Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

Rekommendera Poster

Hej

Någon som har erfarenhet av att läsa kustskeppare utb. på distans.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hade precis tänkt göra samma sak! Borde inte vara så komplicerat, det är ju en bok som ska läsas (där 80% är samma som i Förarintyg) och ett teoretiskt prov som ska göras. Båtpraktik natt kanske man får kolla upp detaljerna kring lite mer.

Redigerad av Brunnsviken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev Brunnsviken:

Hade precis tänkt göra samma sak! Borde inte vara så komplicerat, det är ju en bok som ska läsas (där 80% är samma som i Förarintyg) och ett teoretiskt prov som ska göras. Båtpraktik natt kanske man får kolla upp detaljerna kring lite mer.

Båtpraktik natt är inte dumt att ha med sig men det är inte ett förkunskapskrav för Kustskepparintyget vilket däremot båtpraktik dag är.

https://www.batlivsutbildning.se/wp-content/uploads/2020/06/Kunskapsfordringar-Kustskepparintyg-2020-01-01.pdf

 

Distansutbildningar är i vissa fall ett bra sätt att lära sig saker och ting, och ibland är distansutbildning det enda alternativet. Men jag vill nog påstå att man lär sig ännu mer genom att gå en "vanlig" kurs tillsammans med andra deltagare.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så vitt jag vet finns inget krav på att gå kurs för att skriva upp för kustskepparintyg. Har du kunskaperna och kan visa det så borde det i rimlighetens namn räcka. Hur du inhämtat kunskapen bör vara ovidkommande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, precis. Bara att skaffa en uppdaterad kursbok och börja plugga hemma på kammaren. Nog bra att skaffa de övningssjökort och redskap som rekommenderas också.


Utöver båtpraktik så är det skrivet prov för att bli godkänd. Jag har inte kustskepparen, men radiocertet, och skrev för en provförrättare som bara tog sig an såna som läser på egen hand. Väldigt smidigt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 hour ago, Volvo_Penta said:

Båtpraktik natt är inte dumt att ha med sig men det är inte ett förkunskapskrav för Kustskepparintyget vilket däremot båtpraktik dag är.

Helt sant, jag hade missuppfattat och trodde Båtpraktik natt krävdes i samband med Kustskepparintyg, men så var det ju inte: ”båtpraktikintyg (mörker) rekommenderas för den som erhållit kustskepparintyg”. https://www.batlivsutbildning.se/batpraktikintyg/

Redigerad av Brunnsviken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
57 minutes ago, Volvo_Penta said:

Men jag vill nog påstå att man lär sig ännu mer genom att gå en "vanlig" kurs tillsammans med andra deltagare.

Ja, lite beroende på deltagarna. Jag tyckte inte jag hade så mycket utbyte av resten av sällskapet på Förarintyget. Däremot var det intressant att höra en del praktiska insikter från läraren, om man har turen att få en bra sådan. Men nu i Corona-tider är jag inte så sugen på kurser med en massa okända..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Brunnsviken:

Ja, lite beroende på deltagarna. Jag tyckte inte jag hade så mycket utbyte av resten av sällskapet på Förarintyget. Däremot var det intressant att höra en del praktiska insikter från läraren, om man har turen att få en bra sådan. Men nu i Corona-tider är jag inte så sugen på kurser med en massa okända..

Jag förstår Ditt resonemang.

 

Min uppfattning är att kursen Förarintyg är något som många tyvärr går bara för att få intyget.

 

Jag vill dock påstå att ju högre upp i svårighetsgrad kurserna är, desto intressantare blir resonemangen över kaffekoppen. Detta eftersom kursdeltagarnas motivation ökar väsentligt med svårighetsgraden. Kursdeltagarna på Kustskepparen, utsjöskepparen, de tekniska kurserna m.fl., för att inte tala om Befäl 8:an, visar en helt annan motivation på grund av att där är det oftare kunskapen som deltagarna är på jakt efter.

 

Hur som helst: Lycka till med utbildningen!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minutes ago, Volvo_Penta said:

Jag vill dock påstå att ju högre upp i svårighetsgrad kurserna är, desto intressantare blir resonemangen över kaffekoppen. Detta eftersom kursdeltagarnas motivation ökar väsentligt med svårighetsgraden. Kursdeltagarna på Kustskepparen, utsjöskepparen, de tekniska kurserna m.fl., för att inte tala om Befäl 8:an, visar en helt annan motivation på grund av att där är det oftare kunskapen som deltagarna är på jakt efter.

Tack, väldigt bra poäng. Helst skulle jag faktiskt gå en kurs med utbildningstillfällen, men Corona och familjesituationen gör det svårt att komma iväg. Men jag kanske ändå försöker, för det stämmer nog precis som du säger.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2020-07-22 vid 13:19 skrev Brunnsviken:

men Corona och familjesituationen gör det svårt att komma iväg

@bhemac, som varit aktiv på det här forumet, håller distanskurser.

 

Edit: Tänkte jag skulle göra en sån där länk med användarnamnet men det blev inte någon länk. Kan någon vänlig själ upplysa mig om hur man gör?

Redigerad av McLasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@bhemac Det funkar för mig. Men jag tror inte det spelar nån roll eftersom bhemac inte håller till här längre. Jag tror det blev nån konflikt som gjorde att han lämnade.

Men det är ju inte så svårt att kontakta honom på vanligt vis, om man vet vad han heter.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev raol:

Jag tror det blev nån konflikt som gjorde att han lämnade.

Det har jag missat. Vad bestod den konflikten i?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev Volvo_Penta:

Det har jag missat. Vad bestod den konflikten i?

Inte säker, men sista inläggen från bhemac är i en tråd om batteriladdning, och precis efter hans sista inlägg där har moderator rensat inlägg och säger till folk att uppföra sig.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack @Wildeside. Kände till sidan men den kändes lite gammal, inte mobilanpassad till exempel och det brukar vara en varningssignal. Bra att veta att du hade bra erfarenheter av den ändå!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Brunnsviken:

Tack @Wildeside. Kände till sidan men den kändes lite gammal, inte mobilanpassad till exempel och det brukar vara en varningssignal. Bra att veta att du hade bra erfarenheter av den ändå!

Va tvungen att prova, inloggnings uppgifterna fungera fortfarande.

Kunde logga in från datorn, plattan och mobilen.

I mobilen blev det plottrigt för mej som ser lite illa men det fungera iaf.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...