Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Olleman82

Ms4A backslag mutter gängar ur

Rekommendera Poster

Ingen båt utan problem var det ja...

 

Har precis införskaffat en Forbina 9000 med MS4A backslag. Har problem med att muttern som håller flänsen mot backslaget (som man sedan monterar axeln i) sakta gängar ur. Dragit muttern så hårt jag orkar med gänglåsning från Biltema men hjälper ej. Har nu beställt en ny mutter men tycker det låter konstigt att den gängar ur med gänglåsning applicerat.  Någon som kan dessa backslag bra och har någon annan idé varför den sakta gängar ur?

 

Det är för övrigt artikel 69 på denna sprängskiss det handlar om.

 

https://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7745630-44-19577C.aspx

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Axeln har en förspänningshylsa mellan lagren. När man drar muttern kläms hylsan ihop och lagren ansätts. Drar man för hårt kommer lagren att bli för hårt ansatta och överhettas, för att sedan bli förstörda. För att göra det rätt måste man demontera gaveln med utgående axel, pressa ur axeln, byta förspänningshylsan, montera en ny mutter och dra muttern tills rätt runddragningsmoment upppnås. Kanske är lagren redan förstörda så att de också måste bytas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Rollen:

Axeln har en förspänningshylsa mellan lagren. När man drar muttern kläms hylsan ihop och lagren ansätts. Drar man för hårt kommer lagren att bli för hårt ansatta och överhettas, för att sedan bli förstörda. För att göra det rätt måste man demontera gaveln med utgående axel, pressa ur axeln, byta förspänningshylsan, montera en ny mutter och dra muttern tills rätt runddragningsmoment upppnås. Kanske är lagren redan förstörda så att de också måste bytas.

Toppen, vilket bra svar!

Ger du något alls för att endast byta mutter? Vill ju gärna åka denna säsongen. Det du beskriver har jag ingen aning om jag klarar själv:)

 

Den där muttern ska väl dessutom dras väldigt exakt om jag förstår konstruktionen rätt. Vilka är mina alternativ för att kunna åka asap? Köpa renoverat backslag och titta på mitt till vintern?.  Vågar man köra och kontrollera muttern med jämna mellanrum eller kommer problemet bara bli värre? Får man någon "förvarning " innan axeln rakt uppochner släpper helt :)? Vi körde 100 distans och då hade den backat flera varv....kunde snurras på med handen.

Redigerad av Olleman82

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha efter kontakt med massa vp folk verkar det allmänna tipset vara att försöka med loctite och hoppas på att det går säsongen ut sedan ta ur backslaget och gå igenom det. Testade med loctite 270 och nu stannar muttern precis dit jag skruvat den. Precis under den här perioden med testande har motorn börjat gå varm. På endast 1900 rpm hamnade jag efter ett par timmars körning på 90 grader idag. Så fort jag gick ner på tomgång utan växel i sjönk tempen till 81-82 grader.  Är det ens möjligt att backslaget kan gå så varmt att det påverkar kylvattnets temp eller har jag bara lyckats få ännu ett problem på halsen?

 

Jag fattar att jag riskerar att köra skiten ur det här backslaget men jag är redan inställd på renovering alt. Ett begagnat "nytt" men just nu finns inget att få tag på...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu ska jag äntligen komma igång med att renovera backslaget. Jag vet att jag hittade verkstadshandboken till ms4a backslag i somras när jag googlade runt men nu hittar jag den bara inte. Någon som sitter på den och kan dela med sig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svarar mig själv i den här monologen :)

 

Jag har fått tag på hela verkstadsmanualen för MS4A. Vet inte hur det är med att lägga upp den typen av dokument här men PMa mig om intresse finns att få ta del av den.

 

Har för övrigt fått isär grejerna nu. Lagren såg egentligen fina ut men för säkerhetsskull byter jag dom också. De var ju rätt billiga när man väl började kolla på icke-VP reservdelar. Även splinesen på propelleraxelflänsen hade tagit en del stryk men där har jag fått tag på en begagnad. Då ska bara sakerna sättas ihop igen :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan ju addera om någon behöver göra samma operation någon gång att följande artiklar köptes från kulagret.com till en betydligt billigare penning än VP.

 

HM 89449 / HM 89410 Koniskt Rullager KOYO - inre lager

31307 Koniskt Rullager SKF - yttre lager

AS 60x85x8 Radialtätning - Tätningsring, VP pris 701kr!!!

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, fungerar backslaget som förväntat fortfarande? Tänkte på tätningsbrickan, oem vs penta. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...