Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Kenka

Propellerval AQD40A/AQ280 i en Orrskär 27

Rekommendera Poster

Min Orrskärr varvar max 3100 rpm med propellern som satt på när vi köpte båten, 16x15 3-bladig.

Enligt instruktionsboken så ska maxvarv vara 3600 och vad jag lyckats googla mig till så är rekommenderad propeller 15x17.

 

Är det någon här som har samma motorpaket och 15x17 som kan verifiera att den varvar rätt och når dryga 20 knop som jag förstått är toppfart? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu kan jag inte uttala mig för din båt och motor. Men om motorn inte når maxvarv med din 16x15 så lär den inte göra det med 15x17 blir nog nästan sämre. ±1" på stigningen gör ca 150-200  rpm

±1" på diametern gör ca 50-100 rpm, teoretiskt så skulle du förlora ytterligare ca 400 rpm. Men teori och praktik går sällan ihop när det gäller propellrar, finns en hel del andra faktorer att ta hänsyn till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Under mitt googlande så hittade jag bland annat denna förenklade tabell.

 

Motorn varvar för mycket = gå upp i stigning eller diameter.
Motorn orkar inte upp i varv = gå ner i stigning eller diameter.
Du vill ha bättre acceleration = gå upp i diameter och ner i stigning.
Du vill ha bättre toppfart = gå upp i stigning och ner i diameter.

 

Eftersom jag nu kommer upp i 14 knop, vilket jag glömde skriva i första inlägget, så stämmer sista raden. Och då den inte kommer upp i rätt varvtal så stämmer andra raden och då ska jag ner i stigning eller diameter.

Så kombinationen av de två borde bli eventuellt bli ner i diameter och upp i stigning.

Men då jag inte är sugen på att köpa en massa propellrar för att prova mig fram så hoppas jag på någon annans erfarenhet. 😉

Alternativt om jag hittar någon i närheten som har en sådan propeller att låna ut för testkörning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo men det där beror ju på om motorn orkar driva en större propeller, vilket då inte är troligt då du idag med din mindre propeller inte når max varv.

Hade den orkat och varvat 3600 rpm så hade den också gett lite högre toppfart, nu når du bara 3100 rpm så du saknar 500 rpm dvs punkt 2 i din helt teoretiska tabell 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förmodligen ger inte motorn full effekt. Finns det ingen verkstad i närheten som har testpropellrar? De fungerar som en bromsbänk, och man kan se om motorn är frisk. Synd att de inte finns till duoprop. Det skulle underlätta mycket vid felsökning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska kolla om verkstaden i hamnen har något sådant...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...