Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Boko57

Måla på gelcoat eller inte?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

På min Flipper så är gelcoaten på utsidan sliten och ser inte bra ut hur mycket man än polerar. På ytorna med halkskydd ser det ut som föregående ägare redan har målat på men inte på de släta ytorna.

 

Jag har funderat på om man skulle måla hela båten på utsidan istället. Dock så skulle jag gärna få råd för när detta är gjort så är det nog svårt att ångra sig.

 

Vad tror ni kan man få en stark ytan genom att måla med 2 komponent färg?

 

Silikon oroar mig. Jag målade nämligen en taklucka förra åren och fick då slipa som en idiot innan färgen fäste på grund av att det fanns silikonrester på luckan.

 

Har någon annan gett sig på denna operation att måla sin båt på utsidan?

Redigerad av Boko57

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet att jag inte svarar direkt på din fråga om målning, men efter som du skriver att du har polerat. Har du provat rubba ordentligt med något bra medel innan polering? Jag har kört autosol på två av mina båtar med bra resultat, men man måste vaxa efteråt eftersom man tar bort allt skyddd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sök på ”deijssel” i forumet, så får du tips på målning av gelcoat. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet är att gelcoaten är så sliten så att underlaget under gelcoaten syns på flera ställen så att rubba båten gör det hela ännu sämre.

 

Dock att besluta om att måla båten blir mer ett oåterkalleligt beslut eftersom det sedan knappast går att backa om det inte blir bra. Jag ska  söka på deijssel och se vad jag får fram här på forumet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tvåkomponentfärgen De Ijssel är det bästa man kan få tag på till glasfiberskrov. Det är en färg som man rullar på och som sedan under härdningsprocessen sträcker sig så det ser ut som den är sprutlackerad. Mycket viktigt att följa beskrivningen till 100% och helst ska man även använda leverantörens rekommenderade verktyg för att få 100% bra resultat. En kamrat till mig som jobbar med båtar och båtmotorer och som även syr kapell och lackar båtar har använt just denna färg och han säger att han hellre använder roller istället för en billack och spruta för det blir mycket mindre förarbete med att skärma av för färgdamm och annat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev pseudonym:

Helst ska man även använda leverantörens rekommenderade verktyg för att få 100% bra resultat.

 

Färgen är mycket resonabelt prissatt. Men när man börjar plocka ihop allt man behöver för att ha chansen att få ett gott resultat blir det snabbt dyrt :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan skrev Dava:

 

Färgen är mycket resonabelt prissatt. Men när man börjar plocka ihop allt man behöver för att ha chansen att få ett gott resultat blir det snabbt dyrt :)

 

Men därifrån till att anlita en lackerare som gör jobbet för dig är det en stor skillnad. Kan man som glad amatör åstadkomma ett resultat som knappt går att skilja från proffsens så anser jag det vara värt att försöka själv om man känner att man inte har tummen mitt i handen. Dock har en del det fast de tror annat. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev pseudonym:

...om man känner att man inte har tummen mitt i handen. Dock har en del det fast de tror annat. 

Och tvärt om. 
En del tror att de har det, men kan om de försökte. 🙂

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...