Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Abramange

Problem med laddning och landström

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Halloj.

 

Helt ny här och skulle vilja ha lite hjälp med en klurig(för mig) grej med elen.

(-och såg nu att vi hade en elsnack-sida, på upp samma inlägg i motorbåtssnack tidigare idag 😅 -)

 

Har köpt en 27fots båt i sommar och den har en ad41 motor, bogpropeller, 1st ankarspel. 

Jag har "bara" haft styrpulpet innan så denna nya storleken är out of my league än så länge 😊

Den har kylskåp, vvb, solcell  stereo, tv  m.m.

Jag har även hittat 4 batteri på två olika ställen. Ett helt ensamt som jag inte har koll på men misstänker är till ankarspel 🤷‍♂️ 

Sen har den även tre stycken batteri på ett ställe som ser mer eller mindre seriekopplade ut. Dessa antar jag är förbrukning och startbatteri...

Det finns i en lucka inyill  tre stycken stora brytare(svårt, röd, svart) och en liten till 12v i kabinen(enligt förra ägaren).

 

Problem 1

Första helgen vid nya bryggan med landström på hade vi väldigt svårt att få igång allt elektriskt tex kyl.

Här en voltmätare på panelen som visade 13.3 i ett läge och dippade till 10.9 i det andra.

När vi körde med motor visade voltmätare ca 13.9 på båda.

Visade sig senare att sladden till laddaren åkt ur när förra ägaren tömt/städat och det var solcellen som drev runt grejerna första dagarna...

*pinsamt 

När sladden åkte i så fungerade allt och kylen gick jämt och allt lös.

 

Problem 2.

Igår när vi kom till båten och slog på huvudströmbrytarna, kopplade på landströmen och slog på kylen så funkade den inte. 

Volt mätaren visade 9.97 och 13.36 i andra läget.

Med landströmmen i så går den upp på 11.3 och 13.36.

Startar man motorn så går mätaren upp till 13.8 och ca 14.1.

När man stänger av så sjunker den sakta till ca 11.3 och 13.36 och kylen börjar krångla...

 

Tror ni det kan vara den gamla laddaren eller har jag dödat nått av batterierna?

 

Tacksam för all Hjälp!

 

Mvh Magnus 

20200723_002306.jpg

20200723_002303.jpg

Redigerad av Abramange

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Din beskrivning av vilka batterier som har vilken spänning o förhållandena före mätning är lite rörig (menar inget illa men det är svårt att ge exakta svar med dessa underlag). Därför "killgissar" jag.

 

Ett batteri för bogpropellern verkar rätt klart o status för detta är lite oklart.

 

Den stora batteribanken är nog till förbrukarna (kl, belysning, stereo, usb-laddare osv). Den verkar vara rätt slut!

 

Det enstaka batteriet är nog till motorn. Det verkar hålla spänningen och är nog OK.

 

Förbrukningsbatterierna brukar vara de som tar mest stryk av dålig laddning. Ett blybatteri ska helst inte laddas ur till mer än 50%. Laddas det ur mer så "sulfaterar" det på blyplattorna i batteriet. Sulfateringen förvärras om batteriet inte snarast återladdas och då förkortas livlängden kraftfullt för det aktuella batteriet.

 

Startbatteriet används oftast inte speciellt mycket. Det krävs hös strömstyrka men under kort tid för att starta motorn (startmotorn kräver hög ström för att orka dra runt motorn). Den el som förbrukas från startbatteriet återfylls väldigt snabbt när generatorn levererar laddning.

 

Att de fina symbolerna på 240-laddaren visar på full kapacitet i batteriet är inte mycket att lita på om batterierna är kass. Laddaren kan då snabbt få upp spänningen på batterierna men spänningen sjunker lika snabbt när du hämtar ström från/belastar batterierna.

 

Jag rekommenderar dig att koppla loss alla kablarna från batterierna och göra en belastningstest för att se vilken prestanda de har. Att bara mäta spänningen är inte tillräckligt. En rätt god gissning från mig utan att ha sett belastningstesten är att förbrukningsbatterierna har "passerat bäst före datum".

 

Om du lånar/köper en belastningsmätare så passa på att kolla samtliga batterier.

 

Ett instrument för detta test är exempelvis detta från Biltema:

https://www.biltema.se/bil---mc/verkstadsutrustning/testinstrument/batteritestare/batteritestare-2000035744

Redigerad av Lintott
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej  Lintott och tack.

