Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
dalmore

Motor interface Yamaha F60

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

hej 

jag har en F60 från 2012 och nu tänkte jag ta ut motorinformationen från den till min Garmin Plotter via NMEA2k. 

flera trådar här i forumet har nämt att man kan göra egna interface med hjälp av en NMEA2k dropkabel och en Yamaha Pigtail busskabel. 

jag har tittat runt efter en Pigtail kabel men det verkar vara svårt att få loss en sådan lokalt. 

däremot hittade jag denna. 

Garmin Yamaha® motorbuss till J1939

https://support.garmin.com/sv-SE/?productID=616441&tab=topics

som har en Yamaha busskoppling. 

tror ni att man skulle kunna klippa denna kabel och bara skarva på en NMEA2K dropkabel? färg i färg?

i beskrivningen står att denna kabel ej får kopplas in i ett NMEA2k nätvärk. min tanke är att det kanske beror på att i J1939 kontakten är "felkopplad"

Redigerad av dalmore

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde en egen kabel från Yamaha hubben till N2K på min förra båt. Köpte en vanlig dropkabel, klippte den och kopplade ihop med kontakt för hubben. Yamaha använder en RFW-4S från Furukawa. Beställde min här, Corsa Technic

 

Har du hub i din båt?

image.png.ebe80dddd7e2f89a12e9631b027ccb53.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade en tråd i ett annat forum (engelskt) som beskrev hur man gör genom att endast använda en NMEA2k dropkabel och ”ful-koppla” mot uttaget som sitter mitt fram. Detta om man inte har Command Link. Hittar inte detta nu men jag tror det var på thehulltruth.com. Gjorde det själv men är faktiskt inte så imponerade av utdatat. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tack Kane

japp jag har en Hub. har precis lagt en order på 4st RFW-4S från Corsa nu. 

lång leveranstid dock och det känns alltid lite irriterande när frakten är dyrare än produkten 🙁

 

samtidigt så skall båten upp snart så jag har ju inte direkt behov av att ha prylarna ASAP,  ska dock bli spännande att få ihop allt. 

Föregående ägare av båten snålade och jag har bara varvräknaren till motorn. inte logg och bränslemätare. så jag hoppas att jag får den infon via detta interface. 

Redigerad av dalmore
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...