Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
CaptainKongo

Efter hur många motortimmar ska man byta motorolja?

Rekommendera Poster

Efter hur många motortimmar för en VP inombordsdiesel från 2002 tycker ni att man ska byta motorolja?

 

Jag vet att det står var 500:e timme eller 1 gång per år i servicemanualen, men tyckte att det lät mycket med 500.
 

Vi är på långsegling och kommer byta olja några gånger  under det kommande året. 
 

Skulle gärna höra vad motorexperterna här  tycker!

 

Tack på förhand!

 

Hälsningar från Cherbourg!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag är amatör med 35 års erfarenhet av enklare motorjobb.

 

Har ni en VP D2-55 (A)?

55 hkr, 10,5 liter motorolja.

Ryktet säger att den designades för att charter firmorna inte skulle behöva serva motorerna så frekvent.

 

Summering: relatera hkr och oljevolym med tidsintervallet så verkar väl serviceintervallet rimligt eller hur?

 

# # #

Vår D2-55 A från 2002 har gått ca 1900 timmar, enda problemet är oljedropp som idag sugs upp i en blöja under motorn.

Motorn sitter i en däcksalongsbåt, jag kommer lätt åt ovansidan men inte undertill, tänkte rengöra och felsöka mha tidningar, kolla var oljedropparna hamnar och lokalisera var det läcker ifrån. Idealet hade varit om det var från en oljeplugg:-)

 

 

 

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev skippeer:

Jag är amatör med 35 års erfarenhet av enklare motorjobb.

 

Har ni en VP D2-55 (A)?

55 hkr, 10,5 liter motorolja.

Ryktet säger att den designades för att charter firmorna inte skulle behöva serva motorerna så frekvent.

 

Summering: relatera hkr och oljevolym med tidsintervallet så verkar väl serviceintervallet rimligt eller hur?

 

# # #

Vår D2-55 A från 2002 har gått ca 1900 timmar, enda problemet är oljedropp som idag sugs upp i en blöja under motorn.

Motorn sitter i en däcksalongsbåt, jag kommer lätt åt ovansidan men inte undertill, tänkte rengöra och felsöka mha tidningar, kolla var oljedropparna hamnar och lokalisera var det läcker ifrån. Idealet hade varit om det var från en oljeplugg:-)

 

 

 

Ja det är en VP D2-55A. Har nu gått ca 200h sedan senaste oljebytet. Då kan jag köra 300h till då :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...