Jump to content
Friday 22 January 2021
morrekuling

Vad skulle ni säga om den här?

Recommended Posts

Är påväg att köpa en Micore 570CC med 90 HK Honda. Motorn har typ gått 100 timmar men se bilden. Hur kan propellern redan nu ha sådana kavitationsskador? Vad kan ha hänt, var är er analys? Vad ska jag tänka på innan affär? Titta på montering, kavitationsplattan i förhållande till förlängd köl.. Kan det vara så att förra ägaren kört för upptrimmat och detta orsakat det hela? 

 

Tacksam för svar! :)

Skärmavbild 2020-07-20 kl. 23.26.24.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

Min första reaktion skulle ju vara att nuvarande ägare ej vet hur man trimmar ut. Min andra är att kolla proppen lite mera ingående om det finns sprickor etc samt axel och drev (han kan ju ha varit på nånstans) och skeddan skall ju vara spikrak utan lacksläpp, kolla att motorns timmar stämmer med utseendet i övrigt känn och kläm samt tjata på säljaren alltid (om du ställer de rätta frågorna) kommer sanningen fram för det tredje du ska definitivt pruta ned priset en aning eller mera!!! Fler här inne kommer att ge dig bättre tips men du kan ju börja där så länge.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Skeddan har väl släpat lite i en grusbotten saknar betydelse.

Färgsläppet på propellern också utan betydelse.

Det spelar ingen roll om propellern slirat lite.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Detdär ser mycket riktigt ut som Jorgen01 skriver, föregående ägare har säkert ofta lagt till vid en grundare sandstrand och då har skeddan tagit i och propellern vispat runt i sanden lite, därför har färgen försvunnit. Såg likadant ut på min Yamaha när jag köpte den men det ändrade inte så länge jag hade båten. Om du vill kan du bättringsmåla under vintern men använd primer, orginalfärg och lack på växelhuset (finns som spray) annars håller det inte. Propellern hade jag tagit loss och hört mig för hos en förmånlig billackerare om han vill ha ett mellanjobb när han lackar någon svart bil under vintern. Detta är dock endast kosmetiskt och har ingen betydelse då du kör. Kavitation syns ofta som små kratrar och gropar i propellern så det borde inte vara fallet här.

2020-07-21 vid 01:59 skrev Jorgen01:

Skeddan har väl släpat lite i en grusbotten saknar betydelse.

Färgsläppet på propellern också utan betydelse.

Det spelar ingen roll om propellern slirat lite.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy