Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Rekommendera Poster

Hej. Vi har en trimaran med tyg i förpiken som är ljusgrått som varit svartprickigt av mögel. Det har jag behandlat med bikarbonat och tycker det ser bättre ut. Vi tittade bakom tyget och där är det grönprickigt. Är det mögel eller lim tro?  Kan man tror ni, tvätta tyget rakt genom ända mot väggen? Dvs dränka det i ättika eller liknande. Eller är det enda alt att ta bort tyget?

Tacksam för era erfarenheter och tips!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Välkommen till MG!

 

Jag tror det är svårt att ge bra svar utan att se några bilder.

 

Min gissning är att det inte är mögel om det är grönt, men det beror ju mycket på hur det ser ut.

 

Luktar det gröna mögel?

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev TrimaranReb:

Tack för det!😃

Det luktar inget. Men mögel kan väl vara grönt?

Ja, på bröd mm och andra livsmedel. 
Men mig veterligen brukar det vara svartmögel på båt och byggnader. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev TrimaranReb:

Hej. Vi har en trimaran med tyg i förpiken som är ljusgrått som varit svartprickigt av mögel. Det har jag behandlat med bikarbonat och tycker det ser bättre ut. Vi tittade bakom tyget och där är det grönprickigt. Är det mögel eller lim tro?  Kan man tror ni, tvätta tyget rakt genom ända mot väggen? Dvs dränka det i ättika eller liknande. Eller är det enda alt att ta bort tyget?

Tacksam för era erfarenheter och tips!

Mögel är mögel och kan förekomma i olika färgvariationer. har du synligt mögel någonstans så finns nog sporerna mer eller mindre inom hela skrovet.

Mögelfläckarna är nog svåra att bli av med och om detta finns hur mycket som helst på MG. Det primära är dock att passivisera sporerna. Annars sprider det sig som Dr Tengele styrt Coronavirus (nu vet jag att jag kastade handsken). Ozongenerator med tillräcklig koncentration är lösningen...

Hur försöka få bort fläckarna har jag ingen åsikt om (aldrig lyckats).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haver hört att om man öppnar en öl och det sprutar, så är det grogrunden till Mögel.

Öppnar alltid mina öl så att "sprutet" riktas över bord . Inte matsalsbordet! 😎

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Lasse-L:

Haver hört att om man öppnar en öl och det sprutar, så är det grogrunden till mögel.

Öppnar alltid mina öl så att "sprutet" riktas över bord . Inte matsalsbordet! 😎

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du kan hitta Boracol så är det väldigt effektivt mot både befintligt mögel och i förebyggande syfte. Även Algrent från byggvaruhusen verkar funka.

Pensionerade just i förra veckan mitt 22 år gamla kapell helt utan mögelfläckar men tunnslitet. Det har fått en lätt dusch+strykning med en svamp på insidan varje höst vid antydan till grått ludd. Kapellmakaren som sydde det nya var imponerad över skicket. Jag kommer att göra lika med det nya. Naturligtvis förvaras kapellet torrt hemma på vintern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade svarta prickar i taket i förpiken för ett antal år sen. Låg på rygg och gnuggade lätt med Klorin. Blev lätt snurrig och mådde lite halvdant. Möglet har inte kommit tillbaka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-07-23 vid 17:26 skrev LonelyBird:

Ozongenerator med tillräcklig koncentration är lösningen...

Japp, ozon är effektivt.

 

Kan man även förstöra miljön som möglet trivs i så dör det. Fukt och näring är mumma. Att tvätta ur båten regält på hösten är en bra start. Har du tillgång till el vintertid är en avfuktare effektivt också. Stänga till så gott det går och sedan en avfuktare som håller nivån på fuktigheten. Fast en katamaran kanske behöver två avfuktare?

Vi kör vår avfuktare några gånger även sommartid.

 

Detta tar dock inte bort de fläckar du redan har men det kan förhindra nya.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Har skruvat ned några innertaksskivor (plywood med skumgummi och galon) med en del svarta prickar på ovansidan i samband med att jag tätar fötterna till mantågstöttorna.

 

Jättebra tips om att pensla på lite Boracol på ovansidan innan jag skruvar tillbaka takskivorna.

 

Hjertmans hade drive tidigare i år så jag passade på och köpte en dunk med den nya godkända Boracol mixen för oss privatanvändare.

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tidigare har jag enbart använt Boracol utomhus.

 

Luktar det illa eller stickande luft efter man använt Boracol tex inne i förpiken?

Vi skall segla på måndag och det kanske är dumt att pensla på det före semestern....

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Är det smartare att använda mögelspray dag 1 till innertakets ovansida för att sedan dag 5 sova i kojen under de behandlade skivorna?

https://www.clasohlson.com/se/Mögelspray-HG/p/Pr319616000

 

I förpiken är det innertak i sidoskåp och i akterkabin innertak vid skrovsidan, vill inte få en dålig familj på kuppen.

 

Några stalltips från er som bekämpat mögel inne i båten?

 

# # #

Efter idogt sökande om Boracol 20

 

Skyddsåtgärderför Boracol 20 - privat bruk

https://lavtox.se/produkter/boracol-traskyddsmedel/boracol_20/

Behandlat utrymme kan beträdas efter c:a 1 dygn. Inflyttning i behandlat utrymme kan ske c:a 2 dygn efter behandlingen/saneringen
 

#

https://lavtox.se/wp-content/uploads/2020/03/Bruksanvisning-B20.pdf


Sörj för god ventilation, använd handskar av naturgummi (latex) (EN374), skyddskläder. Vid otillräcklig ventilation använd andningsskydd P2 (EN 136/140/145). Behandlat utrymme kan beträdas efter c:a 1 dygn. Inflyttning i behandlat utrymme kan ske 4-5 dygn efter behandlingen/saneringen.

 

#

Intressant att Lavtox ger 2 olika besked om Boracol 20, säkrast att köra "inflyttning" efter 4-5 dygn.

 

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...