Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
pattedala

Ålder Cheva 350, 240hk

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Jag är på jakt efter en Maxim 26a och kommit i kontakt med säljare som säger sig ha en ny motor, i detta fall en Cheva 350 v8 240hk.

Det enda den säljaren vet är att förra ägaren stoppade in den 2016 och för dem är det då en ny motor från 2016, men jag har väldigt
svårt att hitta information om denna motorn och därmed väldigt svårt att tro att denna är från 2016.

Någon som vet under vilken tidsepok denna motor är ifrån?
Vill ju inte köpa någon som säljaren försöker få mig tro är en 2016 är när den i själv verket kanske är en bättre från 1988 som tidigare lagt ner.

 

 

 

motor.PNG

Redigerad av pattedala

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är original flamdämpare så är det en AQ211 viken är på 210 hk och inte 240 hk tvivlar på att den är från 2016 då den var ny på 80-talet.

 

Sedan blir man ju lite konfys, en V8:a i en Maxim???? Visst, har för mig att det fanns något/några projekt där man gjorde om botten från S-drev till vanligt drev. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jo, den informationen om flamdämpare hittade jag också och blev fundersam, började då ifrågasätta säljaren och det var då hon framhävde att motorn är ny från 2016 och gav mig beteckningen om Chevrolet 350h och 240hk.
Är lite dålig på dessa motorer, vet inte om gammal flamdämpare kan passa till nyare motor?

Nej, förstår inte heller tanken och egentligen inte vad vi är ute efter. Vi gillar annars originalmotorn och vill ha det lilla sköna lunket när vi är ute och glider. Men kollat de 4 som funnits på annons inom 30 mils radie utan att vi fick den där köp känslan på någon. Så tänkte vi skulle ge denna en chans ändå.

Men de vill ha bra extra betalt för en ny motor, då tänkte jag inte betala för en begagnad från som årtionde som en original md21a.

Redigerad av pattedala

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får nog bli att sätta sig i bilen och åka och kolla så kan man ta lite serie o tillverkningsnummer och söka vidare på sen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev pattedala:

Jo, den informationen om flamdämpare hittade jag också och blev fundersam, började då ifrågasätta säljaren och det var då hon framhävde att motorn är ny från 2016 och gav mig beteckningen om Chevrolet 350h och 240hk.
Är lite dålig på dessa motorer, vet inte om gammal flamdämpare kan passa till nyare motor?

Nej, förstår inte heller tanken och egentligen inte vad vi är ute efter. Vi gillar annars originalmotorn och vill ha det lilla sköna lunket när vi är ute och glider. Men kollat de 4 som funnits på annons inom 30 mils radie utan att vi fick den där köp känslan på någon. Så tänkte vi skulle ge denna en chans ändå.

Men de vill ha bra extra betalt för en ny motor, då tänkte jag inte betala för en begagnad från som årtionde som en original md21a.


Det kan ju vara så att det är ett nytt block alternativt en helt renoverad motor. Det är dock inte riktigt samma sak som en ny motor. GMs 350 block har varit grundbulten i många av Volvo Pentas och Mercruisers marin motorer.

 

Det är i grunden en bra plattform för marinmotorer där det finns billiga delar och mycket kunskap. 
 

Dock skulle jag föredra en modernare variant med insprutning (Mpi) baserad på samma block. 
 

Personligen skulle jag resonera som att motorns värde är ca 20k om är felfri. 
 

Sedan är det bara ta båtens pris, addera kostanden för en modern variant av motorn (tex mercruiser 383) som kostar ca 130k, sedan dra av värdet på nuvarande motor. Om priset fort.f är rimlig för denna båt med den nya motorn är det bara att slå till. Annars skulle jag vänta på nästa objekt.

Redigerad av johan_sjobjorn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det en modern motor heter väl konstruktionen vortex.
Sen ser drivremmen annorlunda ut på en modernare variant av cheva.
Den modernare varianten hade jag redan—98 i en SeaRay.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men är botten omgjord och vanligt drev monterat på akterspegeln från motorn går det då en kardanaxel till drevet, för man har väl inte flyttat motorn till akterruffen. 

Eller ändå värre gjort en tattarlösning ihop med s-drevet.

Maxim är inte gjord för en kraftig V8 frågan är hur gångegenskaperna är. Men är det en av dom båtarna som några entusiaster byggde om botten på och det är välgjort så kan det kanske vara något, annars skulle nog jag tacka för mig.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var välgjort, men antingen så var säljarna lättlurade då de uttryckte att dem inte hade aning om att det var en äldre renoverad motor eller så trodde dem att jag var lättlurad.

De hade kvitto kvar från när tidigare ägare satt in motorn 2016 och där stod det klart o tydligt cheva 350, 86-92 till kostnad om 31 000kr. Mer info än så fanns inte att tillgå.

 

Då fick vi lite kalla fötter och backade ur ev. affär.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev pattedala:

var säljarna lättlurade då de uttryckte att dem inte hade aning om att det var en äldre renoverad motor eller så trodde dem att jag var lättlurad.

 

Jag tror på det senare. Utan att vara nedvärderande så tror jag att "hon" inte är ett dugg intresserad av teknik. Därför får du begänsad information inom detta område som trots allt är det viktigaste i ditt fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev Jorgen01:

Vad kostar båten?(Nyfiken)

165tkr ville de har för den, med spruckna rutor i fram. Inget lull lull som ankarspel eller bogpropp, ingen landstömning dass och riktigt sunkigt halv kapell 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...