 

Förstår om inlägget är snurrigt 😅 

Jag har alltså inte gjort någon mätning alls ännu, vet inte riktigt var/hur jag ska börja så har bara tittat på den digitala mätaren på instrumentpanelen(som har en knapp med två lägen).
 

Fick tex till mig från min sambo som är i båten nu i e.m/kväll att mätaren visar 12,74 i ett läge och 13.40 i det andra.

Detta med landström inkopplad(och solcell då såklart).

 

Sen funderar jag på batterityperna också, när jag googlar så får jag fram att de två stora är Tudor startbatteri 110A.

De verkar också vara ihopkopplade med det blå batteriet på bilden. 

Har dessa tre batterier på ett och samma ställe bak ihop med laddaren och sen har jag ytterligare ett på andra sidan bak 😅🤷‍♂️

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev Abramange:

Hej  Lintott och tack.

 

Förstår om inlägget är snurrigt 😅 

Jag har alltså inte gjort någon mätning alls ännu, vet inte riktigt var/hur jag ska börja så har bara tittat på den digitala mätaren på instrumentpanelen(som har en knapp med två lägen).
 

Fick tex till mig från min sambo som är i båten nu i e.m/kväll att mätaren visar 12,74 i ett läge och 13.40 i det andra.

Detta med landström inkopplad(och solcell då såklart).

 

Sen funderar jag på batterityperna också, när jag googlar så får jag fram att de två stora är Tudor startbatteri 110A.

De verkar också vara ihopkopplade med det blå batteriet på bilden. 

Har dessa tre batterier på ett och samma ställe bak ihop med laddaren och sen har jag ytterligare ett på andra sidan bak 😅🤷‍♂️

Jo, med en ny båt där förre ägaren kanske inte hellre visste hur allt är kopplat så är det inte enkelt att klura ut när det inte fungerar.

 

Att spänningen ligger på 12,74 resp 13,40 med landström o solpaneler anslutna ger inte någon information om batteriernas skick. Det beskriver bara vilken spänning dina laddare ger. Vill du veta något om skicket på batterierna så måste du göra en belastningstest eller prova med annan typ av batteritestare som kan mäta sulfateringsgraden (men det är mer kvalificerade instrument som inte ligger i hyllorna hos gemene man).

 

När du ska köpa nya batterier (för det kommer du sannolikt att behöva göra) så ska du välja olika batterityper till förbrukarbanken respektive startbatteri o bogpropellerbatteri. Förbrukarbatterierna ska vara optimerade för uttag av låg ström under lång tid. De behöver inte kunna ge hög strömstyrka. Däremot kräver bådr startmotor och bogpropeller ett stort strömuttag under kort tid och kräver batterier som är konstruerade för det driftfallet.

 

Om dina två stora 110Ah batterier som troligen är anslutna som förbrukarbatterier så är ett dåligt val. Du har förvisso inte skrivit vad du har för typ av motor men två st 110Ah batterier är overkill även för en stor turbodieselmotor, därev min killgissning att de är kopplade som förbrukningsbatterier.

 

Det blå Tudor Dual är rätt vanligt som förbrukarbatteri. Om det valts till startmotorn så fungera det säkert i den funktionen men det är inte bästa val som startbatteri.

 

Mitt råd är att skaffa en belastningsmätare (köp eller låna). Koppla bort kablarna från ett batteri i taget och mät prestanden på de olika batterierna. Notera att batterierna ska vara hyfsat laddade när du gör belastningstestet. Om det inte går att få upp spänningen på något av batterierna så är det bara att kassera det aktuella batteriet.

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev Lintott:

Mitt råd är att skaffa en belastningsmätare (köp eller låna).

Bra råd. Och ännu viktigare, se till att du har en multimeter liggande i båten. Många förespråkar att man väljer en tångamperemeter och så även jag. Se till så den kan mäta likström dock. Finns billiga och tillräckligt bra på Biltema och Classe. 
De som sitter i en panel (vid förarplatsen oftast) är basala grejer för att man ska kunna kontrollera att spänningen stiger (batterierna laddas) efter motorstart. 
Läs på här på MG så finns det massor skrivet om vilospänning och belastningsspänning mm. 
Och som jag skrev i din andra tråd (enligt forumreglerna ska man inte posta samma inlägg flera gånger): Byt ut Tystor-laddaren innan du förstör dina nya batterier!

