Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Georg_Ohm

Kylbox som är känslig för spänningsfall.

Rekommendera Poster

Som ni nu vet har har sammanlagt 250W solcellspanel, och ett kylskåp samt en kylbox igång. Båda dessa har ASU, jag kylboxen är inte en Isotherm men har liknande funktion.

Nu har det hänt några gånger på den sena natten att kylboxen inte startat ordentligt, den går in i startas då den drar massvis med ström, men kommer aldrig in i fasen då kompressorn börjat producera kyla. Men så fort solen tittar fram startar den som den skall, eller om jag startat motorn, mitt i natten... eller motvilligt kopplat landström.

Dagtid inga problem. Men BM-1 har visat på återstående batterikapacitet på omkring 65% på morgonen, normalt är 80-90%.

Nu visade det sig att det bara är 2 x 2;5 mm2 framdraget med ett cigarrettändaruutag och motsvarande kontakt. Skall byta ut dessa, det blir nog 2 x& mm3 och fast installation, jag tror att det blir en del spänningsfall i de där kontakterna som många gånger har tvivelaktig kvalitet.

 

Så jag undra ju bara egentligen om ni andra forumdeltagare har liknande erfarenheter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Så jag undra ju bara egentligen om ni andra forumdeltagare har liknande erfarenheter?

Japp. Eller kanske. Beror på hur du menar. 
Konstaterade redan för några år sedan att lill-kylen (en box på 35l) har problem med spänningen. 
Köpte den för 9 år sedan och då hade den ciggkontakt som jag tog bort efter första sommaren och ersatte med en fast strömbrytare som jag satte sladden i. Till strömbrytaren går en 6mm2 kabel. Kvar är den gamla sladden som inte är så grov och ofta fungerar det som det ska men ibland blinkar dioden som indikerar för låg spänning. ”När jag får tid” ska jag byta stora delar av originalsladden mot något grövre men proppen in mot kylen är special så den måste vara kvar. 
Min box har både ett ”Eco-läge” och ett ”Boost-läge” och kan köras som frys. Vid Boost-läget och när jag kör den som frys blinkar alltid lampan för dålig spänning. 
Skam till sägandes har jag inte mätt spänningen vid strömbrytaren vilket ju borde vara första steget. Eller, egentligen har jag det men då var det vinter och boxen var nog redan runt 0 grader, och då var det inga problem. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min undran är hur denna cigguttag går i en krets med massor med annat?

 

Tänker så här:

Är den först eller sist då du kanske laddar en mobil någon annan stans?

Kör tv eller dyl?

Pumpar?

Osv...

 

Sen att den mosar på vid solsken/laddning tyder väl på att volten går upp och ASU gör som det ska.

 

Vilken volt har du när den försöker "komma i fas" som du beskriver?

 

På min box finns Hög och Låg volt (Waeco utan ASU). Mest för att skydda...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev ChristerN:

Japp. Eller kanske. Beror på hur du menar. 
Konstaterade redan för några år sedan att lill-kylen (en box på 35l) har problem med spänningen. 
Köpte den för 9 år sedan och då hade den ciggkontakt som jag tog bort efter första sommaren och ersatte med en fast strömbrytare som jag satte sladden i. Till strömbrytaren går en 6mm2 kabel. Kvar är den gamla sladden som inte är så grov och ofta fungerar det som det ska men ibland blinkar dioden som indikerar för låg spänning. ”När jag får tid” ska jag byta stora delar av originalsladden mot något grövre men proppen in mot kylen är special så den måste vara kvar. 
Min box har både ett ”Eco-läge” och ett ”Boost-läge” och kan köras som frys. Vid Boost-läget och när jag kör den som frys blinkar alltid lampan för dålig spänning. 
Skam till sägandes har jag inte mätt spänningen vid strömbrytaren vilket ju borde vara första steget. Eller, egentligen har jag det men då var det vinter och boxen var nog redan runt 0 grader, och då var det inga problem. 

Tro det eller ej, men inte heller jag har mätt varesig ström eller spänning, och då finns det tre bra multimeter ombord, en är en kombinerad tångamperemeter, men man är inte så sugen på att mäta sådant sent om natten eller strax innan soluppgången.

Samma här, den kan köras i ett turboläge och användas som frys. Har bärhandtag så man kan ta med den i bilen, in i affären, men det lockar inte då den är för tung för det.

 

25 minuter sedan skrev patrikflink:

Min undran är hur denna cigguttag går i en krets med massor med annat?

 

Tänker så här:

Är den först eller sist då du kanske laddar en mobil någon annan stans?

Kör tv eller dyl?

Pumpar?

Osv...

 

Sen att den mosar på vid solsken/laddning tyder väl på att volten går upp och ASU gör som det ska.

 

Vilken volt har du när den försöker "komma i fas" som du beskriver?

 

På min box finns Hög och Låg volt (Waeco utan ASU). Mest för att skydda...

De gånger jag mäter, så mäter jag ”spänning” i enheten ”volt”, 😉 men nu har jag inte gjort det, läs ovan.

