Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
TedTurner

Montera radarreflektor

Rekommendera Poster

Kanske en dum fråga men hur monterar man en radarreflektor i stag/vant? Det är ju hål för montering i varje ända men hur gör jag för att den inte ska glida ned för vanten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev TedTurner:

Kanske en dum fråga men hur monterar man en radarreflektor i stag/vant? Det är ju hål för montering i varje ända men hur gör jag för att den inte ska glida ned för vanten?

Hoppas då att jag inte levererar ett dumt svar...

 

Montera med buntband som dras väldigt hårt.

Man kan ju även montera den i rostfria vajerlås, kanske inte speciellt snyggt, men det sitter ju iallfalla fast. Kanske en kombination vajerlås och buntband. Dom svarta buntbanden är i allmänhet UV-säkra.

 

Sedan finns det ju en speciell knape att fästa på vajer, jag tror den heter "Aladdin" då den liknar en magisk oljelampa.... men en sådan kanske blir för klumpig.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Hoppas då att jag inte levererar ett dumt svar...

 

Montera med buntband som dras väldigt hårt.

Man kan ju även montera den i rostfria vajerlås, kanske inte speciellt snyggt, men det sitter ju iallfalla fast. Kanske en kombination vajerlås och buntband. Dom svarta buntbanden är i allmänhet UV-säkra.

 

Sedan finns det ju en speciell knape att fästa på vajer, jag tror den heter "Aladdin" då den liknar en magisk oljelampa.... men en sådan kanske blir för klumpig.

Har funderat på just buntband men jag trodde det skulle glida ned. Men det är alltså så folk gör? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har dragit fast mina med buntband. Rullade några varv tejp runt vanten för att hindra att radarreflektorn kan glida ner.

sen tog jag ett varv tejp över buntbanden för att ge dom lite uv skydd.

Hittade tyvärr ingen bättre bild på monteringen.

 

 

C574DBBA-4D4F-49EF-8409-392466BF64F1.jpeg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev TedTurner:

Har funderat på just buntband men jag trodde det skulle glida ned. Men det är alltså så folk gör? 

Jag gjorde så på en kompis (med höjdskräck) båt. Det var förra våren, men den sitter även med ett buntband i spridaren. Det var f.ö Biltamas inkapslade reflektor. Hur andra gör vet jag ej.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vulktejp brukar sitta bra, eltejp mm kommer nog att glida med tiden. Jag kommer inte ihåg exakt vad jag sätter i, men övre fästet sitter med buntband genom något så det inte ska glida. Du borde väl ha något vid övre vantfästet som går att använda sig av?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag satte min med enbart buntband i aktervantet. 
Enklelt och gick snabbt. 
 

Om det funkade?

Jag får ju en del frågor om varför jag satt reflektorn halvvägs upp på vantet förstås. 😂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hockeytape, typ vävbunden, använder jag på flera ställen. 

 

T ex på grappräcket ovan sprayhood. 

Suttit i 10 år nu. 

 

På en wire skulle jag tagit några varv och sen som det skrevs ovan typ wirelås eller varför inte rostfria små slangklämmor? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev DuoNova:

Jag har dragit fast mina med buntband. Rullade några varv tejp runt vanten för att hindra att radarreflektorn kan glida ner.

sen tog jag ett varv tejp över buntbanden för att ge dom lite uv skydd.

Hittade tyvärr ingen bättre bild på monteringen.

 

 

C574DBBA-4D4F-49EF-8409-392466BF64F1.jpeg

"Dom svarta buntbanden är i allmänhet UV-säkra."

Har inte samma erfarenhet, men tejpar du dem så funkar det väl betydligt längre.
Reflektorerna som avbildas på bilden skulle jag dock avråda ifrån. Finns ett otal tester där de definierats som stealth reflektorer. De facto påstås att din mast är bättre...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fäste mina med buntband "ståendes" på spridarna. Fyra stycken från Biltema, två i varje mast.

Lite dålig bild men det var den jag hade.

 

IMG_20200710_180341126_7496.thumb.jpg.b1d05cdc5bbca2bfb3e74e5822190ced.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det någon som vet hur bra/ stor verkningsgrad passiva radar reflektorer är? Är det värt att montera dom? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...