Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Georg_Ohm

Nordamerikansk gåsfågel.

Rekommendera Poster

När jag var liten pôjk var man tvungen att gå till Slottskogen för att få se kanadagäss. Nu finns dom i talrika mängder överallt i den Bohuslänska skärgården. De första lär ha kommit till kommit till Trädgårdsföreningen 1870, två honor, (Wikipedia), som tydligen lyckads föröka sig... hur nu det gick till.
Men de senaste åren har dom blivit mer än talrika i Bohuslän. Arten är numera nästan kosmopolitiskt utbredd, den finns ju överallt. Man har satt ut den som ”vacker fågel” I parkanläggningar eller som jaktvilt i våtmarker. Men jägarna har väl siktat dåligt eller missat väldigt bra, då arten inte bara överlevt utan också explosionsartat förökat sig.
 

I år var det äckligt många kanadagäss, nästan så att dom utgör ett navigationshinder. På i stort sett alla stränder och öar i skärgården lämnar dom sin spillning. Jag ser färre knölsvanar och färre ejdrar, subjektivt känns det som om kanadagässen trängt undan dessa inhemska fågelarter. Det jag trodde var regnklutter i radarn var en stor flock med kanadagäss.

 

Den är väl egentligen inte invasiv då den är inplanterad, men en främmande art iallafall. 
Vad skall vi göra med dem? Går dom att äta? Är det säsongsjakt eller Är dom lovliga hela året? Duger hagelvapen eller skall man ta till luftvärnskanon?

Hur tillagas dom? Någon som har recept? Kan man göra svartsoppa på detta gåsblod?
 

Och spillningen, bajset, inte så kul att trampa i det, och då ombord det under skosulorna. Svanarna bajsar i havet, men som här gör det på land, kanske kackar dom även i eget bo? Det sexochetthalvtåriga barnbarnet förenklade då han ropade, till mig, ”Morfar, akta dig det ligger kanadabajs överallt!”
 

Jag har igår även sett mer häger än tidigare. Förr såg man dem ofta runt Strömmarna innanför Skaftölandet, nu kan dom dyka upp långt ut i skärgården.
Även ålekråkan, skarven är mer talrik numera.
Lunnefågel har jag bara sett en i år. Lika illa är det med den tretåiga måsen, men den finner man väl i Halland?
🐦

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som modellflygare i AKMG (Aeroklubben Modell i Göteborg) sedan många år har vi numera fått flygförbud i Torslanda för att fågelskådarföreningen gjorde en anmälan då deras smilfinkar inte var synliga året runt. Kanadagässens invasion ute på Golfklubbens domäner var det dock inga problem att bli av med, dom sköt man allihop på ett bräde utan att fråga fågelskådarna. Knepig politik de har de där kommunpamparna?😡🤬

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
9 minuter sedan skrev pseudonym:

Som modellflygare i AKMG (Aeroklubben Modell i Göteborg) sedan många år har vi numera fått flygförbud i Torslanda för att fågelskådarföreningen gjorde en anmälan då deras smilfinkar inte var synliga året runt. Kanadagässens invasion ute på Golfklubbens domäner var det dock inga problem att bli av med, dom sköt man allihop på ett bräde utan att fråga fågelskådarna. Knepig politik de har de där kommunpamparna?😡🤬

Kunde man så senare köpa in sig på en gåsmiddag på golfklubben?

 

Smilfinkar? Jag trodde det var sädesskvättan och den rostbruna fönsterhaken som det gällde, men där ser man. Ni får väl gå över till segelflyg och prova en ”Albatross” nu minns jag tyvärr inte om det var Graupner eller Robbe som lans-erade den.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...