Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Daniel71

Husky R5 R6 R7 R8

Rekommendera Poster

Skapar en Huskytråd då jag inte hittade någon.

Börjar med en fråga om läckage. Har precis blivit ägare till en R8 2017 som jag misstänker det läcker in regnvatten i kölsvinet i. Någon som har erfarenhet eller tips på var det kan komma från?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har samma utmaning med min R8 från 2018. Kollade för 2 veckor sedan, då hade den varit sjösatt sedan 1 april, då var det ca 40 liter vatten i kölsvinet. För lite dock för att länspumpen skall starta.

Två misstankar; rutramarna då det kommer lite vatten ibland i bakre sidostuvfacken eller eventuellt bogproppen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Viken intressant tråd, den ska jag följa! Jag är nybliven ägare till en R6a 2020. Min har varit inne på första service idag samt åtgärd för läckage på kulventilen för regnlänsen. Tips är att kolla där för det siva in ratt mycket havsvatten för mig, uppskattningsvis 1 dl/timma. Ser ut som de har kletat sikaflex runt ventilen, vilket jag tycker inte är en fullgod åtgärd.

Redigerad av ulinS

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

C3313804-50D6-436C-BF7D-54AB94B52C59.jpeg.1f9417fb504dd3ee7027019c772c1166.jpegMed största sannolikhet är det luckan i durken som döljer sig under aluminiumplåten i fören för åtkomst till bogpropellern som läcker. Enkel åtgärd.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åtgärd:

gör rent, skruva tillbaka luckan och lägg en tunn fog lätt att skära igenom vid servicebehov. Garanterat tätt istället för att försöka få aluplåten tät. Bättre än att limma dit luckan som då blir väldigt svår att få upp vid service.

image.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Daniel71:

C3313804-50D6-436C-BF7D-54AB94B52C59.jpeg.1f9417fb504dd3ee7027019c772c1166.jpegMed största sannolikhet är det luckan i durken som döljer sig under aluminiumplåten i fören för åtkomst till bogpropellern som läcker. Enkel åtgärd.

Är aluplåten tätad någonstans med Sikaflex?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Kane:

Är aluplåten tätad någonstans med Sikaflex?

Nope, ligger bara med tätningslist. OBS skruvarna är väldigt små torx. T9 var den minsta jag hade o den gick, men skulle nog varit ännu mindre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var ner till båten nyss och hade med mig en T8-bits jag hittade i garaget. Den verkar vara rätt i storlek till de bedrövligt ynkliga skruvarna.

En fråga till om tätningarna; var det tätningsmassa på plastluckan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Kane:

Var ner till båten nyss och hade med mig en T8-bits jag hittade i garaget. Den verkar vara rätt i storlek till de bedrövligt ynkliga skruvarna.

En fråga till om tätningarna; var det tätningsmassa på plastluckan?

T8 verkar rimligt. Nej, på min låg ingen tätning alls. Självklart kommer det in en del vatten där vid regn. Tillverkningsmiss, men som väl är lätt att åtgärda.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-07-24 vid 17:13 skrev Kane:

Jag har samma utmaning med min R8 från 2018. Kollade för 2 veckor sedan, då hade den varit sjösatt sedan 1 april, då var det ca 40 liter vatten i kölsvinet. För lite dock för att länspumpen skall starta.

Två misstankar; rutramarna då det kommer lite vatten ibland i bakre sidostuvfacken eller eventuellt bogproppen.

@Daniel71 Tog upp båten i morse för propellerbyte och skulle då kolla vattenmängden i kölsvinet, en dryg månad efter förra gången. Ur med bottenpluggen och NOLL liter vatten rann ut. Så jag kan nog vänta ett tag med tätning av bogpropellerluckan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan skrev Kane:

@Daniel71 Tog upp båten i morse för propellerbyte och skulle då kolla vattenmängden i kölsvinet, en dryg månad efter förra gången. Ur med bottenpluggen och NOLL liter vatten rann ut. Så jag kan nog vänta ett tag med tätning av bogpropellerluckan.

