Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Andreasp

Ingen tomgång 4 takt 5 hk

Rekommendera Poster

Jag har fått ärva en båt med en 5 hk Maritim Power 4 taktare på.

Den startar utan problem och går bra i både halv och hel gas men på tomgång dör den nästan på en gång.

 

Jag har plockat isär förgasaren och tvättat alla munstycken som jag kan hitta. Alla utan ett av den är fasta och det ända som jag kan skruva på gör ingen skillnad på tomgången.

 

Är det någon som har några tips och idéer på vad jag kan kolla och göra?

Har sökt inte om motorn men inte hittat något så om någon har en manual eller sprängskiss så tar jag gärna en länk.

 

Tack på förhand.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det ingen tomgångsskruv som går att justera?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det brukar finnas en bränsleskruv och en tomgångsskruv på de flesta utombordare med förgasare. Ibland kan bränsleskruven vara plomberad eller ojusterbar för att man inte ska ställa in en för fet blandning. Det låter som att du lyckats göra rent allt på förgasaren förutom lågfartsmunstycket. Den brukar sättas igen lätt då den är väldigt trång. Att skruva upp tomgången för högt bör man undvika då det på sikt kan skada ”dogclutchen” i växelhuset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bränsleskruven på förgasaren är egentligen en luftsskruv som styr hur mycket luft som kommer in vid tomgång. Skruvar man ut skruven får man in mer luft vilket ger en magrare blandning vid tomgång och skruvar man in skruven blir det fetare. Lågfartsmunstycket bestämmer hur mycket bensin som kommer in vid tomgång. Är detta igensatt så kommer motorn stanna på tomgång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tack.

 

jag hittade ju 2 olika munstycken inne i förgasaren, kan man avgöra vilken som är för lågfart och vilken som är högfart?

Redigerad av Andreasp

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Huvudmunstycket (högfart) sitter centralt i förgasaren och suger bensin ur koppen med flottör denna sprutar in bensin mellan gasspjället och chokespjället (om du har choke) lågfartsmunstycket brukar sitta vid sidan om och kan finnas på olika ställen på olika förgasare. Den brukar leda in bensin närmast motorn, alltså innanför gasspjället. Vissa munstycken är skruvade på plats så man kan behöva skruva ut för att hitta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stort tack Craycoat. 👍

 

Hittade till slut ett mycket litet hål med hjälp av en tunn nål.

 

Den går inte helt rent men mycket bättre.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varsågod! Ett strå från en stålborste brukar fungera bra som munstycksrens och sedan avslutar man lite tryckluft. Om den fortfarande inte går bra så kan du prova göra rent tändstiftet med en stålborste och lite smärgpapper. Blandningsskruven på förgasaren ska ställas in när motorn är varm. Ställ in den så du får högsta möjliga tomgång. Sedan justerar man ner tomgången på tomgångskruven.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen

 

stoppade ner båten idag och märker att den inre varvar ur på full gas med växel i, kan det vara att motorn är för liten eller finns det något annat som kan göra den orkeslös?

 

Det är ju trots allt bara en 3,5 m plast båt, 5 hk borde väl vara nog?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan mycket väl vara att motorn inte orkar. Om gasspjället i förgasaren öppnar helt och motorn inte går dåligt så är det nog bara att den inte orkar. Prova om du kan underlätta för motorn genom att sätta dig i fören, ibland räcker det för att ta sig över tröskeln när motorn inte orkar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...