Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Nixon

Båttrailer Brenderup Easyline 1300

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har en Brenderup Easyline 1300 -19 (bromsad 80km/h) till min Buster XL -19. Förstår nu i efterhand att kvalitén inte är den samma som Fogelsta, vilket säljaren  ville framställa. Har en fråga gällande hjullagren. Kan läsa mig till både och gällande vattentäta hjullager. Vissa säger att det bara är en skröna. Kan jag köra ner trailern så långt att vattennivån går över hjullagren? Kör dock aldrig ner längre än till fälgkanten men ibland skulle det vara guld om man kunde köra ner vagnen längre. Vad gäller egentligen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har alltid haft problem med hjullagren (annat märke på vagnen dock). Fick dem bytta en gång mot ”vattentäta”. Blev likadant efter något år igen. Mitt problem kan vara relaterat till att jag bara har 50m till rampen då vissa säger att om man kör längre så går vattnet ur lagren men det vet jag inte. 
Funderade på att borra och gänga i för fettnipplar så man kan pressa rikligt med fett in i naven men det har inte blivit av. 50 m brukar de klara ändå. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hjullager skall aldrig ner under vatten oavsett vad som sägs.

Om inte lagren går åt skogen så gör bromsarna det.

Jag har en två år gammal fogelsta 1300, kör aldrig ner längre än till hjulbultarna för att vara på säkra sidan.  Men bromsarna får ju en omgång så man får aldrig nattparkera med bromsen i.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok. Då vet jag vad som gäller. Tack för svaren 👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursäkta trådkåp, men lite nyfiken på detta ämne. Rampen där jag sjösätter är rätt flack och där måste man gå ner längre och dränka naven för att få i båten. Jag är förvisso novis, men ser även att andra gör så. Eller ska man knuffa båten av trailern trots att den inte fått "vattenkontakt"?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
47 minuter sedan skrev Davkar:

Ursäkta trådkåp, men lite nyfiken på detta ämne. Rampen där jag sjösätter är rätt flack och där måste man gå ner längre och dränka naven för att få i båten. Jag är förvisso novis, men ser även att andra gör så. Eller ska man knuffa båten av trailern trots att den inte fått "vattenkontakt"?

Jag känner igen det där. Det kan ju funka när båten ska sjösättas men sen vid torrsättning måste hjulen ner. 

 

11 timmar sedan skrev Jorgen01:

Om inte lagren går åt skogen så gör bromsarna det.

Fast min är en obromsad 30-kärra och det finns ju obromsade 80-kärror också  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
38 minuter sedan skrev ChristerN:

Fast min är en obromsad 30-kärra och det finns ju obromsade 80-kärror också  

Nu har ju TS en bromsad.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...