Vad bra!

Har du gjort några andra åtgärder som gjort att det slutat läcka in eller har det inte regnat så mycket denna period? Annars är det bara att gratulera till en självtätande  läcka😀.

Såg förresten ditt andra inlägg om propellerbytet, redovisa gärna resultatet!

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Daniel71:

Vad bra!

Har du gjort några andra åtgärder som gjort att det slutat läcka in eller har det inte regnat så mycket denna period? Annars är det bara att gratulera till en självtätande  läcka😀.

Såg förresten ditt andra inlägg om propellerbytet, redovisa gärna resultatet!

Det har regnat en hel del på sistone så jag var övertygad om att det skulle finnas en hel del vatten. Det enda jag gjort, vilket var typ 1-1.5 månad efter iläggningen i april (dvs ganska mitt i den första 3-månadersperioden den låg i) var att byta gummilisten längst ned på rutorna, men jag har svårt att tro att det var rotorsaken.

I den andra tråden om propellrar ser du mina ovetenskapliga mätningar jag gjort med 3 propellrar i år. Nu kommer Saltwater Series II 15x20 sitta kvar! Vad har du för prop?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon som kan dela med sig av bilder på hur era ankarspel sitter monterade, gärna invändiga bilder. Planerar att montera ett på en R8, oklart vilket än, under vintern och skulle gärna vilja ha lite input om detta. 

Tar även tacksamt emot råd om vilken dragg, ankarrulle och spel ni använder med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min R8 med Quick Balder 600 jag satte dit förra vintern.

 

Ankarspel 00.jpg

Ankarspel 01.jpg

Ankarspel 1.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Kane:

Min R8 med Quick Balder 600 jag satte dit förra vintern.

Monterade du själv? Hur komplicerat var det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan skrev Brunnsviken:

Monterade du själv? Hur komplicerat var det?

Ja, jag gjorde det själv. Inte alls komplicerat.

Men det är en del kablar.

image.thumb.png.4d1d8b459c2a6f5c2fadfcd1f0b9168b.png

Redigerad av Kane
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-08-04 vid 14:33 skrev Kane:

I den andra tråden om propellrar ser du mina ovetenskapliga mätningar jag gjort med 3 propellrar i år. Nu kommer Saltwater Series II 15x20 sitta kvar! Vad har du för prop?

Hittar inte tråden om propptesterna, kan du länka?

Jag har 15x20, sist jag testade varvar den 5100, toppfart ca 44. Saknas lite känns det som. Eller vad tycker du?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan skrev Daniel71:

Hittar inte tråden om propptesterna, kan du länka?

Jag har 15x20, sist jag testade varvar den 5100, toppfart ca 44. Saknas lite känns det som. Eller vad tycker du?

Ja, det verkar lågt. Jag når 5500 rpm och 48 knop med bottenmålad båt med min 15"x20" SW series II. Se inlägget 4 augusti i länkade tråden.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-08-23 vid 14:28 skrev Kane:

Ja, det verkar lågt. Jag når 5500 rpm och 48 knop med bottenmålad båt med min 15"x20" SW series II. Se inlägget 4 augusti i länkade tråden.

 

Testade igen. Trimmade ut betydligt mer än jag gjort tidigare, kom upp till 5500rpm och ca 46-47 knop. GPS historiken säger 49 knop. Så allt får nog anses vara som det skall.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev Daniel71:

Testade igen. Trimmade ut betydligt mer än jag gjort tidigare, kom upp till 5500rpm och ca 46-47 knop. GPS historiken säger 49 knop. Så allt får nog anses vara som det skall.

 

Låter bra. Vad stod trimmätaren på när du trimmat ut? Har du bottenmålad båt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mätaren var nog 6-7 av 10 på stapeln. Kör normalt på 2-3.

