest ungefär lacknafta, som ju är ganska flyktigt:

http://www.clubcorvette.se/forum/viewtopic.php?t=11725

https://www.lundqvist.se/Doc/100/10/10010019.PDF

 

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant information om 5-56 som framkom tack vare mitt sidospår om bitsocker via konservering av ägg.

 

Det är inte alltid så dumt som man kan tro att inte slaviskt hålla sig till ämnet.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då var CRC 5-56 på tapeten igen, lika bra att bjuda på allsång...

Melodi, WMCA.

Men det står ingenting om att konservera ägg i denna text...

 

Du där - om du tycker att livet känns
Så där - du går runt och du känner dej
Småtvär - ta och köp dej en burk med ett
Innehåll som funkar

Dina - små bekymmer dom blåser till
Kina - du blir glad och du börjar att
Flina - du blir glad och yr och ditt
Hjärta bara dunkar

Refräng:

När du tar fram din burk med 5-56
Du tar fram din burk med 5-56
Den kan driva ut fukt
Har en underbar lukt
Vilken universal produkt

Det går så bra med lite 5-56
Man mår så bra av lite 5-56
Den är duktig på rost
Skyddar låset mot frost
Vill en ganska så billig kost(nad)

Vers 2
Spreja - om du känner dej purken så
Spreja - bara skaka på burken å
Spreja - allting blir bara bättre med
Aerosol och olja

Refräng:
Det går så bra med lite 5-56
Man mår så bra av lite 5-56
Den kan driva ut fukt har en underbar lukt
Vilken universal produkt

Det går så bra med lite 5-56
Man mår så bra av lite 5-56
Den fixar allt som e kass
Luktar gott på ditt dass
Man kan lossa en spak
Få loss en lem på ett flak
Skilja mutter från skruv
Själva lukten är ljuv
ta bort elektriska sprak
Putsa upp din kajak
Man kan starta en bil
Ha den som nezeril
Putsa bordet av ek
Marinera en stek
Man kan sprejja på mygg
Eller nån som e stygg
Spruta som hormoslyr
Sprejja upp en frisyr
Å den driva ut fukt
Va?
ja sa att den kan driva ut fukt
Va?
Sprejja skorna mot dålig lukt

Refräng:
Det går så bra med lite 5-56
Man mår så bra av lite 5-56
Den kan driva ut fukt har en underbar lukt
Vilken universal produkt

Det går så bra med lite 5-56!

https://www.letssingit.com/rally-lyrics-5-56-9x1nfll
LetsSingIt - The Internet Lyrics Database

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...