 

Nej, det går en ensam tvåledare akterifrån elcentralen till akter om tvärs och midskepps där denna kyl står under durken. Det är den enda förbrukaren på den kabeln. Förbrukarbatterierna står alldeles intill kylboxen, men jag vill ju ha den kopplad över befintlig elcentral och över BM-1s mätshunt, annars hade det ju varit frestande att koppla den över en hängsäkring direkt till förbrukarbatterierna, då hade kabellängden blivit 2 x 0,5 meter.

 

Nä, jag tänker så här, att det blir ett spänningsfall i kabeln, sedan en värre förlust i den där jäkla ciggkontakten, även om det finns olika sådana på marknaden är dom i det hela taget inte så bra, iallafall inte då det skall passera 5-10 ampere. Plusstiftet i mitten i den hankontakten är tillspetsat så den effektiva kontaktytan är väldigt liten. Det är en originalkabel. Det finns även möjlighet att köra den på ~230.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Är väl aldrig fel att ha rejäla kablar för att slippa problem med spänningsfall.

Minns att vi i andelsbåten i Kroatien hade ASU som inte gick att köra med automatik då vi låg i vikar med solpaneler som laddade, det som hände var att ASU upplevde hög spänning och drog igång.

Då sjönk spänningen och kompressorn slutade att ladda klumpen i kylboxen, spänningen steg och då drog kompressorn igång osv..

Ett år bytte jag till grövre kablar och drog dem kortare väg till servicebatteribanken, då fungerade automatiken....

 

Hjertmans har kontakter som de kallar IP34 (som råkar vara en beteckning för damm/fuktskydd i vanliga fall), kanske är ett bättre val än cigg-kontakter.

image.png.df25f31da9e401938c6e2bc2aea06301.png

Redigerad av skippeer
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
17 timmar sedan skrev skippeer:

Är väl aldrig fel att ha rejäla kablar för att slippa problem med spänningsfall.

Minns att vi i andelsbåten i Kroatien hade ASU som inte gick att köra med automatik då vi låg i vikar med solpaneler som laddade, det som hände var att ASU upplevde hög spänning och drog igång.

Då sjönk spänningen och kompressorn slutade att ladda klumpen i kylboxen, spänningen steg och då drog kompressorn igång osv..

Ett år bytte jag till grövre kablar och drog dem kortare väg till servicebatteribanken, då fungerade automatiken....

 

Hjertmans har kontakter som de kallar IP34 (som råkar vara en beteckning för damm/fuktskydd i vanliga fall), kanske är ett bättre val än cigg-kontakter.

image.png.df25f31da9e401938c6e2bc2aea06301.png

Ja,tack för tipset!

Det skrivs ju litet varstans (även här) om att ASU inte fungerar ihop med solceller. Men det är enligt min mening personer som blandar ihop orsak och verkan och inte förstår varför det inte funkar så bra, när det inte gör det, som skriver så. Jag har funderat en hel del på, detta eftersom det debatteratrs här på detta forum.
Dels det du nämner, spänningsfall, sedan batterikapaciteten, det är ju klart som korvspad att att ASU drar ur en liten batteribank då solcellerna höjer spänningen, batteriet töms ju redan innan ens en pilsner kallnat. Solcellerna orkar ju i allmänhet inte ge tillräcklig ström för att driva kylen, bara spänning hög nog att lura automatiken. Jag har inga problem med det när det gäller det vanliga kylskåpet. Jag har 260Ah batteribank, tjocka kablar och inga kontaktpunkter på vägen. Men klart har man en 50W panel och ett 75Ah batteri så lär man ju få problem.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Andelsbåten hade 3 stycken servicebatterier, minns inte exakt kapacitet, troligen 3x100 Ah. Så kabelarean och ledningslängden var den felande länken på den installationen. Största elförbrukaren ombord var kylboxen.

4 st små solpaneler satt på rörbåge ovanför biminin, blev en bra elbalans.

Redigerad av skippeer
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spänningsfallet om du så har 5m 2,5mm² kabel blir max 0,5V vid fullt ös.

Däremot är "cigarettändarpluggarna" en säker källa till okontakt och spänningsfall. Och oftare än själva kabelns area syndabocken dåliga kontakter/anslutningarna i ändarna på den.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev IngemarE:

Spänningsfallet om du så har 5m 2,5mm² kabel blir max 0,5V vid fullt ös.

Däremot är "cigarettändarpluggarna" en säker källa till okontakt och spänningsfall. Och oftare än själva kabelns area syndabocken dåliga kontakter/anslutningarna i ändarna på den.

Ja jag vet, jag hade en gång på stenåldern en tjock-tv ombord som drog 4-5 ampere, kopplat i en sådan cigatettändarkontakt, honan smälte. (nej vi tittade inte på "The Flintstones", det var nån fånig fotbollsmatch, med taskigt analog mottagning så det var 22 spelare på varje planhalva och om man såg bollen öht så var även den dubblerad.)

 

Så egentligen kanske det räcker om jag kopplar bort detta kontaktdon med tvivelaktiga elektriska egenskaper, även om det uppstår en massa resistans med förlustvärme där, giller inte ens jag detta.

 

Sedan apparatsladden, den från cigg-hanen till boxen är en originalkabel med pågjutna kontakter, möjligen kan det vara 2 x 2,5 mm2.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...