Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024

Rekommendera Poster

Hej! 
köpte nyss en båt av en Nisse som

säger att båten var renoverad och servad. 
men efter första turen drar den in vatten i oljan. 
har nu plockat isär hela motorn och möts utav detta. se bilder. 
 

 

har även fått lite lätt drop/ läck vid fenan bak vid propellern, den står på land och i tilt, kan det bero på det?

 

Så min fråga Är vad gör jag och hur mycket kan det bero på ? 
 

 

motorn är en Ford cobra omc från 90 
Inombordare 

tacksam för svar och hjälp. 
Mvh! 

A5A04EC4-8E86-424B-B2CC-62CD728392B3.jpeg

185C0D48-ECFD-4739-8125-83F347B093F6.jpeg

E0E8214D-C4B6-44EC-9C36-0ED3CA819C9E.jpeg

9D127911-CC68-4605-AC32-F1A617D67174.jpeg

1CDD5542-A089-4691-94AB-23C93290539A.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Är det alltså en OMC Cobra 2.3L?

 

Är den sötvattenkyld eller sjövattenkyld?

 

Är inte topplockspackningen det första man misstänker i ett sådant här fall med vatten i oljan? Hur såg den ut när du plockade isär motorn?

 

Vad hände vid din första tur, hur upptäckte du vatten i oljan? (Via stickan eller hände det något särskilt?)

 

Var oljan fin när du köpte båten, och gjorde du ingen provtur tillsammans med Nisse?

 

Känns definitivt som det är läge att ta kontakt med Nisse och kolla upp lite saker....

Redigerad av animap

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hmmmm...

Har du verkligen kört den motorn som är på bilderrna strax före nerplockningen ?  För det är ju rost även på vissa kamaxelnockar (t ex någon av dem i mitten), och om inte annat så just där borde det nötas bort direkt när motorn körs. I synnerhet om oljan är kass.

 

Det där ser ju snarare ut som en motor som stått på land med vatten/fukt överallt en längre tid utan att vara startad. Du har ju både rost i två skilda ställen som förbränningsutrymmet och i oljeutrymmena, och även rosten på en del av ventilerna ser ut som att motorn inte gått på mycket länge.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

2 timmar sedan skrev animap:

Är det alltså en OMC Cobra 2.3L?

 

Är den sötvattenkyld eller sjövattenkyld?

 

Är inte topplockspackningen det första man misstänker i ett sådant här fall med vatten i oljan? Hur såg den ut när du plockade isär motorn?

 

Vad hände vid din första tur, hur upptäckte du vatten i oljan? (Via stickan eller hände det något särskilt?)

 

Var oljan fin när du köpte båten, och gjorde du ingen provtur tillsammans med Nisse?

 

Känns definitivt som det är läge att ta kontakt med Nisse och kolla upp lite saker....

Hej igen! 

 tack för att ni tar er tid att hjälpa till! 
 

motor är en cobra 2,3 L omc, stämmer att

den är sjövattenskyld. 

 

killen som vi köpte den av hade precis bytt oljan på motorn så den var alltså helt ny. Tog stick prov efter och såg att oljan var ljusbrun och blandad med vatten. 
 

motor och båt gick jätte bra, det var inga konstigheter alls förrens vi kom hem och gick igenom allt extra noga och hittade via stickan att oljan var blandad med vatten....

 

enligt Nisse så var limpa, olja, impeller och packningar precis bytta och en motor service gjord...

 

MVH
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
44 minuter sedan skrev IngemarE:

Hmmmm...

Har du verkligen kört den motorn som är på bilderrna strax före nerplockningen ?  För det är ju rost även på vissa kamaxelnockar (t ex någon av dem i mitten), och om inte annat så just där borde det nötas bort direkt när motorn körs. I synnerhet om oljan är kass.

 

Det där ser ju snarare ut som en motor som stått på land med vatten/fukt överallt en längre tid. Du har ju både rost i två skilda ställen som förbränningsutrymmet och i oljeutrymmena, och även rosten på en del av ventilerna ser ut som att motorn inte gått på mycket länge.

Hej! 
tack för svaret!

 

båt och motor är körd, men det var för ca 3 veckor sen nu innan vi började plocka isär den  för en grundligare granskning av felet. 
 