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och en sak till:

Batterier i båt är ofta sammankopplade på minussidan (ofta vilseledande kallad jord). Ska man kolla om ett batteri är för start tex så kollar man hur dess plus-sida är kopplad. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men är det inte lustigt kopplat, de svarta ser ut att vara seriekopplade och det blå parallellt med ett svart. Men svårt att se säkert på bilderna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan skrev ChristerN:

Bra råd. Och ännu viktigare, se till att du har en multimeter liggande i båten. Många förespråkar att man väljer en tångamperemeter och så även jag. Se till så den kan mäta likström dock. Finns billiga och tillräckligt bra på Biltema och Classe. 
De som sitter i en panel (vid förarplatsen oftast) är basala grejer för att man ska kunna kontrollera att spänningen stiger (batterierna laddas) efter motorstart. 
Läs på här på MG så finns det massor skrivet om vilospänning och belastningsspänning mm. 
Och som jag skrev i din andra tråd (enligt forumreglerna ska man inte posta samma inlägg flera gånger): Byt ut Tystor-laddaren innan du förstör dina nya batterier!

Oj, tar bort det inlägget asap. Tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Lintott:

Jo, med en ny båt där förre ägaren kanske inte hellre visste hur allt är kopplat så är det inte enkelt att klura ut när det inte fungerar.

 

Att spänningen ligger på 12,74 resp 13,40 med landström o solpaneler anslutna ger inte någon information om batteriernas skick. Det beskriver bara vilken spänning dina laddare ger. Vill du veta något om skicket på batterierna så måste du göra en belastningstest eller prova med annan typ av batteritestare som kan mäta sulfateringsgraden (men det är mer kvalificerade instrument som inte ligger i hyllorna hos gemene man).

 

När du ska köpa nya batterier (för det kommer du sannolikt att behöva göra) så ska du välja olika batterityper till förbrukarbanken respektive startbatteri o bogpropellerbatteri. Förbrukarbatterierna ska vara optimerade för uttag av låg ström under lång tid. De behöver inte kunna ge hög strömstyrka. Däremot kräver bådr startmotor och bogpropeller ett stort strömuttag under kort tid och kräver batterier som är konstruerade för det driftfallet.

 

Om dina två stora 110Ah batterier som troligen är anslutna som förbrukarbatterier så är ett dåligt val. Du har förvisso inte skrivit vad du har för typ av motor men två st 110Ah batterier är overkill även för en stor turbodieselmotor, därev min killgissning att de är kopplade som förbrukningsbatterier.

 

Det blå Tudor Dual är rätt vanligt som förbrukarbatteri. Om det valts till startmotorn så fungera det säkert i den funktionen men det är inte bästa val som startbatteri.

 

Mitt råd är att skaffa en belastningsmätare (köp eller låna). Koppla bort kablarna från ett batteri i taget och mät prestanden på de olika batterierna. Notera att batterierna ska vara hyfsat laddade när du gör belastningstestet. Om det inte går att få upp spänningen på något av batterierna så är det bara att kassera det aktuella batteriet.

Ska ut imorgon, köper med en mätare och lägger mig och följa lite kablar.

Tack igen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev snilsson:

Men är det inte lustigt kopplat, de svarta ser ut att vara seriekopplade och det blå parallellt med ett svart. Men svårt att se säkert på bilderna

Jag är som sagt inte hemma i detta området men tycker själv det ser lite knas ut att de är kopplade så om ett ska vara start och två förbrukning 🤷‍♂️

20200723_002311.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen.

 

Har inköpt en ampermätare och ska börja efterforskningen lite.

Så här ser kopplingen ut mellan de tre batterierna. Vet ju inte riktigt än om något av dem är startbatteri. Har ju ett till(bild 2) på andra sidan båten. 

 

Idag funkar även laddningen(lyser gult på andra stapeln) och kylen bättre och båda systemen 🤷‍♂️ visar 13.35v på båtens display...

 

Hur/var ska man börja 😅😅😬

20200724_152051.jpg

20200724_152135.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du köpt en sådan mätare som Lintott tipsade om så ska du koppla loss varje batteri för sig och mäta på. 
 

Var dock väldigt noga med att inte orsaka kortslutning pga verktyg eller lösa kablar, det bli extremt starka strömmar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Om du vill börja försöka att förstå hur det är tänkt att fungera så försök att klura ut hur batterierna är ihopkopplade med varandra. Hur är startmotor och generator  inkopplade? Hur är solcellerna och ”landladdaren” inkopplade? Hur är strömbrytaren som du skriver om inkopplad? Rita ett kopplingsschema. 
 

Om det går att fråga förra ägaren så kanske du kan få litet hjälp på traven där. 
 

 

Redigerad av petter_b

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...