Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Tjena! Precis köpt och lagt i min första båt. En Saga 20 från -76. Med en VP mb10a.  

 

Jag har precis lagt i den och tagit första turen till hamnen. Så jag har egentligen noll koll vad gäller precis allt. Så jag tänkte se om någon kunde ge mig lite snabb info som kan vara bra att veta och besvara några frågor.

 

1 - På ena sidan under båten sitter en liten minipropeller som jag antar har att göra med knopmätaren. Den är lite skadad, så hur byter jag den, samt var hittar jag en ny?

 

2 - På andra sidan under båten sitter det som en liten låda(?) som jag inte vet vad den är till eller gör. Ser nästan eftermonterad ut. Kan försöka bifoga bild på den. Vad kan det vara?

3 - Sitter ingen stävögla(för uppvinschning och fastlåsning) under fören. Verkar vara svåråtkomligt att montera en sån då man inte kommer fram dit om man kryper under i fören. Hur har ni gjort? eller får jag helt enkelt dra upp den via knapet i fören?

4 - Har en mast till den med lanterna monterad på. Finns det någon kortare mast eller liknande att köpa, då jag inte kommer segla, men har gärna lanternan monterad lite högre upp.

 

5 - Sitter en Volvo Penta mb10a i. Hur mycket bensin drar den? 

Det var nog alla frågor för nu. Vissa kanske är dumma, men hoppas ni orkar hjälpa en nybörjare som mig. Kommer ni på något annat som jag inte tänkt på så får ni gärna upplysa mig. 

 

Mvh 

Emil

Redigerad av SnipEmil

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till MG!
Har inte mycket kunskap men ska försöka besvara dina frågor. 
1. Propellern är säkert till en logg, som du mycket riktigt gissar. Om man ska byta dessa är det en del modeller man kan dra upp genom skrovet (och fort som bara den trycka i en propp på insidan, brukar isf finnas) och annars byter man den från utsidan med båten upptagen. Svårt att säga utan att se en bild. Dessa brukar man inte byta iofs då man nuförtiden oftast har en GPS som ger betydligt bättre kvalitet i fartangivelsen. 
2. Väntar på bild. 
3. Finns ingen stävögla får man ta knaparna (helst bägge två!). 
4. Ingen aning!

5. Hur mycket motorer drar beror för det mesta på hur fort man kör och det finns en gräns för hur fort en båt går utan att försöka plana. Gissar att din maxfart är ca 5-6 knop innan den gräver ner sig i aktern. Allt fortare än 6 knop kostar - säg 50% mer för varje knop. Under 6 knop bör du klara dig på 3-5 dl/sjömil. 
Det finns en klubb för Sagabåtsägare, Sagaklubben (sagaklubben.se där jag själv är medlem) där det finns mer kunskap om båtmodellen. Medlemskap kostar någon hundring men det finns en ”klubb” på Facebook också och den är gratis - kanske inte lika lätt att få hjälp där dock. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Emil!

Tycker mig känna igen din hamn.

Minipropellern är givaren till loggen, näst intill omöjlig att få tag på, finns bara begagnade till osjäliga priser.

"Lådan" verkar vara en givare till ekolod.

Din trailer ser hemmagjord ut, verkar inte ha några kölrullar, så att vinscha upp båten på trailern är nog inte möjligt.

Volvo Penta Mb 10, bränslekostnaden är försummbar.

Din mast är anpassad till dörjstänger, för fiske.

 

Grattis till en trevlig båt och välkommen till MG.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Bensinförbrukningen är noll, det är en dieselmotor. Eller såg nu att det tydligen är mb10...

Redigerad av monark-670

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får nog vara lite tydligare, Mb 10 är en bensinmotor, jag tror att det är en sådan TS har.

Md 10 har jag inte hört talas om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev ChristerN:

Hej och välkommen till MG!
Har inte mycket kunskap men ska försöka besvara dina frågor. 
1. Propellern är säkert till en logg, som du mycket riktigt gissar. Om man ska byta dessa är det en del modeller man kan dra upp genom skrovet (och fort som bara den trycka i en propp på insidan, brukar isf finnas) och annars byter man den från utsidan med båten upptagen. Svårt att säga utan att se en bild. Dessa brukar man inte byta iofs då man nuförtiden oftast har en GPS som ger betydligt bättre kvalitet i fartangivelsen. 
2. Väntar på bild. 
3. Finns ingen stävögla får man ta knaparna (helst bägge två!). 
4. Ingen aning!

5. Hur mycket motorer drar beror för det mesta på hur fort man kör och det finns en gräns för hur fort en båt går utan att försöka plana. Gissar att din maxfart är ca 5-6 knop innan den gräver ner sig i aktern. Allt fortare än 6 knop kostar - säg 50% mer för varje knop. Under 6 knop bör du klara dig på 3-5 dl/sjömil. 
Det finns en klubb för Sagabåtsägare, Sagaklubben (sagaklubben.se där jag själv är medlem) där det finns mer kunskap om båtmodellen. Medlemskap kostar någon hundring men det finns en ”klubb” på Facebook också och den är gratis - kanske inte lika lätt att få hjälp där dock. 

Tack! Nu har jag lite mer kött på benen iaf. Får gå med i klubben och söka mig till lite mer info.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev Pentax:

Hej Emil!

Tycker mig känna igen din hamn.

Minipropellern är givaren till loggen, näst intill omöjlig att få tag på, finns bara begagnade till osjäliga priser.

"Lådan" verkar vara en givare till ekolod.

Din trailer ser hemmagjord ut, verkar inte ha några kölrullar, så att vinscha upp båten på trailern är nog inte möjligt.

Volvo Penta Mb 10, bränslekostnaden är försummbar.

Din mast är anpassad till dörjstänger, för fiske.

 

Grattis till en trevlig båt och välkommen till MG.

Det är hamnen i Mariestad där jag köpte den. Nu ligger den utanför söderköping istället. 

 

Tanken är att bygga om vagnen lite så upptagningen blir lite enklare. Förra ägaren löste det utan vinsch och kölrullar dock.

 

Misstänkte att den inte drog så mycket. Och den heter såklart mb10. Jag som var lite snabb.

 

Då förstår jag varför masten hade så konstiga fästen på sidorna haha! 

 

Tack så mycket. Verkar ha hamnat rätt då man blir bemött med god ton här. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev SnipEmil:

då man blir bemött med god ton här. 

Ja, de flesta som frågar snällt blir bra bemötta. Fast jag är inte alltid snäll 😷

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sumlogg finns inga reservdelar till, då får man köpa begagnat.

En plotter är bättre i så fall.

 

Kortare mast fixar man bäst med en tigersåg.

Nä, skämt åsido. Du kan tillverka eller köpa en "Gösstake för topplanterna".

Finns hos Erlandssons brygga, SeaSea och Hjertmans åtminstone.

 

 

https://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/El___Laddning/Belysning_Exteriort/Lanterna_Ovrig_Tillbehor/GOSSTAKE_FOR_TOPPLANTERNA?id=02048

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...