Mvh

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Kremlan89:

killen som vi köpte den av hade precis bytt oljan på motorn så den var alltså helt ny. Tog stick prov efter och såg att oljan var ljusbrun och blandad med vatten.

Du såg alltså att det var vatten i oljan redan efter provkörningen hos "Nisse" men....tog ingen notis om det utan köpte ändå och är nu förvånad att det är vatten i oljan även efter er egna tur ?

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan inte OMC- motorerna (misstror generellt Ford-produkter 🙂 ) särskilt bra men oljekylaren kan också vara en felkälla när man får vatten i oljan. Men i ditt fall syns det rätt tydligt att du fått vatten i  åtminstone en cylinder, syns ju tydligt vilken cylinder som tagit mot mest vatten. Topplockspackningen kan säkert avslöja var läckaget finns. Eftersom motorn stått en tid med vatten i cylindrarna syns det rost i loppen redan. Med lite tur räcker det med att hona cylindrarna och sätta in nya kolvringar. I värsta fall behöver den en borrning, nya kolvar och då är det ju dumt att inte byta lager och en massa annat smått och gott på samma gång. Kamaxeln kan kanske gå att slipa om för att få bort rostskadorna.

Summerar man allt detta så blir det tydligt att det är bättre att satsa på en bättre begagnad likadan motor. Du har ju redan en fräsch limpa så det kan vara klokt att försöka få tag på en likadan motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du trodde väl ändå inte att det var normalt med lite vatten i oljan, bara för, att det är en båtmotor? 

 

Detta ser ut att bli en helrenovering, i vart fall koll av alla delar, som lager mm. 

 

Om det nu är blockpackningen som gått.

Ett annat cenario är man på land kopplat vattenslang till motorn, före eller efter vattenpumpen.  

Då kan det bli att avgassystemet fylls med så mycket vatten att det rinner in bakvägen genom utblåsventilerna, läcker förbi kolvringar och ned i tråget. 

 

Men plocka vidare, byt kolvringar, hona loppen om inte rosten är för djup. 

Byt lager o s v. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oooops Faderullan skrev visst nåt liknande som mig. Han inte se innan jag skickade.... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-07-23 vid 09:28 skrev IngemarE:

Du såg alltså att det var vatten i oljan redan efter provkörningen hos "Nisse" men....tog ingen notis om det utan köpte ändå och är nu förvånad att det är vatten i oljan även efter er egna tur ?

Haha! 
tror du missuppfattade mig där! 
självklart var det inte vatten blandat då vi var ute med Nisse och kollade till båten då han hade varit slug och precis byt oljan innan vi kom. 

Detta var efter våran första tur som vi själva gjorde... 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-07-23 vid 10:40 skrev Hybro:

Du trodde väl ändå inte att det var normalt med lite vatten i oljan, bara för, att det är en båtmotor? 

 

Detta ser ut att bli en helrenovering, i vart fall koll av alla delar, som lager mm. 

 

Om det nu är blockpackningen som gått.

Ett annat cenario är man på land kopplat vattenslang till motorn, före eller efter vattenpumpen.  

Då kan det bli att avgassystemet fylls med så mycket vatten att det rinner in bakvägen genom utblåsventilerna, läcker förbi kolvringar och ned i tråget. 

 

Men plocka vidare, byt kolvringar, hona loppen om inte rosten är för djup. 

Byt lager o s v. 

 

Haha! 
tror du missuppfattade mig där! 
självklart var det inte vatten blandat då vi var ute med Nisse och kollade till båten då han hade varit slug och precis byt oljan innan vi kom. 

Detta var efter våran första tur som vi själva gjorde... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollar man på packningen och topplocket så ser man att det ser ut som att det har sotat igen. Kolla bilderna. 
vad beror detta på och kan det vara en av orsakerna? 
 

tack för alla svar och hjälp som kommer in!!

91A1D9DA-C313-454A-8207-52FF8DC4C622.jpeg

23C14247-F54C-4C16-95A6-6945BB80F327.jpeg

C265083D-FF39-4311-822A-E3A663BA642D.jpeg

A1A7D0FB-FE7A-482D-BEF3-5AF5F3B10039.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad talar emot att Nisse när han skruvat på topplocket inte fått till det riktigt med packningen, och nu har motorn stått med lite vatten i och fått obetydlig ytrost här och där. Jag skulle nog bytt olja och packning, startat och sett hur det går, innan jag eventuellt river alltihop

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...