Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Parca22

Erfarenhet ägarförhållanden Garmin Bluechart

Rekommendera Poster

Hej!

Tänkte dela med mig av en erfarenhet avseende ägarförhållanden av Bluechart.

 

SUMMERING: En Bluechart-karta nedladdad från Garmin, installerad på "eget" SD-kort, kan inte överföras till ny ägare vid t.ex. försäljning av plotter (eller båt).

 

Jag har nyligen köpt en båt med en äldre Garminplotter (Echomap 71sv). Plottern hade en Bluechart G3 vision uppdaterad 2019.

Efter att ha installerat en ny Garmin-plotter (GPSMAP 922xs) och petat i micro-SD-kortet med kartfilerna kunde den nya plottern upptäcka och identifiera kartorna, men inte nyttja dem. Efter att ha kontaktat Garmin support fick jag beskedet att jag hade en piratkopia. Kontakt med gamla ägaren - ingen piratkopia, men nedladdad från Garmin Express. Kvitton uppvisades. Uppdatering av karta för ~600 SEK genomfördes. Diverse trix med nytt SD-kort i den nya plottern och överföring av filer på data löste heller inte problemet. 

Kontakt med Garmin support igen, nu med alla ägarförhållanden och registreringsnummer på plotter äldre och ny, kartor samt Användarnamn till gammal ägare. Efter lång dialog och 10 minuters letande i det finstilta kunde supporten konstatera att det faktiskt framgick vid köp att sjökortet binds till användaren. Detta innebar att så länge jag använde den äldre plottern, registrerad på förra ägaren, med dennes nedladdade sjökort så fungerar det. Hade jag inte kopplat upp ny plotter mot mig själv utan installerat kartorna först hade det möjligtvis fungerat. Möjligtvis.

Lärdom: kontrollera det finstilta - det finns enstaka hundralappar att spara genom att ladda ner kartorna över Internet, men det kan försvåra vid försäljning.

Med vänlig hälsning

Per

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just av den anledningen att Garmin har noja på att låsa upp kunder på olika sätt så bytte jag märke för några år sedan till B&G eller Simrad som är nästintill identiska och har inte ångrat mig en sekund. Aldrig mer Garmin på fasta plotters. Har dock en liten handhållen Colorado 300 i min trimaran med butiksköpt kort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Parca22:

Lärdom: kontrollera det finstilta

Jo, det är alltid bra att läsa och förstå vad det är man köper.

 

Det viktigaste tycker jag är att läsa och förstå försäkringsvillkoren till de försäkringar man köper.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev pseudonym:

Just av den anledningen att Garmin har noja på att låsa upp kunder på olika sätt så bytte jag märke för några år sedan till B&G eller Simrad som är nästintill identiska och har inte ångrat mig en sekund. Aldrig mer Garmin på fasta plotters. Har dock en liten handhållen Colorado 300 i min trimaran med butiksköpt kort.

Hade funderingar på både Simrad, B&G och Raymarine, det var två saker som avgjorde:

1) Det fanns ett uppdaterat sjökort i befintlig plotter, d.vs. en "besparing" i sig på 2 lappar

2) Har dålig erfarenhet av Navionics sedan tidigare båt (vilket man ju kan läsa minst tusen trådar om på detta forum)

Vad gäller 1) så lurade jag ju mig mer eller mindre själv, tycker att det är skamligt att inte kunna sälja eller ens skänka vidare en produkt man köper.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Mackey:

Jo, det är alltid bra att läsa och förstå vad det är man köper.

 

Det viktigaste tycker jag är att läsa och förstå försäkringsvillkoren till de försäkringar man köper.

Definitivt. Den resan har jag också gjort med min första båt... 🤪

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Om det nu är bundet till användare, sälj plottern till den tidigare användaren som visar kvittot för Garmin. Sedan köper du tillbaka den 10 minuter senare 😇

Redigerad av ABC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-07-21 vid 22:31 skrev ABC:

Om det nu är bundet till användare, sälj plottern till den tidigare användaren som visar kvittot för Garmin. Sedan köper du tillbaka den 10 minuter senare 😇

Funkar inte så. 