Ligger på västkusten, så definitivt bottenmålad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funderar på montera trimplan på min R6a. Just nu är jag mest sugen på elektriska och har fastnat för electrotab med aluminium trimplan tillsammans med deras ALC-1 panel som har auto funktion. Passar detta utifrån att huskyn har förberett för trimplan med bennet?

 

Lenco har också bra kampanjer nu men då är de 9x12" och jag vill ha 12x9"

 

Nån som monterat trimplan på en R6a?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara en reflektion. Jag håller på och överväger byta trimplan från El-hydrauliska till el. Då jag har en kortare typ av cylinder har jag försökt hitta eldrivna i rätt längd. Ett av skälen att byta är att de hydrauliska är så långsamma. Kompisens från lenco är betydligt snabbare. Såg då i faktablad att electrotabs också är rätt långsamma. Jag tänkte mäta tiden på både mina och kompisens för att kunna jämföra men det blir väl när båtarna är uppe. Så ha det i åtanke. Kanske hittar du tiden för lencos någonstans. Jag gjorde det inte. Om det är en faktor du räknar med  såklart. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Huskyn är förberedd för Bennet trimplan med förborrade hål. Vet att lika många gillar bennet som lenco, men jag vill gärna ha lenco på min båt just pga det du skriver. Kommer testa beställa Lenco edge mount 12x9" och montera. Det som jag inte lyckats ta reda på är om måtten på lencos cylindrar kommer att passa. Men skulle jag installerat bennet så skulle det vara deras korta cylindrar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-08-22 vid 10:22 skrev Kane:

Min R8 med Quick Balder 600 jag satte dit förra vintern.

 

Ankarspel 00.jpg

 

Övervägde du någon gång att ha ankarrullen genom badbryggan likt denna Anytec istället?

Det gör jag i mitt kommande montage av Balder 600. Vad skulle kunna vara nackdelen med det tro? Tänker att det borde bli en fördel att den kommer ur vägen. Synpunkter mottages gärna. 

 

 

Namnlöst.tiff

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev Daniel71:

Övervägde du någon gång att ha ankarrullen genom badbryggan likt denna Anytec istället?

Det gör jag i mitt kommande montage av Balder 600. Vad skulle kunna vara nackdelen med det tro? Tänker att det borde bli en fördel att den kommer ur vägen. Synpunkter mottages gärna. 

Nä, det gjorde jag faktiskt aldrig. Jag tittade bara på hur Finnmaster originalmonterar spelen.

Under badbryggan är det "ribbor" svetsade som förstärkning i rutform. Så då blir det att kapa en del av dessa som man skall sänka in ankarhållaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-08-04 vid 14:22 skrev Daniel71:

Vad bra!

Har du gjort några andra åtgärder som gjort att det slutat läcka in eller har det inte regnat så mycket denna period? Annars är det bara att gratulera till en självtätande  läcka😀.

Tog upp båten i morse för att kolla om trailerjusteringar blev bra och då passade jag på att kolla vattenmängden i kölsvinet efter senaste veckans ganska kraftiga regnande. Och det var nu typ 15 liter vatten igen så det blir Sikatätning i vinter av bogpropellerluckan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Kane:

Tog upp båten i morse för att kolla om trailerjusteringar blev bra och då passade jag på att kolla vattenmängden i kölsvinet efter senaste veckans ganska kraftiga regnande. Och det var nu typ 15 liter vatten igen så det blir Sikatätning i vinter av bogpropellerluckan.

Ja då är det nog luckan ändå, (förhoppningsvis).

Min har inte läckt in något mer vad jag kunnat märka efter den åtgärden iallafall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här är min första aluminiumbåt så jag har inte helt koll på hur dessa beter sig med oxid osv. Tog upp båten och tvättat den men nu har det, vad jag tror oxiderat så den ser bottenmålad ut. Är detta normalt?

 

 

20200902_145356.jpg

20200902_194556.jpg

20200902_143606.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad tvättade du med?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...