Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Muggevvigge

Vad har jag köpt??

Rekommendera Poster

Hej alla!

Jag har precis köpt min första träbåt och älskar varje stund jag får pyssla med den! Problemet är bara att jag inte vet vad jag köpt.... Den tidigare ägaren var inte heller säker, men hade i sin tur fått veta att det troligtvis var en "Forslundare med ruff". Jag har tömt webben på info om Forslundare och visst finns det likheter med vissa modeller, men jag vete f.. Det som gör mig fundersam är den lilla "targabågen" som sitter fram vid kapellet. Den är nu trasig men ska förstås fixas. Hittar den inte på någon "Forslundare". Sedan de små "vingarna" längs med aktern. Känns inte heller som något jag sett på andra båtar av den här modellen. Trimplan vet jag inte ens om det fanns på den tiden båten i så fall skulle vara byggd. Nu är de förvisso helt manuella, alltså inget som du ställer in inifrån båten, utan jag antar att man liksom "förinställer" dem för hand på något sätt innan man drar iväg. Båten är åtta meter och riktigt fin under lacken med tjock och fin röd mahogny. Jag läser slaviskt alla era goda råd och tips om träbåtar. För mig som novis i ämnet är det oerhört tacksamt och till stor hjälp i mitt lilla projekt. Men som sagt, vad har jag för båt!!!

 

Skärmavbild_2020-06-15_kl._22_45_15.png

Skärmavbild_2020-06-15_kl._14_34_54.png

Skärmavbild_2020-06-29_kl._22_48_15.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Träbåtar byggdes nästan aldrig eller mycket sällan i stora serier om det inte blev en populär båt, typ Storebro Solö ruff, eller Electrolux passbåt eller den kanske mest kända som dock gjordes i extremt många exemplar, Träfolkbåten. Oftast hade en köpare en idé om vad han ville ha sedan byggde båtbyggaren utefter dom kraven en båt. Det kan ju dock finnas snarlika båtar med små skiftningar som liknar varandra även om det är olika båtbyggare som har gjort jobbet. Men vad du har kan jag inte säga. Är det en Forslundare, ingen aning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för snabb feedback! Uppskattas. Nä, det har du ju rätt i. Det kanske förblir ett mysterium. Såvida man då inte har turen att springa på ett syskon. Det är ju inte heller jätteviktigt för jag älskar min lilla båt högt och innerligt ändå, men det hade vart kul att veta!

Tack för inputen och de kloka orden!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Muggevvigge:

Hej och tack för snabb feedback! Uppskattas. Nä, det har du ju rätt i. Det kanske förblir ett mysterium. Såvida man då inte har turen att springa på ett syskon. Det är ju inte heller jätteviktigt för jag älskar min lilla båt högt och innerligt ändå, men det hade vart kul att veta!

Tack för inputen och de kloka orden!

 

För att röra till det ytterligare så fanns det flera Forslund, dels Gideon som mest byggde öppna snabbgående båtar och kallas "den svenska racerbåtsportens fader" på eget varv på Kungsholmen. Varvet övertogs senare av sonen Ove som fortsatte att bygga båtar.

Och dessutom Henning (Gideons farbror) som hade varv i Saltsjöbaden och byggde lite större ruffade båtar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Rascal!

Hm, än rörigare som sagt. OK, då låter det ju mer som jag borde söka den gode Hennings båtar. Tack för den infon! Sedan vet jag inte om mina åtta meter räknas som större ruffbåt... Kanske inte, men jag ska absolut kolla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Muggevvigge:

Tack Rascal!

Hm, än rörigare som sagt. OK, då låter det ju mer som jag borde söka den gode Hennings båtar. Tack för den infon! Sedan vet jag inte om mina åtta meter räknas som större ruffbåt... Kanske inte, men jag ska absolut kolla.

Min Forslundare som Gideon byggde är bara lite drygt 5 meter så jag räknar din som större och definitivt som ruffbåt så det är nog rätt att kolla på Henning om det överhuvudtaget är Forslund.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att man har en "stor" båt! Fast kanske lagom roligt när man ska lära sig lägga till med åtta meter bår och rak axel..... Den som lever får se!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Muggevvigge:

Kul att man har en "stor" båt! Fast kanske lagom roligt när man ska lära sig lägga till med åtta meter bår och rak axel..... Den som lever får se!

Påstår inte att du har en STOR båt men STÖRRE än min lilla😃

Vad gäller tilläggning är min ingen höjdare då den är nästan helt plan i botten, men det ordnar sig om man tar det lugnt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser vid närmare tittande på bilderna att dina för- och akterpollare verkar vara identiska med min förpollare, vad nu det kan betyda. Min är original på båten sen Gideon byggde den 1937.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spännande! Jag kan ta lite fler detaljbilder och lägga upp under dagen, så kanske du/vi/alla får en hint eller två. Vad vet man om trimplan från förr? När började man använda det och har det funnits på några andra Forslundare som du vet? Tänker också på den lilla träbågen vid kapellet. Var det något som var vanligt förr i tiden? Tack för ditt engagemang! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En tanke. Jag vet att snickare förr i världen gärna lämnade någon form av märke efter sig, för att omvärlden i framtiden skulle kunna se vem som gjort bygget. Tänkte att båtbyggare kanske också ville göra det, men jag kanske är helt fel ute på det. I så fall, var skulle man gömma det märket? Tror inte det skulle vara det första man ser. Men vad vet jag. Bara en tanke, som sagt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollade vidare i går kväll och hittade uppgifter om Ess-kryssaren som tydligen skall vara en ruffad båt byggd av Gideon, men inte sett några bilder.

