Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
december12

Hydralstyrning

Rekommendera Poster

Hydralstyrningen tar inte som den ska. När man är uppe i lite fart får man snurra ratten flera varv innan den tar. Är det något jag kan göra själv åt detta nu när det är semestertider och svårt att få hjälp? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla också i manualen för din modell, jag har sett på en del modeller att man ska ha drevet i en viss position (styrbord/babord/mitt) när man fyller på.

 

Sen ska man egentligen inte behöva fylla på, så kolla efter läcka som föregående talare sa är alltid på sin plats när man behöver fylla på några märkbara mängder i ett hydraulsystem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej låter som jag behöver hjälp med det. Jag får ju styrning när jag sakta ner båten. Tror ni att det är livsfarligt att köra med detta i några veckor till? Vi snackar kanske 4-5 turer?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blir ju svårt att snabbt parera vågorna om du har hög fart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle inte ge mig ut med ett sånt fel utan att åtminstone ha koll på orsaken. Det kan ju vara nåt som plötsligt förvärras ytterligare så du helt förlorar styrförmågan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev december12:

Okej låter som jag behöver hjälp med det. Jag får ju styrning när jag sakta ner båten. Tror ni att det är livsfarligt att köra med detta i några veckor till? Vi snackar kanske 4-5 turer?

Då låter det ju som om du har problem med servopumpen...? Alltså om styrningen beter sig annorlunda vid olika varvtal.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det inte hydraulstyrning vi skriver om, den påverkas inte av motorvarvet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hydraulisk styrning kan ha servoassistans, men det är inte ett måste. Se om det finns en servopump på motorn (remdriven). Att det är svårare att styra i högre fart kan bero på att det behövs mer kraft då. Fyll på olja och prova igen.

Min hydraulstyrning läcker men bara internt från en sida till andra, så jag rattar mer åt styrbord (får hela tiden rätta upp).

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...