Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
stensino

Splitsa wire med tamp

Rekommendera Poster

Behöver byta ett fall och trissan i masten är gjord för wire. Är det någon som har länken till en film eller instruktion för hur man splitsar wire med tamp? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Byt trissan och köp dyneema-lina. 
Blir enklare , stummare och billigare än att hålla på med vajer. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Peter_K:

Byt trissan och köp dyneema-lina. 
Blir enklare , stummare och billigare än att hålla på med vajer. 

När vi ändå är inne på det ämnet: Är det bara att byta eller blir det problem med bredden på dom nya trissorna? Alltså att det blir mer pyssel än att bara göra ett direkt byte? Eller är det någon form av standardbredd på dom? Jag kan förstås ta reda på svaret själv när masten är nere genom att mäta och jämföra med nya, men du kanske redan har svaret?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev ABC:

När vi ändå är inne på det ämnet: Är det bara att byta eller blir det problem med bredden på dom nya trissorna? Alltså att det blir mer pyssel än att bara göra ett direkt byte? Eller är det någon form av standardbredd på dom? Jag kan förstås ta reda på svaret själv när masten är nere genom att mäta och jämföra med nya, men du kanske redan har svaret?

Såklart jag har svaret 🙂 

Man får mäta den trissan man har så man får en lika stor som den man redan har, men som har ett spår för lina. Tre mått - diametern på trissan, diametern på hålet i trissan samt trissans bredd. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ok, så det är inte så att dyneema-linor med automatik kräver bredare trissor?

Redigerad av ABC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev ABC:

Ok, så det är inte så att dyneema-trissor med automatik kräver bredare trissor?

Nej. Det skall däremot vara en annan kilning på spåret (de för vajer är mer V-formade), och så får man såklart inte välja en för bred lina, den skall vara anpassad till trissan. 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peter_K:

Nej. Det skall däremot vara en annan kilning på spåret (de för vajer är mer V-formade), och så får man såklart inte välja en för bred lina, den skall vara anpassad till trissan. 

Nja, fallet ska väl ändå vara anpassat för att ta upp de krafter man vill ta upp och den maximala töjningen man kan acceptera.

 

Man ska väl inte välja lina efter vad som får plats?

Går det inte att få dit en tillräckligt bred trissa för den dyneemalina som krävs så får man behålla vajerfallet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
41 minuter sedan skrev Mackey:

Nja, fallet ska väl ändå vara anpassat för att ta upp de krafter man vill ta upp och den maximala töjningen man kan acceptera.

 

Man ska väl inte välja lina efter vad som får plats?

Går det inte att få dit en tillräckligt bred trissa för den dyneemalina som krävs så får man behålla vajerfallet.

Nja. Dyneema har såpass låg töjning så väljer man lite högre kvalitet är det rätt smala linor man kan ha. Jag har t ex 8 mm, och det töjer sig mindre än de gamla vajerfallen. Smalare trissor än 9,5 mm får man nog leta efter, och 8 mm är superlåg töjning. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Peter_K:

Nja. Dyneema har såpass låg töjning så väljer man lite högre kvalitet är det rätt smala linor man kan ha. Jag har t ex 8 mm, och det töjer sig mindre än de gamla vajerfallen. Smalare trissor än 9,5 mm får man nog leta efter, och 8 mm är superlåg töjning. 

Fortfarande ska man dimensionera fallet efter kraft och töjning och inte efter vilken lina som får plats i trissan.

 

5 timmar sedan skrev Peter_K:

...så får man såklart inte välja en för bred lina, den skall vara anpassad till trissan. 

Nej, den ska vara anpassad efter behover av lastupptagning och töjning.

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Mackey:

Fortfarande ska man dimensionera fallet efter kraft och töjning och inte efter vilken lina som får plats i trissan.

 

Nej, den ska vara anpassad efter behover av lastupptagning och töjning.

Jo... men alltså. 
I praktiken får du så gott som alltid i en lina som är minst 8 mm. Med en dyreema-kärna har den lägre töjning än motsvarande dimension av vajer (minus höljet, alltså), dvs du kan t ex ersätta 5 mm vajer med 8 mm dyneema och ändå få lägre töjning. Får du bara plats med 8 mm dyneema har du snarare 3 mm vajer, och får då tillräckligt starkt, och tillräckligt låg töjning. 
 

Vad jag försöker säga är att problemet löser sig själv och du stoppar dit en såpass stor dyneemalina som du får plats med 🙂 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi bytte från vajer till 8 mm dynema utan att byta trissor. Det fungerar bra enligt en Liros-kille jag pratade med. För oss har det fungerat bra. Fast det kanske finns olika dimensioner på vajerfall..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-07-25 vid 08:06 skrev Peter_K:


 

Vad jag försöker säga är att problemet löser sig själv och du stoppar dit en såpass stor dyneemalina som du får plats med 🙂 

Bytte till dyneema och det fungerade kanon.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nog svarat på liknade tråd nånstans' men sen så har jag inte bytt själv än, fy på mig. Grejen är att jag får inte in en "normal" 8 mm dynema på trissan å klenare töjer sig för mycket. Byta trissa är inte aktuellt. Får ej plats. Som jag ser det återstår eg att sätta ett block å skippa trissan.  Fallen går ju ändå alla utanpå masten.

Kanske rätt lösning även för den här tråden/frågan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Ruskpricken:

Har nog svarat på liknade tråd nånstans' men sen så har jag inte bytt själv än, fy på mig. Grejen är att jag får inte in en "normal" 8 mm dynema på trissan å klenare töjer sig för mycket. Byta trissa är inte aktuellt. Får ej plats. Som jag ser det återstår eg att sätta ett block å skippa trissan.  Fallen går ju ändå alla utanpå masten.

Kanske rätt lösning även för den här tråden/frågan?

Om du köper en 8 mm skalbar dyneemalina, så skalar du höljet av den delen du inte halar i, så är du hemma i bredd och töjning 👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Ruskpricken:

Men försvagar det inte linan då?

Nej - köper du en skalbar dyneema sitter styrkan i kärnan. Höljet är enbart för att du skall kunna få grepp om den samt skydda mot slitage då dyneema är rätt halt. Dyneemakärnan som blir kvar är dessutom väldigt enkel att splitsa i en hake i. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, styrkan sitter i kärnan. Höljet är mest ett nötningsskydd.

Och lite mer greppvänligt.

 

Hoppsan, "tvåa på bollen"

Redigerad av StyrmanKarlsson
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...