Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Abramange

Problem med landström och laddning.

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Halloj.

 

Helt ny här och skulle vilja ha lite hjälp med en klurig(för mig) grej med elen.

 

Har köpt en 27fots båt i sommar och den har en ad41 motor, bogpropeller, 1st ankarspel. 

Jag har "bara" haft styrpulpet innan så denna nya storleken är out of my league än så länge 😊

Den har kylskåp, vvb, solcell  stereo, tv  m.m.

Jag har även hittat 4 batteri på två olika ställen. Ett helt ensamt som jag inte har koll på men misstänker är till ankarspel 🤷‍♂️ 

Sen har den även tre stycken batteri på ett ställe som ser mer eller mindre seriekopplade ut. Dessa antar jag är förbrukning och startbatteri...

Det finns i en lucka inyill  tre stycken stora brytare(svårt, röd, svart) och en liten till 12v i kabinen(enligt förra ägaren).

 

Problem 1

Första helgen vid nya bryggan med landström på hade vi väldigt svårt att få igång allt elektriskt tex kyl.

Här en voltmätare på panelen som visade 13.3 i ett läge och dippade till 10.9 i det andra.

När vi körde med motor visade voltmätare ca 13.9 på båda.

Visade sig senare att sladden till laddaren åkt ur när förra ägaren tömt/städat och det var solcellen som drev runt grejerna första dagarna...

*pinsamt 

När sladden åkte i så fungerade allt och kylen gick jämt och allt lös.

 

Problem 2.

Igår när vi kom till båten och slog på huvudströmbrytarna, kopplade på landströmen och slog på kylen så funkade den inte. 

Volt mätaren visade 9.97 och 13.36 i andra läget.

Med landströmmen i så går den upp på 11.3 och 13.36.

Startar man motorn så går mätaren upp till 13.8 och ca 14.1.

När man stänger av så sjunker den sakta till ca 11.3 och 13.36 och kylen börjar krångla...

 

Tror ni det kan vara den gamla laddaren eller har jag dödat nått av batterierna?

 

Tacksam för all Hjälp!

 

Mvh Magnus 

20200723_002306.jpg

20200722_231504.jpg

Redigerad av Abramange

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade en Tystor laddare i en tidigare båt och den kokade sönder batterierna. Så fort jag noterat den höga spänning den gav bytte jag laddare. Nyare laddare är betydligt bättre än dessa äldre. 
Övriga frågor passar jag på tills vidare. 

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar! Hade en fundering på den för igår så tändes den röda lampan längst ner på rad2 korta stunder... 

TrorcVoltmätaren blinkade till på 9.7 också men vet inte om jag bara såg fel med trötta ögon och för mycket analyserande... 😅😅

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men är det inte lustigt kopplat, de svarta ser ut att vara seriekopplade och det blå parallellt med ett svart. Men svårt att se säkert på bilderna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade elsnack tråden och postade där, fick till mig att man inte ska posta på fler ställen så @admin får gärna ta bort denna tråd... Sorry

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...