När jag "köper tillbaka" min plotter igen så vill jag ju att den skall registreras på mig, och då fallerar kartorna. Om den inte är registrerad på mig så kan jag ju inte nyttja alla dessa finesser som jag ändå inte använder - att styra plottern från min iPhone t.ex...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte, men hur är det mad alla dataprylar/program som tillv. vill att man registrerar, går det att ändra användare där? Tänkte om det är praxis i teknikbranschen att det inte går att ändra. Om det är så  är det helt uruselt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just den här lösningen är usel i vilket fall. Det sura är ju att jag inte hade köpt en Garmin om jag vetat om att jag inte kunde använda kortet. Jaja, det är en lärdom. Plottern fungerar alldeles utmärkt för mig - men jag ville med inlägget uppmärksamma andra så att de slipper göra samma misstag som mig.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-07-21 vid 22:02 skrev Parca22:

2) Har dålig erfarenhet av Navionics sedan tidigare båt (vilket man ju kan läsa minst tusen trådar om på detta forum)

Navionics har - framför allt tidigare - fått kritik, men de har också tagit åt sig av kritiken och gjort förändringar.

 

Hoppas Garmin/Navionics tillsammans lyckas behålla det som är bra och överge det som är dåligt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har funderingar på en 721sx med sjökort och har kontaktat garmin och fått det svar du ficknytt kort om jag vill registrera , men om den nuvarande ägaren avregistrerar sig och jag inte registrerar enheten samt gör eventuellt en factory reset tror du att kortet kommer fungera efter denna reset.

Tänker bara använda plotterns  sjökort och är inte intresserad av en massa funktioner har du någon uppfattning om detta kommer att fungera efter alla dina samtal med garmin??

 

/Kenbja

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min uppfattning om Garmins låsningar överensstämmer inte med TS.

 

Jag har tidigare haft BlueChart i en plotter där det satt Garmins gamla unika minneskort. Det sjökortet knöts till GPSens serienummer när sjökorten lästes över från den CD som sjökorten distribuerades på den tiden (Internet var inte så snabbt på den tiden så det var CD som gällde om något så stort skulle installeras). Vid byte av plotter så kunde jag inte flytta sjökortet till den nya plottern, trots att jag som ägare till båda hade registreringen på plottrarna hos mig (innan jag sålde den gamla plottern..). Vid all "nedladdning" eller kopiering från dåtidens CD så knöts sjökortet till GPS-serienumret. Om minneskortet byttes ut så kunde sjökortet fortfarande kopieras ner från CD och stoppas in i den tidigare GPSen om den gamla upplåsningskoden skrevs in vid kopieringen. Vid uppdatering till en senare sjökortsutgåva via CD så var det billigare än ett nyköp så läge uppdateringen knöts till samma GPS-individ.

 

Alternativet var att köpa ett färdigladdat minneskort. Då är sjökortet knutet till en identitet i minneskortet. Det medför att minneskortet kan flyttas, med full funktionalitet, mellan valfri GPS-apparat. Däremot kan sjökortet inte kopieras över till ett annat minneskort.

 

En kompis som skrotat sin gamla GPS överlät sitt kort med sjökort till mig (ett gammalt Garminspecialminneskort). Det fungerade alldeles utmärkt i min gamla plotter.

 

Jag har all respekt för att Garmin måste ha ett kopieringsskydd för sina sjökort så att det inte är fritt fram att kopiera dem till valfritt minneskort om de köpts på minneskort eller valfri GPS om kortet köpts som nedladdning.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

detta svar fick jag från Garmin och jag påpekade att det INTE gällde ett nedladdat via Garmin Express utan ett färdig programmerat SD kort från garmin.

Tack för att du har kontaktat Garmin Support.

 

Ett sjökort går ej att avregistrera och sedan registrera på en ny ägare. Köper du en begagnad plotter kan du ändra registreringen på plottern, men inte ett registrerat sjökort. Du måste i detta fall köpa ett nytt sjökort som du registrerar på ditt eget konto. Du kan enkelt köpa ett nytt sjökort för nedladning från vår hemsida via denna länk.

Jag önskar dig en trevlig måndag!

 

När jag läser på nätet så uppfattar jag det som att som man har ett förprogrammerat SD kort från garmin så knyts kortet till plottern INTE till den registrerade användaren så jag kan INTE flytta kortet till en annan plotter.

Phu detta är en djungel

 

/Kenbja 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...