Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
hysteria

Generator glapp

Rekommendera Poster

Min ena maskin larmar för dålig laddning sporadiskt och det känns precis som glapp i nån kabel. Dock är motorrummet pinsamt trångt och jag kommer inte ens åt att se alla anslutningar. När det larmar visar fortfarande instrumentet att jag har laddning vilket borde betyda att generatorn laddar som den ska. 

Nån som vet vilken av kablarna som kan ge denna symptom? 

2x tamd63p

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Mät spänningen på generatorn. Bör ligga runt 14.4 V. Observera sedan spänningen när larmet går. Är det inte lägre  så mät spänningen på batteriet som den generatorn laddar. Är spänningen även ok där är det larmet som felindikerar. Annars kan det vara generatorn i sig som fallerar.
Ryck i kablarna från generatorn (du kan knyta ett snöre eller liknande runt dem så du lättare kan testa under gång). 

Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har tipsat om det förut och tipsar om det igen.

Du har väl en sådan där svart låda uppepå motorn, med något relä och några andra grejer inuti, på den boxens utsida ansluter kabelstammen från instrumentpanelen med en rund multikontakt, eller hur!?

Den där multikontakten har en tendens att glappa, och det kan hända att dess låsring inte är dragen ordentligt (bajonettfattning) eller är trasig. Då kan man då diverse konstiga fel i panelen, larm om utebliven laddning, släckta kontrollampor, varvräknarfel, voltmeter, oljetrycks- och tempmätere som visar noll, med larm som följd.

Det är ju inte säkert att det är där du har felet, men det går ju lätt och snabbt att kolla i alla fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra tips, den ska jag kika på vid tillfälle. 
 

detta råkar vara styrbords motor som bråkar och den befinner sig under soffan och generatorn längst ut mot skrovsidan... 

 

jag får operera bort soffa + durk efter semestern och göra en riktig felsökning. Hade hoppats på nån form av quickfix som hade fått tyst på larmet under sista 2v av semestern :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev hysteria:

Bra tips, den ska jag kika på vid tillfälle. 
 

detta råkar vara styrbords motor som bråkar och den befinner sig under soffan och generatorn längst ut mot skrovsidan... 

 

jag får operera bort soffa + durk efter semestern och göra en riktig felsökning. Hade hoppats på nån form av quickfix som hade fått tyst på larmet under sista 2v av semestern :)

För att ge motorn service, avlägsna först båten!

 

Jag har sett att någon löst problemet symptomatiskt genom att tejpa något tjockt plåster eller skumgummi på summern, eller klippa en av dess kablar....

Då syns/hörs inte felet, och då finns det inte, och strutsarna har tydligen slutat att gömma huvudet i sanden enligt ett naturprogram på SVT... det var tydligen en myt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...