Häng inte upp dig för mycket på trimplanen dom kan ha monterats i efterhand och även vara hembyggda.

Var i landet har du hittat och har båten nu? Har du någon uppgift om ålder?

Fler bilder vore kul.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 hours ago, Muggevvigge said:

Jag har precis köpt min första träbåt och älskar varje stund jag får pyssla med den! Problemet är bara att jag inte vet vad jag köpt.

Du har köpt en vacker ca 8 meter lång träbåt. Ta väl hand om den så får ni många härliga somrar och fixarstunder. Grattis (lite avis faktiskt) .... 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ha, ha! Ja du, frugan delar nog inte den uppfattningen fullt. Ännu! Tack för supporten!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Har tagit ett par bilder till. Lite svårt att få till snygga kort med dubbla presseningar över båten...

 

Redigerad av Muggevvigge
Bilderna kom inte upp

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar tyvärr inte som att jag kan lägga upp fler bilder. Tydligen någon maxgräns som jag antar att jag nådde med de tre första. Sorry.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte båten i Uppsala och nu ligger den och pryder vår trädgård utanför Åkersberga i lilla Björnhuvud. Ingen av de tidigare ägarna verkar ha någon koll på ålder eller ursprung.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Muggevvigge:

Verkar tyvärr inte som att jag kan lägga upp fler bilder. Tydligen någon maxgräns som jag antar att jag nådde med de tre första. Sorry.

Det finns någon maxgräns per inlägg men ingen totalgräns för tråden. Ibland måste man klicka på ett plustecken i ikonen under inlägget för att bilden ska infogas.

På´t igen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Lasse-L för tipset! Det ska jag göra bums. 

Lintott, jag är nog lite för osmart. Jag hittar inget plustecken någonstans... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Peter_K.

Tyvärr lirar det inte ändå. Får bara upp att jag kan ladda 9,77 mb. Inga bilder. Surt....

 

Skärmavbild 2020-07-24 kl. 10.16.36.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Försök att minska bilden. 
Om du fotat med mobilen kan det funka att ta en skärmdump när du har bilden öppen, då blir den mindre på min telefon iaf. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man MMS:ar bilden till sig själv så krymps den "på vägen".

 

Bäst är väl om man kan spara bilden i ett mindre format om man vet hur man gör.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nytt försök med bilder och lite mer om spaningen.

Jag fick en bild av Johan på Swedish Classic Boats om en Forslund från 54 med väldigt snarlikt skrov. Jag hittade också filmen från AB Sjöexpress som hittade den fina Forslundaren fråm 53 i en lada. Samma där. Allt är inte likt, men väldigt mycket både i skrov och detaljer. Har förövrigt plöjt igenom allt jag kunnat på webben. Lasse L:s förslag ska jag förstås gå vidare med och se vad det ger. Jag har kommit en liten bit på väg med skrapandet och frågorna börjar komma allt mer. För övrigt har allt jag hittills gjort vart kul, utom ta bort den gamla nåten. Inte kul...

Det blir kanske en ny tråd inom kort då arbetet kommit lite längre. Än så länge är det ju grovgöra. Hoppas nu bilderna kommer upp.... Det ligger ett gäng, små bilder bifogade nedan där det står färdig på, men jag ser ingen.....

Ha det gott alla!

 

IMG_3127.HEIC

IMG_0594.HEIC IMG_1854.HEIC IMG_3336.HEIC IMG_5569.HEIC IMG_6396.HEIC IMG_6861.HEIC IMG_8318.HEIC IMG_8976.HEIC IMG_9149.HEIC IMG_9532.HEIC IMG_0221.HEIC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Muggevvigge:

Downloads.... Jag bryter ihop....

/R

Grattis till en mycket fin båt 👍 Jag älskar träbåtar och önskar jag hade tid över att äga en. Växte upp med mysingen och electrolux båtar. Lite jobb på denna och du kommer bli nedpratad av folk i hamnarna. 😊

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för feedbacken! Uppskattas!

Ja, det är ju min första träbåt och jag älskar varje minut jag får gå och pilla med nått. Även att skrapa! Om du är uppväxt med träbåt så minns du kanske känslan😀😀

Visst är det mycket jobb, men jag har ingen stress. Kommer den i vattnet nästa år är det bra, annars får det bli året därpå. Kom bilderna upp förresten? 

Ha det gott!

/R

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev Muggevvigge:

Hej och tack för feedbacken! Uppskattas!

Ja, det är ju min första träbåt och jag älskar varje minut jag får gå och pilla med nått. Även att skrapa! Om du är uppväxt med träbåt så minns du kanske känslan😀😀

Visst är det mycket jobb, men jag har ingen stress. Kommer den i vattnet nästa år är det bra, annars får det bli året därpå. Kom bilderna upp förresten? 

Ha det gott!

/R

Nix kom inte åt de bilder du lagt upp, ser bara de du la upp i första inlägget. Antagligen måste du minska storleken på dem i foto redigeringen och där spara förminskningen. Ja jag minns lukten och klucket då man skulle sova. Båten lever när man ska sussa och fernissa lukten som fanns träkänslan, underbar tid. Men ingen värmare och mycket skaka tänder i maj juni månad, nattetid 😀

Går alltid runt i hamnarna och spanar på träbåtarna njuter av det fina hantverket som en gång fanns. Idag produceras moduler legobitar utan känsla för linjer och estetik, komfort är ledorden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...