Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Mangos

Backproblem med Mariner 30 hk 1985

Rekommendera Poster

Har problem med att få i backen smidigt (tror det kallas backslag) på min Mariner 30 hk 1985. Motorn sitter på en Buster med ratt och reglage. Lägger jag i backen manuellt utan vajer/reglage går det bra, men när jag kopplar på vajern låter det som att metall kommer mot metall, motorn vill lyfta sig och det blir ett kraftigt missljud med vibrationer. Undviker nu att backa. Vet inte varför det går bra utan reglage, men med reglaget riktigt illa. Är det en inställningsfråga på vajer eller tomgång som måste justeras? Tacksam för alla svar som kan hjälpa till. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har testat och vid manuell iläggning av backen fungerar det bra, men när jag försöker med växelvajer/gas så rusar motorn innan backen går i. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Har nu stått i vattnet och insett att allt fungerar perfekt manuellt. Men vid iläggning av backen så "rusar" motorns varvtal innan backen går i. Lägger jag i växelläge framåt, så går allt supersmidigt.

 

Kan inte höra att något är fel med tomgången, bara att motorn går upp i varv innan backen går i.

 

Redigerad av Mangos

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förmodligen är neutralläget inte korrekt för växeln, eller så är gasen inte synkad korrekt, eller en kombination. Det är justerbart med fästena mellan vajer och motor.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...